A cikk szerzője:

Szabóné Csiszár Andrea műszaki szakértő
MÁV Zrt.

Az optimális sínminőség megválasztása

Az egyre nagyobb tengelyterhelések, sebességek és vontatási erők (adhéziós vonóerők) hatására a vasúti pályára ható igénybevételek folyamatosan nőnek. Ennek következtében a sínben a gördülő érintkezésből eredő fáradásos hibák – angolul: Rolling Contact Fatigue (RCF) – alakulnak ki, melyek kezelése és megszüntetése jelentős pénzügyi és műszaki kihívások elé állítja az üzemeltetőt.

Hálózati kitekintés örvényáramos mérések alapján

A gördülőérintkezéses fáradásos hibák fajtái közül a HC-típusú sínhibák tárhatók fel és értékelhetők ki örvényáramos méréssel, a többi RCF-hibatípus a sínfejen való elhelyezkedésük és a repedések jellege miatt nem kimutathatók, illetve a mérési eredményeik nem értelmezhetők. A HC-hibák 2014–2018 között észlelt hosszát a 15. ábrán mutatjuk be.
Az örvényáramos mérések a törzshálózaton, jellemzően a korridorvonalakon történtek 2018-ban, közel 8000 sínkilométer (skm) hosszban.

15. ábra. HC-hibák hossza a vizsgált hossz függvényében, 2014–2018 között
A hálózaton 2016-ban elvégzett sínmegmunkálási tevékenységnek köszönhetően közel 800 skm hibamegszüntető és hibajavító munkáltatás valósult meg. Az ezt követő 2017-es mérési eredmények elemzése alapján látható, hogy – a romlási trendeket is figyelembe véve – jelentősen növeltük a pályában fekvő sínek életciklusát. A köszörülés kedvező hatása 2018-ban még érezhető volt. A HC-hibával terhelt hibahosszak növekedési üteme lassult, de a hibák összetétele, mértéke megváltozott. 
Az azóta elmaradt munkáltatás miatt a HC-hibával terhelt sínhosszak, illetve a hiba mélysége 2018 második felétől örvényáramos mérési eredmények alapján ismételten – egyébként törvényszerűen – növekvő trendet mutatnak.
A hálózat törzshálózati részét képező vonalaknál ívekben 18-20 M et-terhelés mellett az átlagos károsodási mélység mértéke évente elérheti a 0,8 mm-t, ami évente akár 1 hibaosztálynyi romlást is jelenthet. Kijelenthető, hogy ez a romlási ütem gyors és aggasztó.
A fenti elemzésekből kitűnik, hogy a sínhibákkal, kiemelten a gördülési fáradásból eredő HC-hibával foglalkozni kell, mert észlelése esetén, az elrendelt sebességkorlátozások mellett, jelentősen kihat a biztonságos vonatközlekedés lebonyolítására is. A sínhibák időben és ciklikusan történő kezelése kedvező hatású a pályahálózat karbantartására rendelkezésre álló források hatékony felhasználására, mely a sínek, illetve a kitérőalkatrészek életciklusának növelésével érhető el.
Az alábbi elemzésben a munkáltatás fontosságára hívom fel a figyelmet a 2015–2019 közötti mérési eredmények alapján.
A bemutatott ív paraméterei:

  • Terhelés: 22 M et/év
  • Ívsugár: R = 1000 m
  • Köszörülés éve: 2016
A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©