A cikk szerzője:

Dr. Zsákai Tibor okl. építőmérnök, c. főiskolai tanár, ny. MÁV főigazgató

A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Nonprofit Kft. EK-tanúsítási tevékenysége

A KTI küldetése, hogy a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve – az EU közlekedéspolitikai irányelveit követve – folyamatosan fejlődő, biztonságos és versenyképes közlekedési környezetet alakítson ki hazánkban, mindezt az élhető környezet érdekében. A KTI tevékenységi köre a közlekedés egészét lefedi, vagyis a személyközlekedés, az áruszállítás és az infrastruktúra fejlesztésének együttesére is kiterjed; a vasúti, közúti, vízi és légi közlekedési módokra vonatkozóan pedig olyan horizontális elemeken keresztül, mint a közlekedésbiztonság, a környezetvédelem, a közlekedés energiafelhasználása és intelligens technológiák alkalmazása.

A tanúsítás során alkalmazott szabályozások

NoBo-tanúsítás

Alapjául az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k) szolgálnak. Az ÁME-k tartalmazzák mindazokat a feltételeket, amelyeknek a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tevő rendszerelemeknek és az alrendszereknek meg kell felelniük, és előírják azokat az eljárásokat, amelyeket követni kell a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tevő rendszerelemek megfelelőségének és alkalmazhatóságának megállapítása és az alrendszerek EK-hitelesítése során.
A vonatkozó ÁME-k az infrastruktúra vonatkozásában:
– a bizottság 1299/2014/EU rendelete (2014. november 18.) az Európai Unió vasúti rendszerének infrastruktúra-alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokról (INF ÁME),
– a bizottság 1300/2014/EU rendelete (2014. november 18.) az uniós vasúti rendszernek a fogyatékossággal élő és a csökkent mozgásképességű személyek általi hozzáférhetőségével kapcsolatos átjárhatósági műszaki előírásokról (PRM ÁME),
– a bizottság 1303/2014/EU rendelete (2014. november 18.) az Európai Unió vasúti rendszeréhez tartozó vasúti alagutak biztonságára vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokról (ALAGÚT ÁME).
Az ÁME-k alkalmazásakor figyelembe kell venni az esetleges módosításokat.
Feltétlenül figyelembe kell venni az ÁME-k alkalmazásakor a következő útmutatókat:
– Európai Vasúti Ügynökség ERA/GUI/07-2011/INT Útmutató az infrastruktúrára vonatkozó ÁME alkalmazásához;
– Európai Vasúti Ügynökség ERA/GUI/02-2013/INT Útmutató a mozgáskorlátozott személyekre vonatkozó ÁME alkalmazásához.
Az útmutatók segítséget nyújtanak az egyes követelmények értelmezéséhez. Az INF ÁME útmutatója függelékeket tartalmaz:
– 1. függelék. Megfelelőség értékelésére vonatkozó CEN-szabványok,
– 2. függelék. Az egyenértékű kúposság tekintetében a vágánykialakítással szemben támasztott követelménynek eleget tevő vágánykonfigurációk.
A PRM ÁME függeléke tartalmazza a figyelembe veendő szabványokat.
A KTI a 2008/57/EK Irányelv IV. és VI., valamint a 2016/797/EU Irányelv 9. cikke (2) bekezdésében, illetve IV. mellékletében szereplő követelményeknek megfelelően és a vonatkozó ÁME-k szerint vizsgálja és ellenőrzi az alrendszereket és a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tevő rendszerelemeket vagy vizsgálja és auditálja a gyártók minőségirányítási rendszerét.

