Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Déli összekötő vasúti Duna-híd (12. rész) – A B1 jelű szerkezet próbaterhelése
A globális szerkezeti viselkedés elemzésére összeállított teherállásokban a lehajlásokat a híd hossza mentén a befolyási és kifolyási oldalon is 35-35 pontban mértük felsőrendű automata szintezőműszerekkel, ±0,5 mm megbízhatósággal. Az egyes teherállások értékelésénél a mért értékeket mindig az előző üres teherálláshoz viszonyítottuk, majd az így feldolgozott lehajlási diagramokat hasonlítottuk a numerikus modellen számolt lehajlások értékeihez. A szerkezeti viselkedést jellemző mért és számított lehajlások értékeit a 3., 4., 6. és 13. teherállásokra vonatkozóan a 6–9. ábrák mutatják be. A 3–6. teherállásokban minden esetben egy nyílás (IV–V.; V–VI.; VI–VII. támaszköz) volt mezőközépi nyomaték szempontjából mértékadóan terhelve. A 13. teherállásban egymás melletti két nyílás (V–VI. és VI–VII. támaszköz) volt terhelve.
Az eredmények alapján látható, hogy a mért és a nagy pontosságú numerikus modellel számított lehajlások nagyon közel vannak egymáshoz, a számított lehajlások tendenciája nagyon jó egyezést mutat a mért értékekkel, továbbá a mért értékek nem haladják meg a számítottakat egyik nyílásban sem. A maximális lehajlásokban a mért és számított értékek közti arány maximális értéke ~100%. A maradó alakváltozást minden támaszközben minden terhelt teherállás után meghatároztuk. A legnagyobb maradó alakváltozás a mért maximális lehajlás 9,4%-a (I–IV. támaszközben -0,9 mm) volt. A nagyobb támaszközökben mért maximális maradó alakváltozások jellemzően a mért maximális lehajlások ~3%-a. A mérés során meggyőződtünk róla, hogy a nyílások első terhelése során kialakuló maradó deformációk minden esetben a szabványban megadott határérték alatt maradtak és a további ismételt terhelés hatására a hídon a mérési hibahatárnál és a mérés időtartama alatti hőmérséklet-változásból eredőnél nagyobb többletdeformáció nem keletkezett.
Irodalomjegyzék
- [1] MÁV Zrt. H.1. Vasúti Hídszabályzat H.1.9. Utasítás: Vasúti hidak és egyéb műtárgyak műszaki felügyelete.
- [2] FŐMTERV – Kontúr Csoport Konzorcium. Déli Összekötő Vasúti Duna-híd korszerűsítése, Kiviteli tervek - Általános terv.
- [3] MSZ EN 1991-2.2006: Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások. 2. rész: Hidak forgalmi terhei, 2006.
- [4] ANSYS® v14.5, Canonsburg, Pennsylvania, USA.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.