A cikk szerzője:

Pálinkás Ferenc okl. építészmérnök, vezető tervező
MÁV Zrt.

A XIX. századi indóház újjászületése – A Déli Vasút utolsó I. osztályú felvételi épületének teljes rekonstrukciója

Napjainkban különösen időszerűvé vált történeti vasúti épületeink felújítása, modernizálása. A korszerű, XXI. századi utasforgalmi terek kialakítása, mind a megérkezést, átszállást, mind a belső várakozást, jegyvásárlást illetően, elengedhetetlen része a vasútkorszerűsítési beruházásoknak. Ezek során gyakran találkozunk vasúttörténeti szempontból is értékes, 100-150 éves épületekkel, melyek modernizálása, teljes rekonstrukciója elkerülhetetlen, gyakran már a 24. órán is túl vagyunk a tervezés megkezdésekor. Ilyen az 1895 körül épült balatonszentgyörgyi vasútállomás felvételi épülete is, melyet szerettünk volna az utókornak megmenteni.

Archív tervek és képek

Néhány korabeli, 1893-ból származó tervlap (5. ábra), illetve másolata a MÁV tervtárában, az Országos Levéltárban (6. ábra) volt fellelhető, illetve jelentős tervanyag kutatható a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Adattárában.

5. ábra. Balatonszentgyörgy, archív képeslap (www.vasutallomasok.hu)6. ábra. Homlokzati vázlat (Országos Levéltár gyűjteménye)

A múzeum tervtári gyűjteményében német, illetve magyar nyelvű terveket, például a Ferenc József Császári Keleti Vasút – később Déli Vasút – típusterveit: alaprajzokat, metszeteket (7. ábra), belső­építészeti elemek, bútorok mintarajzait találtuk. A tervtári, illetve levéltári kutatások során néhány képeslap és fényképfelvétel került elő az épület különböző korszakaiból.

7. ábra. Keresztmetszet (MÁV Zrt. tervtára)

Helyszíni kutatások, eredmények

2013-ban elvégeztük az épület pontos felmérését, összegyűjtöttük a még vélhe­tően eredeti épületszerkezeti elemeket, a külső nyílászárókat, árnyékolókat, rög­zítőelemeket. A perontető alatti utasellátó pavilon elbontásakor került elő egy otthagyott zsalutáblás ablak eredeti színezéssel, és az eredeti kőlábazatos falfelület élszegélyezéssel. A padláson tárolták a használaton kívüli zsalus árnyékolókat, a befalazott oromfali körablak kivehető szárnyát, ezek az elemek szolgáltak az utángyártás mintájául. Az emeleti lakásokban nagyobb átalakítás nem történt az elmúlt évtizedekben, így a belső faborítású egyedi ácstokos, illetve kapcsolt gerébtokos ablakok vasalata és felületképzése szintén megőrződött (8. ábra).
A külső homlokzati díszítőelemek után kutatva, a fotók alapján, a párkányok és falsarkok mentén feltárásokat végeztünk, ahonnan előkerültek a levésett, levert farkasfogas díszítőtégla-párkányok, saroklizénák maradványai (9. ábra).

8. ábra. Megmaradt eredeti szerkezeti elemek (Fotó: Pálinkás Ferenc)

9. ábra. Feltárt, cson­kolt dísz­tég­la­lizénák, szer­ke­zeti elemek (Fotó: Pálinkás Ferenc)

Helyreállítási koncepció

Az archív tervek és a helyszíni feltárások alapján a felvételi épület korhű helyre­állítása, míg a laktanyaépület modern építészeti átfogalmazása és újraértelmezése mellett döntöttünk.
A rekonstrukció fő célja a külső, valamint belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése, a helyiségstruktúra újragondolása a XXI. századi funkcionális igényekhez illeszkedve, mindezt úgy, hogy a felvételi épület még megmaradt történeti értékeit megőrizzük, és hiteles helyreállítását elvégezzük.
A MÁV jelenkori funkcionális igényei­nek kielégítése a vasútüzem folyamatos fenntartása mellett.
A településről és a környező városokból buszon, gépkocsival vagy kerékpáron érkező utasok fogadása, parkolási lehetőség biztosítása.

10. ábra. Újjáépített déli oldalszárny (Fotó: Pálinkás Ferenc)Az egykori építészeti, épületszerkezeti értékek hiteles helyreállítása és megőrzése lehetőség szerint az eredeti helyén, az eredeti anyagok felhasználásával. Az eredeti szerkezetek egy részét felújították, sajnos nagy részüket újra kellett gyártani.
A funkcionálisan összetartozó, de jelenleg szétszórt MÁV-egységeket és szakszolgálatokat egymás közelében, tömbösített formában – az újrafogalmazott laktanyaépületben – elhelyezni.
Az egyes vasútüzemi és bérleményi funkciók önálló belső működési rendjének biztosítása.
Az épület korszerű gépészeti és technológiai kialakítása.

A felvételi épület külső kialakítása

Elsőként az eredeti tömegformálást módosító beavatkozásokat szüntettük meg az épületen. Az emeletes laktanyaépületet leválasztottuk a felvételi épületről, az utólagosan, eltérő fesztávval és tagozattal készült öntöttvas oszlopokon álló perontetőszakaszt elbontottuk.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©