A cikk szerzője:

Jarabek Jenő hidász szakaszmérnök
MÁV Zrt.

Hídvizsgálat madártávlatból

2018-ban, a MÁV Zrt. által kiírt INNOMÁV pályázatra készítette el a Kecskeméti Pályafenntartási Főnökség négyfős csapata a hídvizsgálatok drónnal történő elvégzésének lehetőségét bemutató „Valami van a levegőben” fantázianevű pályázatot, amivel harmadik helyezést értünk el. A pályázatban leírtak alapján mutatom be azokat a lehetőségeket, amelyek a korszerű digitális technika és a drón alkalmazásával a hídfelügyeleti tevékenység részei lehetnek.

A felvételek digitalizálás útján tárolhatók, bármikor elővehetők és évenkénti gyűjtés során egy nagyon jó alapot teremtenek az adott évben készült felvételek összevetéséhez, ezen keresztül a romlási folyamatok nyomon követéséhez. A feldolgozott képi anyagból nyert információk segítségével következtetni lehet a szerkezeti elemek változásaira, a változások gyorsaságára, amelyek alapján a beavatkozások nagyságát, szükségességét is sokkal pontosabban be lehet határolni (3–5. ábra).

3. ábra. Drónfelvétel (Fotó: Hajnal Máté)4. ábra. Drónfelvétel egy csomóponti részletről (Fotó: Hajnal Máté)5. ábra. Drónfelvétel a végkereszt­tartó-bekötésről (Fotó: Hajnal Máté)

6. ábra. A felső öv csomóponti részletei (Fotó: Hajnal Máté)

A drónnal történő próbareptetést a kunszentmártoni Kőrös-hídon végeztük. Az értékelés során repedést, szegecs- és csavarlazulásra utaló nyomot nem találtunk, a felső övben a korrózió minimális, de megállapítottuk, hogy a további korrózió gátlásához célszerű foltszerű mázolásos javítást végezni (6–8. ábra).
A felvételeken megörökített elváltozások esetében a jelenleg rendelkezésre álló képszerkesztő szoftver (Windows) nem alkalmas a teljes és részletes vizsgálatok, illetve elemzések elvégzésére, ezért olyan képszerkesztő és -elemző szoftver beszerzésére lenne szükség, amely lehetővé teszi a szerkezeti elemek méreteinek bevitelét, a hibák megjelölése után pedig a hibaméretek pontos megállapítását, a csomópontok, hibahelyek számozását a későbbi azonosíthatóság céljából.
Az eddig leírtak, véleményem szerint, megfelelő eljárásrend kidolgozásával és bevezetésével rövid időn belül beépíthetők a MÁV Zrt. utasításaiba, és hivatalosan is részévé tehetők a hídfelügyeleti tevékenységnek.

7. ábra. Felső szélrács és keresztkötés kapcsolata (Fotó: Hajnal Máté)8. ábra. Rácsrudak és csomópontjai (Fotó: Hajnal Máté)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©