A cikk szerzője:

Fülöp Zoltán híd- és alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

Szabó István pályalétesítményi szakértő
MÁV Zrt.

A Szajol–Püspökladány vonalszakasz korszerűsítése 2011 és 2015 között, az üzemeltető szemszögéből

Az utóbbi évek nagy vasútépítési munkáit bemutató írások sorában ezúttal a Szajol–Püspökladány vonal­szakasz 2011 és 2015 között megvalósult korszerűsítését ismertetjük. Ahogy az a címben is olvasható, ez az írás az üzemeltető szemszögéből mutat be néhány érdekességet, üzemeltetői gondot, közösen megoldott problémát, és a cikk végén a szerzők kitérnek a még jelenleg is fennálló megoldandó kérdésekre. Megemlítenek pár fontos tényadatot annak érdekében, hogy a tisztelt Olvasó, aki eddig nem ismerte ezt a hatalmas munkát, megérthesse, miért is neveztük ezt a projektet az ország legnagyobb és legzökkenőmentesebben kivitelezett vasútépítési munkájának.


A több mint négy évig tartó munka során az Üzemeltető szervezésében és vezetésével összesen 46 ideiglenes forgalombahelyezési eljárást tartottunk. Az elkészült műtárgy-pálya-felsővezeték létesítmények minden alakommal alkalmasnak bizonyultak a for­galom (vasútüzem) felvételére. A 46 eljárásból csupán kétszer kellett az eljárást néhány órára felfüggeszteni. 24 órán belül azonban mindkét esetben sikeres eljárást bonyolítottunk le.
A forgalomba helyezések után – a vágányzári utasításokban előírt sebességemelések időpontjára – a kivitelező az FMK–007-es mérőkocsival bemérette a pályát. Közös kiértékelés után minden esetben alkalmas volt az átépült szakasz a 160 km/h sebességre. Ez azonban hatósági feladat – és még várat magára. Így az üzemeltető az eredeti 120 km/h sebességre adta meg a hozzájárulást, és ezzel a sebességi paraméterrel vette át üzemeltetésre az új létesítményeket a műszaki átadások után. A 160 km/h sebesség alkalmazására a mai napig egy alkalommal, a 2015. no­vemberi ünnepi átadáson került sor.
A cikk megírása idején még fennálló megoldandó problémák:
– Közös vizsgálat kezdődött a több helyen jelentkező lokális alépítményi hibából adódó vágányelmozdulások (8. kép) ok-okozati összefüggéseinek megállapítására, és a jelentkező hibák mielőbbi garanciális megszüntetésére.

8. kép. Kialakuló alépítményi hibák (Fotó: Szabó István)9. kép. Űrszelvény-ellenőrzés az sk + 55 cm-es peronnál (Fotó: Szabó István)
– Az sk + 55 cm-es peronok megjelenésével a rakszelvényen túlérő küldemények továbbításánál szintén vizsgálatok indultak (9. kép). Kísérletekkel próbáltuk alátámasztani az előírások megújításának szükségességét, illetve a rakszelvényen túlérő küldemények közlekedésének pontos szabályozása érdekében folyamatban lévő tárgyalások vannak a vasút illetékes vezetőivel és a NIF Zrt. képviselőivel.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©