A cikk szerzője:

Fülöp Zoltán híd- és alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

Műtárgyépítések a MÁV Zrt. Debreceni Igazgatóság területén – Üzemeltetői tapasztalatok, javaslatok

A cikk célja röviden ismertetni a helyi üzemeltetői szervezetet, bemutatni az előző konferencia óta eltelt időszak (2003–2021) főbb hídmunkáit, beszámolni az üzemeltetői tapasztalatokról, megfogalmazni a jövőbeni üzemeltetői célokat és javaslatokat tenni a sikeres üzemeltetés érdekében a nagy projektekre vonatkozóan.

Legutóbb 2003. május 20–22. között rendezték meg a Debreceni Igazgatóságon, a híres Aranybika Hotelben az V. Vasúti Hidász Találkozót. Személyes érintettségemet tekintve, frissen végzett szakaszmérnökként, részt vehettem életem első ilyen szakmai irányultságú konferenciáján. Több szempontból is mérföldkő volt ez a konferencia. Ezen a konferencián jelent meg a Vasúti Hidak könyvsorozat első kötete. A résztvevők száma kiemelkedő, közel 300 fő volt.
A mostani, XI. Vasúti Hidász Találkozó helyszíne Hajdúszoboszló. A konferencia szervezését, mint mindig, a területi vasútigazgatóságok szervezik a Vasúti Hidak Alapítvány közreműködésével. A koronavírus által sújtott időszakban ez nagyon nehéz feladatot jelentett: szállást foglalni, tervezni azzal, hogy mennyien tudnak, mernek eljönni. Tavasszal még nem tudtuk, lesz-e valamilyen korlátozásfeloldás, hogy egyáltalán szabad-e konferenciát szervezni. Most, a cikk megírása idején pedig nem tudjuk, mi lesz szeptembertől, lesz-e negyedik hullám. Sajátossága a konferenciának az is, hogy ez az első kétnapos konferencia a konferenciasorozatban. Eddig egy jól bevált háromnapos rendszert kellett idén átalakítani. Két napba nehéz belezsúfolni a sok előadást, a gálavacsorát, díjkiosztást, és hogy mindemellett legyen idő beszélgetésre, kikapcsolódásra is. A jövőben kétévente lesznek kétnapos konferenciák, ezzel kompenzálva a konferencia hosszának csökkentését.

Üzemeltető szervezetünk

A MÁV Zrt. Pályavasúti Területi Igazgatóság Debrecen területéhez öt megye tartozik részben, illetve egészben. Műtárgyak tekintetében mintegy 1000 műtárgy üzemeltetéséért, jó karbantartásáért felelünk. A területi főmérnök vezetésével helyben öt mérnök látja el a hídmérnöki feladatokat. A helyi hidászszakaszon egy főpályamester vezetésével két pályamester, egy technikus és 10 fő fizikai dolgozó alkotja a végrehajtói létszámot. A szakasz rendelkezik két tehergépjárművel, így ideális esetben két munkáscsapat végezhet munkát. Az igazgatóság területe kiterjedt, például a 100-as vasúti fővonal Szajol (kiz.)–Záhony–országhatárig tart. A debreceni székhelyű szakasznak így jelentős eljutási idővel kell számolni akkor, amikor az igazgatóság peremrészeihez közel kell munkát végeznie. A 10 fő fizikai létszámot tekintve is érzékelhető az a korlát, hogy gyakorlatilag minden műtárgyhoz évente nem is lehet eljutni, gondozási tevékenységet végezni.
Lehetőség van a kihelyezett munkáltatás keretében az FKG Kft.-vel munkát végeztetni, aminek anyagi korlátja van. Sajnos, a tervezhető felújítási és karbantartási keretszámok kötöttek, a vállalási ár pedig nő, ahogyan a gazdaság különböző résztvevői ezt egységesen érzékelik is.
A területünkön a hidak és műtárgyak megfelelő, forgalombiztos állapotban vannak, korlátozásokat csak néhány műtárgynál kellett bevezetni, forgalom elől kizárt műtárgyunk jelenleg nincs. A kötelezően végzendő I., II. és III. fokú hídvizsgálatok évente elkészülnek és rögzítjük a MEDINA rendszerünkben.
A szakmai kollektíva összetartó, szakmai beszélgetések, felvetések, új javaslatok megvitatására nyitott. Az önálló mérnöki munkavégzés mellett rendszeresen, a közösen végzett vizsgálatok során lehetőség adódik kötetlen beszélgetésekre, közös gondolkodásra. A kis szakmai kollégium nagyon fontos szerepet tölt be abban, hogy az egyébként is szükséges továbbképzéseket egymás irányába kiterjesszük, itt lehetőség adódik egy jobbító célú üzemeltetői eljárás kifejtésére, kidolgozására és arra, hogy szabadon hozzátegyük a saját tapasztalatainkon alapuló véleményünket. Az online világban egyre fontosabb szerepe van a személyes találkozóknak, konzultációknak. Csapatunk gyakran kimegy a területünkön folyó nagy vonali átépítések műtárgyakkal érintett területeire, ahol az ember tapasztalatot gyűjtve tanulhat, esetlegesen jobbító szándékú – az üzemeltető tudáson alapuló – véleményét a kivitelezővel megoszthatja, bizonyos esetekben ütköztetheti.

