A cikk szerzője:

Mrs. Bata Andrásné híd- és alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

Tubosider típusú műtárgy építése

Az M6-os autópálya és az M60-as autóút kivitelezése 2007 és 2010 között történt az igazgatóságunk területén. Az építés során több helyen felüljárókkal keresztezték a Rétszilas–Szekszárd–Bátaszék, a Pécs–Bátaszék, a Dombóvár–Bátaszék és a Pécsbánya-rendező–Villány vasútvonalakat. A vasút feletti felüljárók típusát tekintve a többségük előre gyártott vasbeton gerendákból épült. Egy monolit szerkezű műtárgy a Dombóvár–Bátaszék vasútvonal felett, az M6-os autópálya leágazásához kapcsolódó mellékút átvezetését biztosítja. A tervezőket és a kivitelezőket egyaránt nagy feladat elé állította a bátaszéki Wienerberger üzemi célú vágány feletti áthidalás, mivel a vágány kis sugarú ívben fekszik. A közúti pálya átvezetését a vasút felett Tubosider szerkezetű műtárggyal oldotta meg a tervező. A műtárgy azért különleges, mert korábban vasút alatt már épültek hasonló műtárgyak [1], [2], de Magyarországon ez az első olyan, amelyben a vasút halad át.

 

A tervezés során a talajmechanikai szak­vé­leményt a Geoplan Kft. készítette. A terhelések nagysága, a felszínközeli ré­te­gek átlagosnál gyengébb teherbírása, valamint a magas talajvízszint és az ezekből várható jelentős süllyedések miatt a síkalapozás (sávalapok) nem jöhetett számításba. A talajmechanikai szakvélemény alapján a műtárgy alapozását mélyalapozással kellett elkészíteni. A mély­alapozást 80 cm átmérőjű CFA fúrt vasbeton cölöpökkel (cölöpsorokkal) tervezték és valósították meg (5. ábra). A cölöpök hasznos hossza 9,0 m, egymástól mért távolságuk 2,00 m, a cölöpösszefogó gerendák végeinél 1,75 m. Teherbírásuk 1469 kN. A vágány két oldalán 33, illetve 34 db cölöpöt építettek be a cölöpösszefogó gerendák alá, ezek hossza 67,52 és 65,54 m. Az eltérő hosszak a műtárgy íves alaprajzi kialakításából adódnak.

5. ábra. Az elkészült cölöpök (Fotó: Bata Andrásné)

6. ábra. A hullámosított acéllemez elemek rögzítése a cölöpösszefogó gerendához (Fotó: Horváth Henrietta)

A hullámosított acéllemez elemekből kialakított felszerkezetet annak támaszvonalai mentén, elmozdulásmentesen a cölöpösszefogó gerendákhoz rögzítették (6. ábra).

A vasúti pálya R = 200 m sugarú ívben fekvő szakasza fölé épített műtárgyat egyenes tengelyű műtárgyrészek tört­vonalú láncolataként (poligonnal) alakították ki (7. ábra). A kis sugarú ív miatt 180 mm ívpótlékot is figyelembe kellett venni.

A hullámosított acéllemez műtárgy megfelelő alaktartásának biztosítása ér­de­kében a külső alkotója mentén legyezőszerűen megnyílt szerkezeti részek csatlakozási hézagainál a műtárgy köré keretszerkezeteket (3 db vasbeton merevítőborda) és az azokat összekötő vállgerendákat építettek. A szerkezet építése közben és a műtárgy vállgerendáinak kibetonozása előtt a vasúti űrszelvény méreteinek ellenőrzését a Metal Elektro Kft. végezte.

A csőszerű műtárgy mindkét oldali háttöltését rétegenként azonos ütemben, egyidejűleg készítették el. A kétoldali földfeltöltések 20 cm-es rétegekben, tömörítéssel készültek. A csatlakozó rézsűk megtámasztását és a műtárgyelőfejek lezárását gabion fal építésével oldották meg (8., 9. ábra).

7. ábra. A műtárgy elemeinek beépítése daruval, folyóka kialakítása (Fotó: Bata Andrásné)

8. ábra. Földfeltöltés és gabion fal készítése (Fotó: Horváth Henrietta)

A feltöltés 2009. áprilisra készült el, és megkezdődött a csatlakozó autópálya-szakasz töltésének építése is (10. ábra). 2009. novemberre elkészült a rézsűvédelem, továbbá a hídtartozékok is a helyükre kerültek. Az autópálya vízelvezetését a műtárgy 2,5%-os keresztesése és a 0,875%-os hosszesése biztosítja. A felszíni vizek levezetését a híd után elhelyezett 1-1 db előre gyártott surrantó szolgálja. A surrantók talppárokba való bekötését előre gyártott lapburkolatokkal és energiatörő lapsorral készítették el.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Lakatos István: Hullámosított acélívek alkalmazása a szegedi régióban. Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2009, 354. o.
  • [2] Dr. Halász József, Erdődi László: A Tubosider típusú híd építése a Miskolc–Bánréve vonalon. Sínek Világa, 1996/4. 207. o.
  • [3] Az M6-os autóút Szekszárd–Bóly közötti szakasz építési tervdokumentációja.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©