A cikk szerzője:

Előhegyi Zoltán gyártmánytervezési osztályvezető
VAMAV Vasúti Berendezések Kft.

Dr. Joó Ervin ügyvezető igazgató
VAMAV

Digitalizáció, robusztusság, proaktivitás

Az európai zöldmegállapodás célkitűzéseinek ismeretében a vasút nagy feladatok előtt áll a következő évtizedekben, mivel várhatóan vezető szerepet kap az Európai Unió 2050-es klímacéljainak eléréséhez. Ezzel összhangban megindult a Shift2Rail európai kezdeményezés, amelynek célja, többek között, megfelelni a növekvő követelményeknek, így a vasúti pálya kapacitásának (rendelkezésre állásának), biztonságának növelése, a költségek csökkentése mellett. Ezek a fejlődési irányok határozzák meg a következő évtized vasúti felépítmény szerkezetgyártását, amely már nemcsak bizonyos szerkezeti elemek előállítására koncentrál, hanem a különféle kötöttpályás közlekedési módok számára komplex megoldásokat kínál.


A leggyakoribb kialakítás a rakszelvényfigyelő kaput, hőnfutás-jelző beren­de­zéseket, csapágyfigyelő egységet, dina­mi­kus mérleget, laposkerék-ellenőrző egységet és pantográf monitorozóberende­zést foglalja magában. Ezek közül a MÁV vonalaira eddig 34 hőnfutás-jelzőt telepítettünk (2. ábra).

2. ábra. PhoenixMDS HBD/HWD – hőnfutás- és szorulófék-jelző rendszer (Rákoskert bal vágány)
A berendezésekből származó adatokat az úgynevezett CMS-alkalmazás segítségével lehet feldolgozni (3. ábra).
A CMS-alkalmazás legfontosabb feladata, hogy a különféle diagnosztikai rendszerek központi felügyeletét lássa el (central monitoring system). Az alkalmazott szoftver egy platformfüggetlen kliensszerver-alapú megoldás, amelynél nincs hardverhez vagy helyszínhez való kötöttség. A rendszer moduláris felépítésű, amelyben többek között a rendszerfelügyelet, a riasztás és intézkedés, az infrastruktúra-felügyelet és az állapotfüggő karbantartást támogató funkciók találhatók meg.
Nagyon fontos jellemző, hogy a rendszerbe egyéb, más gyártók által telepített járműdiagnosztikai rendszerek is könnyen integrálhatók, illetve további pálya menti monitoringelemek is csatlakoztathatók. Ez utóbbiak közül a legáltalánosabban használt hazánkban a Roadmaster 2000 kitérődiagnosztikai eszköz, amelyből eddig országszerte közel 200 darab került telepítésre (4. ábra).

3. ábra. A PhoenixCMS alkalmazás architektúrája

4. ábra. Roadmaster 2000 kitérődiagnosztikai rendszer (Szajol)
A Roadmaster 2000 kitérődiagnosztikai rendszer feladata a kitérők várható hibáinak korai felismerése, előrejelzése, trendek megállapítása, statisztikák készítése, ezzel a karbantartás tervezhetőségének javítása.
Működési elve szerint állításkor méri az állítómű motorjának feszültségét és áramerősségét, amely kapcsolatot teremt az áram és az állítóerő között. Üzembe helyezéskor egy referenciagörbe készül, amihez viszonyítva a berendezés észleli, ha a mért értékek túllépik a normál üzemi jellemzőket, ekkor riasztást ad. A rendszer vizuálisan megmutatja az állítási nehézségeket, statisztikákat készít és hibakatalógust is tartalmaz, amelynek segítségével az állítási nehézségek okaira lehet következtetni (5. ábra). Természetesen lehetővé teszi a távoli webalapú hozzáférést, illetve szükség esetén a VAMAV Kft. konzultációval és mérnöki támogatással áll az üzemeltetők rendelkezésére.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Európai Parlament: 2021 a vasút európai éve https://www.europarl.europa.eu/news/hu/headlines/eu-affairs/20210107STO95106/2021-a-vasut-europai-eve
  • [2] Holzfeind J, Jörg A. (2019) Railway Systems: digital, robust, proactive, voestalpine Railway Systems, 22nd International Convention of the Working Committee on Railway Technology (Infrastructure) Optimising the Wheel/Rail System: Innovations – Outlook – Implementation. https://www.oevg.at/fileadmin/user_upload/Editor/Dokumente/Veranstaltungen/2019/fahrweg/OEVG_Fahrwegtagung_2019_programm_en_20190829.pdf
  • [3] Ossberger H. (2019) Korszerű nagysebességű váltórendszer - A geometriai és szerkezeti követelményektől a jelző integrációjáig. MAÚT25 Nemzetközi tudományos szimpózium, Budapest
  • [4] Denkstatt. Személyszállítás karbonlábnyomának meghatározása. (A MÁV-Start Zrt. részére) https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/upload/page/denkstatt_szakertoi_velemeny.pdf
  • [5] Homolya R. (2021) 700 kilométer vasúti szakaszt kell villamosítani, Infostart/MTI https://infostart.hu/belfold/2021/04/29/homolya-robert-700-km-vasuti-szakaszt-kell-villamositani
  • [6] Homolya R. Döntéshozó: A hazai, vasúti koncepcionális elemek logikusan illeszkednek az európai uniós stratégiához. Magyar Vasút 2021;12(23):3.
  • [7] Homolya R. A növekvő utasforgalom eléréséhez alapvetően négy elem szükséges. Magyar Vasút 2021;10(20):4.
  • [8] Horvát F. A felépítménycsere hatása a vágányállapotra. Sínek Világa 1986;29(1):16-21.
  • [9] Kis G, Eged K. Hőnfutásjelző berendezések és más diagnosztikai megoldások. Sínek Világa 2017;60(6):26-28.
  • [10] Eged K, Joó E. Kitérőüzemeltetést és karbantartást segítő modern eszközök: váltódiagnosztika. Vezetékek Világa 2020;1:4-8.
  • [11] Tafeit T, Joó E. Intelligens diagnosztikai rendszerek. Kitérődiagnosztika. Sínek Világa 2011;54(4):21-24.
  • [12] Kuppler T, Joó E. Intelligens diagnosztikai rendszerek. Járműdiagnosztika. Sínek Világa 2011;54(3):10-14.
  • [13] Joó E, Előhegyi Z. Azonos állomáson beépített, eltérő síndőlésű és anyagminőségű kitérők üzemi tesztjének tapasztalatai. Sínek Világa 2019;62(5):13-20.
  • [14] Prettner L, Tömő R. Termékfejlesztés a vasúti infrastruktúrában. Az innováció folyamatának bemutatása a 400 UHC hőkezelt vasúti sín acélminőségének példáján R400HT. Budapest, 2021.01.28. MAÚT Innovációs Fórum, előadás.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©