Az elmúlt időszak főbb hídmunkái

A 2003-tól kezdődő 18 éves időszakban számos vonali rekonstrukciós, átépítési munkák zajlottak. Az alábbiakban először a nagy projekteket sorolom fel, majd ezekből szemezgetve néhány munkát röviden bemutatok.

Nagy projektek

  • Záhony I. ütem.
  • Záhony II. ütem.
  • Szajol (kiz.)–Kisújszállás (bez.).
  • Kisújszállás (kiz.)–Püspökladány (bez.).
  • Püspökladány (kiz.)–Ebes (bez.).
  • Ebes (kiz.)–Debrecen (kiz.).
  • Debrecen (bez.)–Balmazújváros (bez.), jelenleg folyó munka.
  • Püspökladány (biz.)–Biharkeresztes–országhatár vv. villamosításához kapcsolódó hidászmunkák, jelenleg folyó munka.


Egyedi projektek, hídprojektek

  • Sápi Keleti-főcsatorna-híd felújítása.
  • Kisvárda állomás korszerűsítése.
  • Kiskörei Tisza-híd átépítése.
  • Berettyóújfalui Berettyó-híd átépítése.

A berettyóújfalui Berettyó-híd a 101. sz. vasútvonalon Berettyóújfalu–Mezőpeterd állomások között az 1415+52 hm szelvényben helyezkedik el. A korábbi három darab kéttámaszú szerkezet elbontása után új kétnyílású, háromtámaszú acél hídszerkezet készült, amely szimmetrikus rácsozású, acélrácsos tartó, ortotróp pályalemezzel, közvetlen (Edilon típusú) sínleerősítéssel [1] (1. és 2. ábra). A konferencia témaadó képeként is láthatjuk ezt az új hidat.

1. ábra. Átépítés előtti, régi berettyóújfalui Berettyó-híd2. ábra. Átépítés utáni, új berettyóújfalui Berettyó-híd

A cikk folytatódik, lapozás:123Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Fülöp Z, Szabó I. A Szajol–Püspökladány vonalszakasz korszerűsítése 2011 és 2015 között, az üzemeltető szemszögéből. Sínek világa 2016;3:31-5.
  • [2] Erdei J. A kiskörei Tisza-híd 1889–2019. Sínek Világa 2019;5:21-6.
  • [3] Kiskörei Tisza-híd átépítése: https://magyarepitok.hu/utepites/2019/01/igy-ujitjak-fel-kiskore-130-eves-tisza-hidjat
  • [4] Berettyóújfalui Berettyó-híd építése: https://www.fomterv.hu/hu/node/222
  • [5] A vasúti műtárgyak acélszerkezeteinek korrózióvédelme 3/2021. (I. 22. MÁV ÉRT. 1.) EVIG sz. H.2.2. utasítás
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©