A cikk szerzője:

Nagy András irányító tervező
Pont-TERV Zrt.

Dr. Szabó Gergely tervezőmérnök
Pont-TERV Zrt.

A Gubacsi úti új vasúti híd tervezése a Soroksári Duna-ág felett

A meglévő hídszerkezet erősen leromlott állapota miatt szükséges egy új átkelő a szabad kikötőbe érkező nagy mennyiségű áru vasúti elszállításához. Feladatunk volt a meder felett egy 145 méter fesztávolságú, acélszerkezetű, kosárfüles ívhíd, valamint a csatlakozó parti nyílásokban acél tartóbetétes vasbeton parti hidak tervezése. A cikkben bemutatjuk a hídszerkezetek alapozási kérdéseit, a saruzási rendszert, a karcsú mederhíd acélszerkezeti részleteit és fontosabb statikai vizsgálatait, valamint a mederhíd nagy fesztávolságára való tekintettel a részletes járműdinamikai vizsgálat fontosabb eredményeit.

A meglévő híd állapota és az új híd szükségessége

A Soroksári úti rendező pályaudvar és a csepeli szabad kikötő összeköttetését biztosító vasúti pálya kiemelt műtárgya a Soroksári Duna-ág feletti Gubacsi vasúti híd (1. ábra). A híd jelen állapota mellett, összehasonlításképpen, megjelenítettük a korábbi állapotot is, amikor a jelenleg is működő vasúti vágány mellett kétvágányú HÉV-forgalom is üzemelt. A hídszerkezet napjainkra erősen leromlott (2. ábra), ezért 2015-ben új híd tervezését irányozták elő.

1. ábra. A meglévő hídszerkezet régen és most

2. ábra. A meglévő hídszerkezet részlete

A koncepció a meglévő híd lebontásával, de az alépítmények megtartásával és megerősítésével egy új, állandó magasságú, háromnyílású rácsos vasúti hidat tartalmazott. Az európai uniós források hiánya miatt ez a változat nem épült meg. A NIF Zrt. új megvalósíthatósági tanulmány készítését rendelte el. A generáltervező Roden Mérnöki Iroda Kft. 2018-ban megbízta a Pont-TERV Zrt.-t a hídszakági tervek elkészítésével. A változatok közül a PTB (Projekttámogató Bizottság), a közelben folyó párhuzamos fejlesztésekkel összhangban, a mederpillérek nélküli áthidalást támogatta. A meglévő vasúti (és ezzel megegyezően a közúti) híd parti pilléreihez alkalmazkodva egy L=145 m fesztávolságú acél ívhidat javasoltunk az áthidalásra (3. ábra), amelyet elfogadtak, és elindulhatott az engedélyezési, majd a kiviteli tervek készítése.

3. ábra. A mederhíd látványterve

Az új híd általános elrendezése

A vasúti pályatervekkel összhangban a meglévő vágánytengelytől 15 méterre (4. ábra), északra egy 145 méteres fesztávolságú mederhídból, valamint a jobb és bal parti 22 méteres fesztávolságú csatlakozó hidakból álló új nyomvonal tervei készültek el (5. ábra). A pálya alaprajzilag átmeneti ívvel érkezik a Pesterzsébet felőli parti hídra, ennek közepétől a mederhídon és a csepeli oldali parti hídon egyenes. Az átmeneti ívet, a soroksári rendező közelsége és az innen kiinduló R=250 m sugarú ív miatt nem lehetett a hídról elmozdítani. A magassági vonalvezetés a mederhídon R=12 500 m domború, a parti hidakon egyenes, e=6,0‰ emelkedéssel, illetve eséssel (6. ábra). A vonalszakaszra engedélyezett legnagyobb sebesség v=40 km/h.

4. ábra. A meglévő és az új híd helyzete

5. ábra. Az új híd átnézeti helyszínrajza

6. ábra. A mederhíd oldalnézete

A cikk folytatódik, lapozás:123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Evers Antal, Vörös József. Hőhatás és hőmozgás a vasúti hidaknál. Sínek Világa 2021;1:19-25.
  • [2] VHSz H.1.2. Utasítás. Magyar Államvasutak Zrt., 2018.
  • [3] Györgyi József. Szerkezetek dinamikája. Budapest: Műegyetemi Kiadó; 2006.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©