A cikk szerzője:

Szabó Gábor okleveles építőmérnök, projektvezető
Duna Aszfalt Kft.

A Déli összekötő vasúti Duna-híd (14. rész) – Híd a múltból a jövőbe című könyv bemutatása

A Déli összekötő vasúti híd összeköti Budát Pesttel, összeköti Nyugat-Magyarországot Kelet-Magyarországgal, összeköti Nyugat-Európát és Kelet-Európát. Ezek a hídszerkezetek lehetőséget biztosítanak az elővárosi közlekedés ugrásszerű fejlesztésére amellett, hogy ez a híd a hazánkat átszelő nemzetközi mediterrán folyosó, a Rajna–Duna folyosó és a keleti/kelet-mediterrán folyosó, valamint a majdani Budapest–Belgrád-vasútvonal egyetlen lényegi keresztezési pontja. A híd eredete másfél évszázados múltra tekint vissza, a jelenleg átépített felszerkezet 70 évig szolgálta a vasúti forgalmat. A híd minden eleme a történelem egy mozaikdarabja. A háború viszontagságai sem kerülték el, számos esetben átépült, újjáépült.

A fejezet további részeiben bemutatásra kerülnek még a bontás és darabolás nehézségei is.
Ezt követte a folyó ritmusában fejezet, aminek szükségességét a bevezető szöveg is jól mutatja: „Akár egy aprólékosan megkoreografált mozgásszínházi előadás, úgy zajlott az új hídelemek helyszínre szállítása és beemelése, valamint a régi híd elbontása a vízi eszközök segítségével. Bár a helyszíni adottságok és a környezeti tényezők – főként a vízállás – olykor komoly kihívás elé állították a szakembereket, a hajózási manőverek biztonságban, precízen és professzionálisan folytak.” A hajózási manőverek, emelések kifejezetten kockázatos, nehéz műveletek voltak, amelyet többéves, gondos előkészítő munka előzött meg. A szakemberek többször kiérdemelték az „arany cipőkanál” díjat. Milliméteres pontossággal kellett emelni, mozgatni és elhelyezni a sok esetben 500 tonna tömegű úsztatási egységeket, ami a képeken is jól látszik, hogy milyen bonyolult feladat volt (3. és 4. ábra).

3. ábra. Emelőmű-átállás a pillér budai oldaláról a pesti oldalra. (Fotó: Gelencsér István)

4. ábra. A régi felszerkezet megmentése, hogy Zichy hídként újjáéledhessen
A párhuzamosak a jövőbe fejezetben bemutatták a vasútépítési munkák kivitelezését. A vasúti pálya megépítése során is kiemelt szempont volt a magas minőségű kivitelezés, valamint a belvárosi helyszín miatt a hatékony zaj- és rezgéscsökkentés. A vágányleerősítés során olyan problémát is meg kellett oldani, amelyhez sem hazai, sem külföldi tapasztalat nem állt rendelkezésre. A fejezetben megtalálható az R400HT sínek elektrotermikus hegesztéssel történő csatlakoztatásának és organizációjának a nehézségeit bemutató leírás is.

A kontroll alatt fejezet egy másik, izgalmas szemszögből mutatja meg a projektet. A híd próbaterhelése, a legmodernebb eszközökkel felszerelt monitoringrendszer, az üzemeltetői, beruházói és műszaki ellenőri vizsgálatok mind a kivitelezés és a jövőbeli üzemeltetés megfelelőségét hivatottak ellenőrizni, ezekről részletes leírást kaphatunk. Ezentúl láthatjuk a könyvben, hogy a beruházó, az üzemeltető és a műszaki ellenőr hogyan látta a kivitelezést, milyen nehézségekkel kellett megküzdeniük és milyen tapasztalatokat szereztek.
A könyvet az utószó zárja, amely összefoglalja, hogy a kivitelező miként látta a Déli összekötő vasúti híd rekonstrukcióját, amelyből talán a legfontosabb, hogy: „A híd rekonstrukcióján mindenki úgy dolgozott, hogy méltó legyen a híd történelméhez, presztízséhez és a következő 100 évben a vasutat szolgálhassák ezek a hidak.”
A három új hídszerkezet építése egy kiváló csapatmunka eredménye, amelyben minden résztvevő a tőle telhető legjobbat nyújtotta és fanatikus szenvedéllyel dolgozott. Nagy öröm volt látni a mosolygó arcokat, amikor az új hídon átgurult az első szerelvény.
A könyvhöz közel 10 000 kép gyűlt össze a résztvevőktől, és külön köszönetet érdemel Dernovics Tamás, Erdei Mihály és Nagy Mihály, a Magyar Építők fotósai, akik minden jelentősebb mozzanatot nagy gondossággal örökítettek meg gyönyörű képek formájában. A végére már nemcsak művészi, hanem hídépítő gondolkodással készítették a képeket.
Jelen könyv bemutatja tehát a 6. felszerkezet építését a korábbi déli összekötő hidak építésénél készült könyvekhez hasonlóan, de néhány új nézőpontból, szép, látványos képekkel illusztrálva. Ahogy a projekt kivitelezése, úgy a könyvének írása is nagy odafigyeléssel készült. Jó érzés kézbe venni, átlapozni, végigolvasni. Jó szívvel ajánljuk ezt minden olvasónak. Köszönjük a Duna Aszfalt Zrt.-nek, a MÁV Zrt.-nek és a Vasúti Hidak Alapítványnak, hogy e könyv létrejöttét támogatták.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©