A cikk szerzője:

Horgos Dániel hidász főmérnök
MÁV Zrt.

A MÁV Zrt. által bevezetett új termékek

Napjainkban az anyagok és technológiák fejlődése egyre nagyobb léptékű mind a vasútépítés, mind pedig a híd- és műtárgyépítés területén. Ezeknek a termékeknek a megismerése, bevezetése alapvető feladatunk a fenntartható üzemeltetés, fejlődés biztosítása érdekében, ezzel nyitva a piac kínálta korszerű lehetőségek felé. Az elmúlt időszakban a MÁV Zrt. Híd és alépítményi osztálya az alábbi, a hazai vasútépítésben újszerű termékek hálózati szintű betervezéséhez, beépítéséhez járult hozzá vasút-üzemeltetői felülvizsgálatot követően.

Kompozit műanyag járófelület és lépcsőburkoló elemek

Gyalogos-aluljárók és -felüljárók rossz ál­lapotú járófelületeinek és lépcsőinek felülburkolására az Alplastic Kft. három terméke jelent alternatívát. Mindhárom típusra igaz, hogy az elemek önmagukban nem teherhordók, azokat csak megfelelően stabil aljzatra lehet rögzíteni. A termékek előnye is ebben rejlik: szerkezeti beavatkozás és komolyabb gyalogosforgalom-zavartatás nélkül, gyors száraz telepítéssel biztosítható a csorbulásmentes, csúszásálló járó- és lépcsőfelület.

3. ábra. TPS II felhordása háti permetezővel (Fotó: Bánhegyi-Nagy István)

4. ábra. Alplastic JB1, JH1 elem (Készítette: Zsembery András)
A burkolóelemek anyaga üveg- vagy szénszál, illetve kevlár és rovingszövet- erősítésű poliészter- vagy vinilészter gyanta. A JB1 és JH1 típusjelű burkolóelemek (4. ábra) mérete 2000 × 1220 × 10 mm, tömege pedig 7 kg/m². Az elemek járófelületek utólagos, csúszásmentes burkolataként alkalmazhatók a meglévő fa- vagy betonfelülethez csavarozással, illetve dübelezéssel rögzítve. Lépcsőfokok burkolására az LH jelű (5. ábra), 4 mm vastag elemek használhatók, melyek 6 mm vastag polisztirol hab alátétekre fektetve csavarozhatók a meglévő, még teherbíró, jellemzően faanyagú lépcsőfokokra. A standard elemméret 2000 × 200/250/350 × 4 mm, azonban a helyszíni adottságoktól függően egyedi méret és alak gyártása is lehetséges. A csúszásmentességről JB1 elemek esetén a recéslemezekhez hasonló, lencsemintájú bordázat, JH1 típus esetén szilícium-oxiddal vagy egyéb ásványi anyaggal történő szórás, LH elemeknél pedig 1 mm vastag alumínium-oxid vagy kvarchomok bevonat gondoskodik. A gyártói adatlap szerint az elemek élettartama 20 év, azonban forgalmas helyeken, használattól és kopástól függően, 10 évente javasolt a csere a megfelelő csúszásállóság biztosítása érdekében.

5. ábra. Alplastic LH elem (Készítette: Zsembery András)

Festékeltávolító paszta

A Peelaway festék- és graffitieltávolító paszta (6. ábra) olyan, vízzel hígítható anyag, amely különféle festékek és bevonatok eltávolítására alkalmas. Az anyag felhordható ecsettel, (fogazott) glettvassal vagy airless szórással. A paszta vízzel hígítható, ennek mértékét, a felhordás módját, felületen tartásának idejét, valamint eltávolítását az alapfelülettől és az eltávolítandó bevonattól függően egyedileg, tesztkezeléssel kell meghatározni. A termék alkalmazásának legfőbb előnyei, hogy egyszerűen használható, környezetbarát, nincs veszélyesanyag-kibocsátása. A Peelaway-jel nagy hatékonysággal távolíthatók el graffitik, 1K/2K lakkok, homlokzat- és falfestékek, acélszerkezet-­bevonatok, ragasztómaradványok. A termék 1 kg-os kiszerelésben kapható, melyhez 1 m² fólia is tartozik. A felhordott Peelaway-t a fóliával takarva lassítható az anyag kiszáradása, és ez hosszabb behatási idők esetén növeli az eltávolítás hatékonyságát. A MÁV Zrt. hálózatán elsősorban közforgalmú útvonalak melletti, frekventált helyen lévő műtárgyakon nem kívánt vagy elhasználódott bevonatok, illetve graffitik eltávolítása esetén javasolt a felhasználás. Graffitieltávolításkor fokozottan ügyelni kell arra, hogy a szerkezet eredeti, például korrózióvédelmi, esztétikai bevonata ne károsodjon, azaz az eltávolítani kívánt réteggel együtt ne oldódjon fel.

6. ábra. Peelaway paszta használat közben

Műanyag hídgerenda

A hatályos európai uniós szabályozás szerint hagyományos, kreozottal telített vasúti talpfa, kitérőalj, hídgerenda használata rövidesen megszűnik a hatóanyag rákkeltő hatása miatt. Az EU 2017/2334. (2017. december 14.) számú végrehajtási határozata alapján 2020. október 31-éig még gyárthatók, 2021. április 29-éig még forgalomba hozhatók ezek a termékek. A beépítés legutolsó lehetséges dátuma 2021. október 26. A MÁV Zrt.-nek már most fel kell készülnie a hagyományos, telített fa­aljak helyettesítésére, melyekre a műanyag alapanyagú aljak jelentenek alternatívát. Ezek előnye a magas élettartam (50 év), a fával közel azonos fizikai tulajdonságok és megmunkálhatóság, hátránya viszont a magas ár (a faaljak árának 300-400%-a). Hídon történő kísérleti beépítésre várhatóan 2018 szeptemberében történik a bobai Marcal-híd hídgerendacseréjekor. A hídon 37 hídgerenda van, melyek közül 20 gerendát cserélnek műanyagra. A munkálatok során öt magyarországi forgalmazó cég termékeit építik be, ami gyártónként 4 hídgerendát jelent. A termékek további alkalmazásáról a kísérleti beépítés üzemeltetési tapasztalatai alapján dönt majd a MÁV Zrt.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©