DeBo-tanúsítás

A DeBo-tanúsítás szükségességét a „289/2012. (X. 11.) kormányrendelet a vasúti építmények építésügyi hatósági engedélyezési eljárásainak részletes szabályairól” jogszabály írja elő. A nemzeti szabályoknak való megfelelőséget értékelni és tanúsítani kell:
– az ÁME-k 4.2. fejezetében szereplő nyitott kérdések esetében,
– az ÁME-k 7.3. fejezetében felsorolt különleges esetekben,
– ha nincs ÁME-követelmény az európai vasúti rendszer részeire,
– vagy ha a tagállam a 2016/797/EU irányelv végrehajtása keretében elfogadott intézkedésekből kizárta a következőket:
• metrók, villamosok és más könnyű vasúti rendszerek;
• a vasúti rendszer többi részétől működésükben különálló hálózatok, amelyek csak helyi, városi vagy elővárosi személyszállításra szolgálnak, valamint a kizárólag ilyen hálózatokon működő vasúttársaságok;
• magántulajdonban lévő vasúti infrastruktúra és az ilyen infrastruktúrán használt járművek, amelyeket kizárólag a tulajdonos használ saját áruszállítási műveleteire;
• szigorúan helyi, történelmi vagy turisztikai célra használt infrastruktúra és járművek.
Az ÁME-k nem nyújtanak teljes körű előírásrendszert a vasúti létesítmények tervezéséhez, ezért szükség van nemzeti szabályozásokra. A KTI a nemzeti szabályok szerinti megfelelőségértékelést a bejelentett szervezetek által alkalmazott eljárásrend szerint végzi.
A KTI, mint DeBo-tanúsító szervezet, az „infrastruktúra”, az „energia”, az „ellenőrzés, irányítás és jelzés”, valamint a „járművek” alrendszerekre vonatkozóan a következő nemzeti szabályok szerinti vizsgálatokkal nyújt vasúti értékelési szolgáltatásokat a kérelmezőknek:
– Nemzeti Referenciadokumentum Magyarország (vasúti járművek),
– A vasúti járművek megfelelőség­ér­té­ke­lése során a 2016/797/EU irányelv IV. melléklet 3. pontjában hivatkozott, bejelentett nemzeti szabályok,
– 103/2003. (XII. 27.) GKM-rendelet Országos Vasúti Szabályzat OVSZ I.,
– 18/1998. (VII. 3.) KHVM-rendelet Országos Vasúti Szabályzat II.

Az EU 4. vasúti csomag átültetése a hazai jogrendbe

A 4. vasúti csomag átültetése a hazai jogrendbe folyamatban van. Ennek keretében határozzák meg az EU felé bejelentendő nemzeti szabályokat, továbbá a be nem jelentett, de kötelezően alkalmazandó nemzeti szabályokat (3. ábra)

3. ábra. Az új szabályozási rendszer vázlata
A szabályozási rendszer átalakítása következtében 2021. évben az alábbi változásokkal számolhatunk:
– Hatályát veszíti majd a 103/2003. (XII. 27.) GKM-rendelet és az OVSZ I.
– Hatályát veszíti az Országos Közforgalmú Vasutak Pályatervezési Szabályzata.
– Új szabályozásként megjelenik miniszteri rendelet, az ITM rendelete az uniós vasúti rendszer magyarországi részét képező vasúti pálya és tartozékai tervezésére, építésére, kivitelezésére, üzembe helyezésére és üzemeltetésére vonatkozó szabályokról. A miniszteri rendelet a magatartási szabályokat és az általános szabályozást tartalmazza.
– A részletes műszaki szabályozás vasútügyi műszaki előírásokban kerül megjelenítésre, amelyeket a közlekedési hatóság hagy jóvá. A vasúti pályát illetően négy új szabályzat kerül kiadásra:

  • vasúti pályatervezési és -létesítési szabályzat,
  • vasúti alépítmény-tervezési, -létesítési és -üzemeltetési szabályzat,
  • vasúti pályaüzemeltetési és -karbantartási szabályzat,
  • vasúti hidak, műtárgyak tervezési, létesítési és üzemeltetési szabályzat.

A pártatlanság és diszkriminációmentesség garantálása

A KTI nyilatkozata pártatlanság és a diszkriminációmentesség biztosításáról garantálja a pártatlanság és diszkriminációmentesség érvényesülését.
A KTI minden olyan kérelmező számára elérhetővé teszi a szolgáltatásait, amelynek a tevékenységei a működési körén belül esnek.
A KTI a megfelelőségértékelési tevékenységét minden kérelmező számára egységes feltételekkel biztosítja.
A KTI a kérelmezőkkel szemben egységes feltételrendszert a KTI Nonprofit Kft. megfelelőségértékelést végző szervezeti egysége, a Tanúsítási Igazgatóság Vasúti Tanúsító Irodák (a továbbiakban TIG VTI) tevékenységében érdekelt felek megelégedettségének fenntartása, növelése érdekében hatékony irányítási rendszert működtet, amely megfelel az MSZ EN ISO/IEC 17065:2013 szabvány és a tevékenységet szabályozó hazai és nemzetközi szervezetek dokumentált követelményeinek.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1]. Szabó T. A Közlekedéstudományi Intézet vasúti megfelelőség értékelési tevékenysége. Vasútgépészet 2016; 2.
  • [2]. Malatinszky S. A bejelentett szervezetek – notified body-k – feladata az európai vasút-közlekedési iparban. Vasútgépészet 2014; 1.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©