A cikk szerzője:

Fülöp Zoltán híd- és alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

Műtárgyépítések a MÁV Zrt. Debreceni Igazgatóság területén – Üzemeltetői tapasztalatok, javaslatok

A cikk célja röviden ismertetni a helyi üzemeltetői szervezetet, bemutatni az előző konferencia óta eltelt időszak (2003–2021) főbb hídmunkáit, beszámolni az üzemeltetői tapasztalatokról, megfogalmazni a jövőbeni üzemeltetői célokat és javaslatokat tenni a sikeres üzemeltetés érdekében a nagy projektekre vonatkozóan.

Apavári Hortobágy-csatorna-híd átépítése

Az apavári Hortobágy-csatorna-híd a 100. sz. vasútvonalon Karcag–Püspökladány állomások között az 1698+85 hm szelvényben van. Mind a jobb, mind a bal vágányban egy-egy alsópályás, rácsos főtartójú, egynyílású acélszerkezetű híd korszerűsítése történt meg (3. és 4. ábra). A meglévő hídfás vasúti pályát ortotróp acél pályaszerkezetre, rugalmas ágyazású vasúti pályára cserélték ki, egyúttal megtörtént az acélszerkezetek teljes korrózióvédelme.

3. ábra. Átépítés előtti apavári Hortobágy-csatorna-híd4. ábra. Átépítés utáni apavári Hortobágy-csatorna-híd

Kiskörei Tisza-híd átépítése

A kiskörei Tisza-híd a 102. sz. vasútvonalon, Kisköre–Abádszalók állomások között a 917+00 hm szelvényben helyezkedik el. Országunkban az egyetlen egyvágányú egy forgalmi sávú közös vasúti-közúti híd, amely 39 darab kéttámaszú szerkezetből áll. A 36 darab ártéri szerkezet acél főtartós vasbeton pályalemezes szerkezet, a középső három darab szerkezet pedig alsópályás rácsos főtartójú acélszerkezet. Az átépítés során új vasbeton pályalemezt készítettek a hídon, valamint az acélszerkezetű hidakon a másodlagos acél kereszttartókat is kicserélték (5. és 6. ábra). Új, közvetlen rugalmas ágyazású vasúti pályaszerkezet készült, valamint megtörtént az acélszerkezetek teljes korrózióvédelme [2, 3].

5. ábra. Átépítés előtti kiskörei Tisza-híd6. ábra. Átépítés utáni kiskörei Tisza-híd

A vonali rekonstrukciós munkákhoz kapcsolódó állomásátépítésekhez kapcsolódóan, illetve Kisvárda állomás átépítéséhez kapcsolódóan új peron-, illetve gyalogos-kerékpáros aluljárók, továbbá közúti aluljárók létesültek a területünkön a következő helyszíneken:

  • Törökszentmiklós, Pánthy Endre úti közúti aluljáró;
  • Törökszentmiklós állomás peron- és gyalogos-aluljáró;
  • Fegyvernek-Örményes állomás peronaluljáró;
  • Karcag állomás peron- és gyalogos-aluljáró;
  • Karcag közúti aluljáró;
  • Püspökladány, Mikszáth Kálmán utcai gyalogos- és kerékpáros-aluljáró;
  • Püspökladány, Baross utcai közúti aluljáró;
  • Püspökladány állomás peronaluljáró;
  • Kaba állomás peronaluljáró;
  • Hajdúszoboszló állomás peronaluljáró;
  • Ebes állomás peronaluljáró;
  • Kisvárda gyalogos- és kerékpáros-aluljáró.
A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Fülöp Z, Szabó I. A Szajol–Püspökladány vonalszakasz korszerűsítése 2011 és 2015 között, az üzemeltető szemszögéből. Sínek világa 2016;3:31-5.
  • [2] Erdei J. A kiskörei Tisza-híd 1889–2019. Sínek Világa 2019;5:21-6.
  • [3] Kiskörei Tisza-híd átépítése: https://magyarepitok.hu/utepites/2019/01/igy-ujitjak-fel-kiskore-130-eves-tisza-hidjat
  • [4] Berettyóújfalui Berettyó-híd építése: https://www.fomterv.hu/hu/node/222
  • [5] A vasúti műtárgyak acélszerkezeteinek korrózióvédelme 3/2021. (I. 22. MÁV ÉRT. 1.) EVIG sz. H.2.2. utasítás
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©