A cikk szerzője:

Csomós Anna projektvezető
NIF Zrt.

A Déli összekötő vasúti Duna-híd (5. rész) – A beruházás előkészítése

A vasút ma még nem része a Budapesten belüli közlekedésnek, de óriási, eddig kihasználatlan lehetőség rejlik benne. Idén elkezdődött a Kelenföldet és Ferencvárost összekötő Déli körvasút fejlesztése, amelynek első elemeként a Déli összekötő vasúti hidat bővítik.


2018 decemberében az – ekkori nevén már – Innovációs és Technológiai Minisztérium elrendelte a közbeszerzési eljárás ismételt kiírását, lehetővé téve a NIF Zrt. számára olyan feltételrendszer alkalmazását, amely alapján a kiviteli tervek elkészítésére és a kivitelezésre rendelkezésre álló átfutási idő 36 hónapban került meghatározásra, abban az esetben, ha az Európai Bizottság nevében eljáró INEA-val kötött támogatási megállapodás véghatáridejét sikerül módosítani.
A dokumentációt átdolgoztuk, és 2019 februárjában megjelenhetett az új eljárás ajánlati felhívása. Ezzel párhuzamosan az Innovációs és Technológiai Minisztériummal közösen dolgoztunk a Brüsszelbe küldendő előrehaladási jelentésen, próbálva megteremteni a támogatási megállapodás módosításának alapjait. Nem volt könnyű feladat, nagyon magas kockázatot rejtett az út, amin jártunk, hiszen a projekt megvalósítása gyakorlatilag kezdeti fázisban volt. Az előrehaladási jelentést az INEA végül elfogadta, így lehetőség nyílt a támogatási megállapodás módosításának előkészítésére is.
Mindeközben a közbeszerzésben az ajánlatok bontására is sor került 2019 áprilisában. Ezúttal négy ajánlat érkezett, azonban a rendelkezésre álló forrás egyik ajánlati árra sem nyújtott teljes egészében fedezetet. Folytatódott a küzdelem a projekt megvalósításáért, kormány-előterjesztés született, kérve a magyar államtól a hiányzó fedezet rendelkezésre bocsátását.
A „Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése” tárgyú, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz által társfinanszírozott projekt megvalósításával összefüggésben felmerült költségnövekménnyel kapcsolatos intézkedésekről szóló 1441/2019. (VII. 26.) kormányhatározat értelmében végül pozitív döntés született az ügyben.
A közbeszerzési eljárás keretében 2019 augusztusában kihirdettük az eredményt. Ekkorra már a hazai támogatási szerződés módosítása is lezajlott a fenti kormányhatározatnak megfelelően, és 2019. szep­tember 19-én a NIF Zrt. és a Duna Aszfalt Kft. is aláírta a vállalkozási szerződést. A munka rövid időn belül megkezdődött a hídfők cölöpözésével (2. ábra) és a szerkezeti egységek gyártásával, illetve összeszerelésével.

2. ábra. A hídfő cölöpözése
Összegezve mindezt: Terveink szerint 2022 végén rendelkezésre fog állni a Déli körvasút-beruházás első eleme, a háromvágányos Déli összekötő vasúti Duna-híd (3. ábra) a Déli körvasút további elemeinek fogadására.

3. ábra. A Déli összekötő vasúti Duna-híd látványterveA négyéves előkészítő munka bonyolult, sokszereplős, összetett folyamata véget ért, most a lebonyolítás és a kivitelezés veszi át a főszerepet.
Ezúton is szeretném megköszönni az eddigi áldozatos munkát mindazoknak, akik segítettek a projekt bármely elemének, bármely fázisában annak érdekében, hogy az évszázados álom eljuthasson a megvalósításig. (Fotók: NIF-archívum)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©