A cikk szerzője:

Radnay Tibor metrófelújítási projektigazgató
BKV Zrt.

Nem mindennapi kihívások – Az M3-as metróvonal rekonstrukciója

Az M3-as metróvonal rekonstrukcióját képező projekt 217,5 milliárd forint értékben európai uniós forrásokból valósult meg. A projekt megindítását követően a Fővárosi Önkormányzat 7,1 milliárd forintot biztosított az akadálymentesítési munkákhoz és a mérnökszervezet, műszaki ellenőr költségeihez. A hatályos támogatási szerződés értelmében a projekt tényleges befejezésének határideje 2023. október 31. A pénzügyi elszámolás határideje 2023. december 29. A projekt teljes ideje alatt – mind az előkészítés, mind a megvalósítás során – jelentős számú kérdéssel, problémával, kihívással találkoztunk, amelyekre megfelelő válaszokat kellett adni.

Az utasbiztonság növelésének érdekében az állomásokon a legújabb előírásoknak megfelelő tűzvédelmi rendszer és korszerű szellőzőrendszer létesült, amely vízköddel oltó berendezés telepítésével egészült ki.
A projekt megvalósításának eredményeként megtörtént a vasúti pálya rekonstrukciója (4. ábra). Az edzett fejű sínek és a kitérők cseréje mellett a leerősítések is – a korábbi 90 cm-es kiosztás helyett 75 cm-es kiosztással – a teljes vonalon átépültek, amelyek a pálya igénybevételét és a környezetvédelmi hatások csökkenését eredményezik.
A rekonstrukció tartalmazta az alagútszigetelés javítását, új tűzivíz-vezetékhálózat és alagútvilágítás építését, a vízelvezető rendszer felújítását, valamint a kábeltartók felújítását, új tűzálló kábeltartók szerelését, valamint halogénmentes tűzálló kábelek beépítését.

4. ábra. Az átépült vasúti pálya5. ábra. Hagyományos felvonó a Deák Ferenc téri állomáson
A beépített berendezések energiafelhasználása számottevően kisebb, bár a többletberendezések következtében összességében lényegesen nem csökkent. Az új áramellátási rendszer kiépítése alkalmassá válik a járművek fékezési energiájának hasznosítására, az elektromos áram visszatáplálására.
Az előkészítés során az M3-as metróvonal részleges akadálymentesítésére vonatkozó döntés született, a BKK Zrt. a koncepcióterv megállapításai alapján csak három (Nyugati pályaudvar, a Deák Ferenc tér és a Corvin-negyed) mélyállomás akadálymentesítését terveztette meg.
A Fővárosi Önkormányzat 2018. április 19-i közgyűlésére készített előterjesztésben a mélyállomások akadálymentesítésére három javaslat került bemutatásra:

  • mozgólépcsőre szerelhető platform (ezt a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége már korábban sem fogadta el, mint vizsgált lehetőség került bemutatásra);
  • hagyományos felvonók beépítése;
  • ferdepályás felvonókkal történő akadálymentesítés.

A közgyűlés döntött (FHP028/488-4/2018) a mélyállomások ferdepályás felvonókkal történő akadálymentesítéséről.
A módosítás értelmében az Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis klinikák, valamint a Nyugati pályaudvar állomáson ferdepályás felvonó, a Deák Ferenc téri állomáson pedig hagyományos felvonó létesült (5. ábra). (A műtárgy a tervezett Nemzeti Színház-beruházás kapcsán részben már megépült.)

A projekt jelenlegi helyzete

A középső szakasz utolsó két állomásának forgalomba helyezése 2023. május 22-én megtörtént. A Lehel téri állomáshoz csatlakozó Victor Hugo utcai aluljáróban épített liftet a használatba vételi engedélyezési eljárás után, várhatóan 2023 júliusában fogjuk üzembe helyezni.
A beruházás nagymértékben segíti a főváros kulturált, kényelmes közlekedését.
Fotók: www.magyarepitok.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©