A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc ny. főiskolai tanár

Dr. Koch Edina egyetemi docens
Széchenyi István Egyetem

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Híd és vasúti folyópálya közötti átmeneti szakaszok kialakítása

A szerzők a MÁV Zrt. által finanszírozott kutatási munka keretében komplex módon vizsgálták az eltérő alátámasztási merevségű szakaszok csatlakozásánál fellépő al- és felépítményi maradó alakváltozások problémáját. Nagyszámú végeselemes futtatás eredményeire alapozva határozták meg az átmeneti szakasz geotechnikai, illetve pályaszerkezeti okból szükséges hosszát. Megoldásokat javasolnak helyszíni feltételekhez alkalmazkodó vasúti al- és felépítményi kialakításokra.

A változók függvényében számított, a beöntött sínszálra ható függőleges erőket a felemelkedési határokkal a 14. ábrán mutatjuk be.
Az átmenetet a síncsatorna folytonos­sága miatt ki lehet alakítani

  • lépcsőzéssel, eltérő rugalmas tulajdonságú kiöntőanyagok és szükség esetén síntalpszalagok alkalmazásával;
  • folytonos átmenettel.

A számításokhoz szükséges U merevségi tényezők mérésekkel vagy számítógépes modellel állapíthatók meg. Icosit KC 340/45 anyagra vonatkozó eredmény­diagramot közöl a 15. ábra.

14. ábra. A járműteherből származó függőleges húzóerők alakulása kiöntött sín­csatornás vasbeton lemez esetén és a határelmozdulások

15. ábra. Icosit KC 340/45 anyagra megállapított sínalá­támasztási me­revség­értékek a sínaláöntés vastagságának függvényében
Az alkalmazandó anyagra és sínrendszerre ismert „U tényező – síntalpágyazás vastagsága” diagram segítségével – a lemez két végén csatlakozó szakaszok U tényezői értékeinek ismeretében – megállapítható az alkalmazandó aláöntési vastagságok értéke (16. ábra). Az ábra kétféle anyagra mutatja meg a vastagság meghatározását, és ez a módszer lehetővé teszi a kétféle anyag közül történő választást is, például a felhasználandó anyag mennyisége és így a bekerülési költség szempontjából.

16. ábra. A sínaláöntés vastagsága meghatározásának elveA sínaláöntés vastagsága általában 20 mm-nél ne legyen kisebb érték, s nem javasolt – a bekerülési költség, illetve az alkalmazhatósági határ miatt – az 50 mm-nél vastagabb kialakítás alkalmazása.
A választott kiöntőanyaggal megállapított v1 és v2 vastagság között a csatornafenék mélysége lineárisan változtatható, amint azt a 17. ábra mutatja. (20...50 mm aláöntési vastagságok között az U tényező változása lineárisan közelíthető, ld. 15. ábra.)
A vasbeton lemez felső síkját a vágánytengely mentén 1%-os hosszeséssel kell kialakítani a csapadékvíz elvezetése érdekében. A lemez csatlakozópálya felőli végénél, még a vasbeton lemezben, keresztfolyóka szükséges, amely a csapadékvizet oldalra kivezeti.

17. ábra. A folytonos átmenetű síncsatorna kialakítása
A vasbeton lemez és a folyópálya csatlakozásánál ragasztott ágyazatos szakaszt ajánlott kialakítani. Ezzel elkerülhető a vaksüppedés és a süllyedési teknő kialakulása a lemezvég után, és az ágyazati anyag igénybevétele, a felépítményben kialakuló rezgéssebesség is kedvező lesz.
Diszkrét sínleerősítésekkel kialakított átmeneti vasbeton lemez esetében a tervezés elve a fentiekben ismertetettekkel rokon, de ebben az esetben a sínalátámasz­tási rugóállandókkal kell dolgozni.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456

Irodalomjegyzék

  • [1] Vertical Elasticity of Ballastless Track. Draft. UIC project 1/03/U/283. version 2005-08-02.
  • [2] L. J. M. Houben: Structural design of pavements. Part IV Design of Concrete Pavements. CT 4860. (2009)
  • [3] Új műszaki megoldás kidolgozása a hézagnélküli vágány hidakon történő átvezetésére, amely a jelenlegi előírások szerint szükségesnek tartott síndilatációs szerkezet alkalmazásának szükségességét a hídhossz függvényében csökkenti, és a hídfő mögötti gyenge háttöltés miatti vágánygeometriai romlást mérsékli. Zárójelentés. Munkaszám: 95-3106-18. Készítette: Széchenyi István Egyetem, Győr, 2012. 11. 30.
  • [4] MSZ EN 1991-2:2006 Eurocode 1: A tartószerkezetet érő hatások. 2. rész: Hidak forgalmi terhei.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©