A cikk szerzője:

Csurilla Imre ügyvezető, vezető tervező
Unique-Plan Kft.

A Lajta bal parti csatornahíd átépítésének tervezése

A híd 2012-es III. fokú vizsgálata során állékonysági és deformációs problémákat tártak fel. A kapcsolatoknál ismét korróziós károkat, mozgásra utaló jeleket találtak. A rácsos főtartó oszlopok eltértek a függőlegestől, az övelemek pedig a vízszintestől. A 100 km/h sebességű közlekedésre a hidat átépítés nélkül alkalmatlannak találták, ezért a vizsgálat eredményeképpen 20 km/h-s sebességkorlátozást vezettek be.

Ezután 2014-ben került sor a következő statikai felülvizsgálatra próbaterheléssel, melyet már a GYSEV Zrt. – mint a vasútvonal kezelője – megbízásából a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készített. Statikus és dinamikus próbaterhelés készült BR 232 típusú dízelmozdonnyal. A statikai ellenőrzés a H1.2. Vasúti hidak méretezésének általános előírásai, H.4. A meglévő vasúti acélhidak teherbírásának és tartósságának megállapítása – szegecselt szerkezetek, az MSZ-07-2306/1,2,3-90T Vasúti hidak erőtani tervezése előírások alapján történt. A felülvizsgálat megállapította, hogy a szerkezet fáradási élettartama kimerült, a keretmerevség globális vizsgálata 95-98%-os kihasználtságot mutatott, ezért a szerkezet cseréjét javasolták.

Az új híd tervezése

A 2014-es statikai felülvizsgálatban feltárt merevségi és fáradási problémák miatt a GYSEV Zrt. 2015 februárjában tanulmánytervet készíttetett a híd átépítésére. A terveket a Speciálterv Építőmérnöki Kft. 2015 áprilisában készítette el, melyben az acélszerkezetű hídon a vasúti pálya átvezetésére három változatot mutattak be (1–4. ábra).

1. ábra. A tervezett híd oldalnézete

2. ábra. Pályaátveze­tési változat I.

3. ábra. Pályaátveze­tési változat II.

4. ábra. Pályaátveze­tési változat III.
A Megrendelő GYSEV Zrt. a tanulmányterv második változatának megfelelő ágyazatátvezetéses, alsópályás, rácsos főtartós, ortotróp pályalemezes (keresztbordás) megoldást választotta. A tanulmányterv részeként elkészült a híd átépítési idejére kialakítandó kerülővágány és provizórium beépítési terve is.

A cikk folytatódik, lapozás:1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • MÁV Vasúttervező Ü. V.: Lajta csatorna-híd helyreállítása és erősítése. Tervdokumentáció, 1955.
  • BME Acélszerkezetek Tanszék: Kiértékelő jelentés a Hegyeshalom–Rajka vonal 988+10 szelvényében lévő l = 24,80 m támaszközű vasúti Lajta-híd próbaterheléséről, 1989. augusztus.
  • Pont-Terv Kft.: Lajta bal parti csatorna felülvizsgálat, 1996. december.
  • Speciálterv Építőmérnöki Kft.: Hegyes­halom–Rajka-oh 988+10 hm-sz.-ben lévő alsópályás rácsos acélhíd a Lajta folyó felett. Statikai felülvizsgálati szakvélemény, 2014. november.
  • Speciálterv Építőmérnöki Kft.: Hegyeshalom–Rajka-oh vv. 988+10 hm-sz.-ben 24,00 m ny. alsópályás rácsos acélhíd végleges tanulmányterve és a híd kiváltására szolgáló provizórium elhelyezésének tanulmányterve, 2015. április.
  • MSZ-EN 1991-2:2006 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások 2. rész. Hidak forgalmi terhei.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©