A cikk szerzője:

Gerlang Ferenc ügyvezető
Gerlang Ellenőrzési Iroda Kft.

Magyarországi kisvasutak (8. rész) – Igaz mese a kemencei kisvasútról

Egyszer volt, hol nem volt, 1994-ben megszületett egy egyesület, melyet hosszú neve miatt nevezzünk most csak Rumcájsznak. Rumcájsz, mint minden gyermek, szerette a kisvasutat, de hamar ráunt a sok-sok modellvasútjára. Nagyot gondolt, majd elment erdőfelügyelő bácsihoz, mert tudta, hogy annak, ha nem is a jicini, de a börzsönyi erdejében több ilyen is szaladgál. Az erdőfelügyelő úgy gondolta, ha nem ad neki vasutat, ez a gazfickó úgyis ellop egyet. Inkább ad neki, de nem a legjobbat, mert az neki is pénzt hoz, hanem van egy az északi oldalon, mely – ha más mese alapján is, de – éppen Csipkerózsika-álmot alszik. Így került az egyesülethez a kemencei kisvasút, melyet 2000-ben az felébresztett álmából.


Az O&K gyárban készült MD–2-es mozdonyok egyik változatába egy Ganz-Jendrassik, M1A jelű állómotort építettek be, amely kéthengeres, négyütemű, teljesítménye 26 LE. A motor indítása akkumulátorról táplált villamos indítómotorral vagy kézi forgattyúval történhet. A sebességváltó háromfokozatú, 5, 8 és 12 km/h elérését tette lehetővé.
Más MD–2-es gépeket Henschel gyártmányú négyütemű dízelmotorral szerelték fel. Ezeknél a hengertömb a forgattyúházzal egybeöntve, cserélhető hengerperselyekkel készült. Befecskendezőszivattyúja és porlasztói Bosch rendszerűek. Hűtésére szivattyús és ventilátoros vízhűtés szolgál. Vízcsöves hűtője – mindkét irányban haladáskor – a legkisebb sebesség mellett is hatásosan hűt. A motor indítása kézi erővel történik.

9. ábra. Akkumulátoros mozdony (Fotó: Németh István)10. ábra. Bányamozdony (Fotó: Németh István)
Az Ózdi Kohászati Üzemek Maszolaj gyártású, 633 mm nyomtávú MD–2-eseibe Csepel D413 motort szereltek. Ez minden bizonnyal nem az eredeti motor, de az biztos, hogy 1966-ban már ez volt bennük.
Az eredeti MD–40-esekbe Csepel D350 vagy D413 típusú négyütemű, előkamrás dízelmotort építettek be. A mo­tor nedves perselyű hengerekkel, különálló és leszerelhető hengerfejekkel, könnyűfém forgattyúházzal és dugattyúkkal készült. Befecskendezőszivattyúja állandó löketű, porlasztói zártak. Olajozása fogaskerék-szivattyúval, indítása villamos indítómotorral és izzógyertyákkal történik. A motor hűtését szivattyús vízhűtés szolgálja Csepel 500-as hűtővel, amelyet úgy méreteztek, hogy mindkét irányban haladáskor elégséges legyen a hűtés. A hűtő része az ékszíjjal meghajtott ventilátor. A tüzelőanyag-tartályba 52 órai üzemhez elegendő üzemanyag fér.
Az erőátviteli rendszer mechanikus. A mo­tort az irányváltóval egybeépített sebességváltóval a lendítőkerékbe beépített tárcsás tengelykapcsoló köti össze. A sebességváltó háromfokozatú. Az irányváltó kúpkerekes, míg a kerékpárok meghajtása az irányváltó tengelyének végére ékelt két lánckerékről, láncokkal történik. A hajtásban összesen három lánc van beépítve olyan elrendezésben, hogy bármelyik szakadása esetén a mozdony még mozgás­képes marad.
A kisvasút járműállománya is folyamatosan bővül: egyrészt az egyesület által vásárolt, másrészt magánszemélyek (fő­ként az egyesület tagjai) által vásárolt, és Kemencére szállított járművekkel, amelyek főként az időközben megszüntetett vasutakról kerültek hozzánk, de volt olyan is, amelyet kifejezetten a megnövekedett személyforgalom kiszolgálására készítettünk (9–10. ábra). Meg kell említeni a hazai erdei vasutak első akkumulátoros mozdonyának üzembe állítását, a Kárászpusztáról érkezett, Pécsett felújított zárt teherkocsi beüzemelését, valamint a Pélpusztáról ideszállított kis személykocsi felújítását.

11. ábra. Godóvár-strand állomás (Fotó: Németh István)2001-ben folytatódott a vasút felújítása. 2003-ra készült el a strandnál az akkor még Strand-Godóvár (később Godóvár) nevű állomás (11. ábra), majd az első újjáépített híd. Ekkor még csak mintegy 100 m-t tudtunk továbbhaladni, mivel a híd után nem sokkal egy munkagép még 2000 előtt megrongálta a vágányokat, illetve négy vágánymező lopás miatt hiányzott.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©