A cikk szerzője:

Görög Beáta műszaki igazgatóhelyettes
MÁV Zrt.

Gyovai László osztályvezető
MÁV Zrt.

A területi igazgatóságok bemutatása (3. rész) – Szeged

A XVIII. század közepén megindult a Tiszán a hajóforgalom. A hajók Szegedről a Tiszán, majd annak torkolatától a Dunán szállították a mezőgazdasági terményeket a pesti és a még távolabbi piacokra. Eb­ben az időben a Maroson jelentős áruszállítás volt tutajjal és hajóval. A gőzhajózás és a vasút megjelenése már a nagy gazdasági átalakulás előfutárai voltak. Szegedre a XIX. század ,50-es éveiben jutott el a vasút, az Osztrák Állami Vaspálya Társaság Délkeleti Államvasút Cegléd–Szeged vonalának építésével, amelyet Kiskunfélegyháza és Szeged között 1854. március 4-én nyitottak meg, majd továbbépítették, és 1857. november 15-én már Temesvárig közlekedtek a vonatok.

Nem acélszerkezetű vasúti felüljáró 9, ebből tartóbetétes vasbeton lemezhíd 5 db.
Területünkön lévő különleges szerkezetek:

  • Provizóriumok 3 helyszínen vannak beépítve, ebből két TS30 típusú, két 20, 40 m támaszközű hegesztett provizórium és egy csonkolt P18-40 provizó­rium.
  • Félállandó jellegű híd (fix saru hiánya miatt): (felsőpályás, gerinclemezes acélhíd).
  • ViaCon hullámosított acél ív: 1 (nyitott U keretre feszített héj) (12. ábra).

12. ábra. A Szajol–­Lőkösháza vonalon ViaCon bélelés (Fotó: Lakatos István)

  • Gyalogos-felüljárók 4, ebből acélszerkezetű 3, feszített gerendás-vasbeton 1. Mind kizárólag közforgalmat lát el, vasúti rendeltetésük nincs.
  • Gyalogos-aluljárók 11, ebből peronfel­járóval kialakított 7.
  • Acélhidak közvetlen sínleerősítésű szerkezetei 7, ebből Edilon 3.
  • Felsőpályás, rácsos acélhíd 2, ebből egy folytatólagos 4 támaszú (bajai Duna-híd ártéri szerkezetei).
  • Gerber-csuklós híd 1 (makói Maros-híd mederszerkezet).
  • 75 évnél idősebb (koros) acélhidak a 6. táblázat szerint.

Üzemeltetési tapasztalatok

A 120-as számú Szajol–Békéscsaba–Lőkösháza–országhatár vasútvonal az elmúlt években átépült 160 km/h-s közlekedésre alkalmas kétvágányú vasúti pályává. Eddigi üzemeltetési tapasztalatainkat számba véve legnagyobb probléma, hogy a beépített új vasbeton aljakon hajszálrepedések jelentkeztek. Szajol–Csárdaszállás állomások között – mintegy 48 ezer db – 2006-os és 2008-as gyártási évű, L2 jelű vas­beton aljban keletkeztek repedések, ezeket a pályafelügyelet során folyamatosan figyeljük, nyilvántartjuk.
További problémát okoz ezen a vonalon, hogy az ETCS rendszerhez a vasúti pálya meghatározott helyeinél a balízokat a vágánytengelybe telepítik, ezért nagygépes munkáltatás előtt azokat le kell szereltetni, majd az elvégzett munka után vissza kell szereltetni, így jelentősen megnövekszik a technológiai időszükséglet.
Vonalainkból 159 km-en – kormányzati döntés alapján – a vasúti forgalom szünetel. Ezeken a vonalakon 2007-ben és 2009-ben megszűnt a személy- és áruszállítás, azóta csak állag- és vagyonvédelmi gyalogbejárást tartunk. Az esetleges ismételt forgalomfelvétel ezeken a vonalakon a szüneteltetés kezdete óta eltelt időben történt jogszabályváltozás miatt már csak közlekedési hatóság által lebonyolítandó engedélyezési eljárás keretében történhet (289/2012. Korm.rendelet, 13. pont). Az esetleges újbóli vasútforgalom beindítása esetén jelentős költségek merülnének fel az elmúlt 8-10 évben elmaradt felújítási és karbantartási munkák pótlására, valamint az avult pályatartozékok, épületek javítására, cseréjére.
A békéscsabai PFT Főnökség a Békéscsabai Szakképzési Centrum Vásárhelyi Pál Műszaki Szakiskola tagintézménnyel tart kapcsolatot, ahol út-, magasépítési, földmérő és geológus szakok vannak. Az útépítési szakon belül vasútépítéstant is oktatnak.
A szakközépiskolában már több évtizede a vasútépítés elméleti és gyakorlati oktatásában részt vesznek a békéscsabai PFT Főnökség vezetői, illetve szakaszmérnökei. Ennek köszönhetően a békéscsabai területen a múltban és jelenleg sincs technikushiány.

Tervezett fejlesztések

A Budapest–Belgrád vasútvonal átépítése

A 150-es számú Budapest–Kelebia–or­szág­­határ vasútvonal területünkön lévő, mintegy 105 km hosszú, Kunszentmiklós-­Tass–Kelebia–országhatár vonalrész utolsó átépítésére 1962–1965-ben került sor. A 2016. évi XXIV. törvényben Magyarország Kormánya és a Kínai Népköztársaság Kormánya egyezményt kötött a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztése, kivitelezése és finanszírozása érdekében. A tervek szerint a vasútvonalat a mai kornak megfelelő, korszerű, kétvágányú vasúti pályává építik át.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234567Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Szabó Gyula: 125 éves a Szegedi Üzletvezetőség. Sínek Világa, 2013/5.
  • [2] http://iho.hu/hir/beindult-az-elet-fokton-120602
  • [3] Dr. Horváth Ferenc: A MÁV Szegedi Üzletvezetőség-Vasútigazgatóság területi és szervezeti változásai. Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2009.
  • [4] Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasútépítési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
  • [5] Dr. Horváth Ferenc: MÁV Vasútépítési és pályafenntartási almanach 2000. MÁV Jegynyomda Kft. 2001.
  • [6] Dénes Béla: A Szajol–Lőkösháza vonal átépítése. Sínek Világa, 1999/2.
  • [7] Kiss Károly: A Szajol–Lőkösháza–­országhatár vonalszakasz történetének rövid áttekintése. Kézirat.
  • [8] Lakatos István: Mezőtúri Hortobágy–Berettyó csatornahidak. Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2009.
  • [9] Lakatos István: A Hármas-Körös gyomai hídjai. Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2009.
  • [10] Sallai Attila, Vörös József: Befejeződött a Gyoma–Békéscsaba közötti vasútvonal átépítése. Sínek Világa, 2015/1.
  • [11] Nagy Edit, Németh Pál: Békéscsaba új szíve a vasútállomás. Sínek Világa, 2016/2.
  • [12] Köller László, Vörös József: A Budapest–Kelebia–országhatár vasútvonal története. Sínek Világa, 2017/1.
  • [13] https://www.antikvarium.hu/konyv/bede-andras-engi-jozsef-125-eves-az-alfoldi-vasut-36707
  • [14] http://www.stadlerrail.com/en/products/tram-trains/
  • [15] COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.: Részletes megvalósíthatósági tanulmány a Szeged–Röszke–Horgoš–Subotica–Csikéria–Bácsalmás–Baja vasútvonalra.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©