A cikk szerzője:

Homlok Tibor magasépítő-mérnök projektvezető
Bilder Kft.

Lőrincz Dezső építőmérnök, építésvezető
Swietelsky Vasúttechnika Kft.

Vörös Zoltán ügyvezető
Route Consult Bt. (az Edilon Sedra képviselője)

Sínleerősítések a Szolnok–Szajol vasútvonal hídszerkezetein

A Szolnok–Szajol vasúti vonalszakasz felújítási munkáit a Közgép Zrt. vezetésével a Közgép Zrt., a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Strabag Vasútépítő Kft. alkotta Tisza-2013 Konzorcium végzi. A NIF Zrt. megrendelése alapján készülő beruházás célja egy korszerű, megbízható, alacsony üzemeltetési költségű vasúti pálya építése, mely egyaránt alkalmas a 160 km/h sebességű közlekedésre, valamint a 225 kN-os tengelyterhelésre is. A rekonstrukciós munka során teljes keresztmetszetében átépítjük a vasúti pályát, hat csoport új kitérő beépítésével rugalmasabbá és jobban szervezhetővé téve a vonatforgalom lebonyolítását. Felújítjuk a felsővezeték-hálózatot, a térvilágítást, a biztosítóberendezési és a távközlési hálózatot. Milléren egy forgalmi kitérőt, míg Szajol állomás „védelmére” új árvízvédelmi töltést építünk. Mindezek mellett természetesen megújulnak a szakaszon lévő műtárgyak is. A Tisza-híd mederszerkezetét kicseréljük, az ártéri szerkezeteket pedig felújítjuk. Az árvíz levonulásának meggyorsítására egy új, 40 m-es ártéri hidat létesítünk. Átépül a Besenyszögi aluljáró és a Zagyva-híd, valamint a szakasz összes kisműtárgyát is felújítjuk. Az alábbiakban a vasúti pálya átvezetését mutatjuk be a vonalszakasz hídjain.

 

Zagyva-híd

Az 1031+18 hm szelvényben lévő Zagyva-híd, mely lakott terület közvetlen közelében helyezkedik el, felszerkezete rácsos főtartóból és kereszt-, illetve hossztartókból áll. A felújítás során a főtartók, a kereszt- és hossztartók megmaradnak, pályaszerkezetként mindkét vágánynak új ortotróp acél pályalemez épül.
A híd szabad nyílása 61,6 m, fesztávolsága 63,6 m. A hídvizsgálat és a tervezés időszakában végzett statikai felülvizsgálat megállapította, hogy a főtartók állapota megfelelő, viszont a kereszt- és hossztartók bekötéseinél korróziós jelenségek voltak láthatók. A hídfák állapota miatt sebességkorlátozást kellett bevezetni.
Az új pályalemez 14 mm vastag acélból készül, melyet hossz- és keresztirányban bordák merevítenek.
A terelősín a sínvályú mellett helyezkedik el, tartószerkezetét NF csavarokkal rögzítettük. Az acél pályalemez a 6. ábrán látható.
Az acélvályúk hegesztett kivitelűek, 300 mm-es megszakításokkal a vízelvezetés biztosítása érdekében. A vágány fogadására kialakított vályúkat NF csavarokkal rögzítették az ortotróp lemezhez. A hídon a vasúti pálya vonalvezetése a felújítás előtt egyenes volt, hosszesése nem volt. Az átépítés után azonban a vasúti pálya hosszesése 0,7%-ra változik. A sín típusa itt is UIC 60.
A sínvályú oldalfalainak magassága nem egyforma, ezért az Edilon Corkelast kiöntés magassága is eltérő a sín két oldalán.
A hídszerkezethez csatlakozó felépítményt a hídfőkben a nagy hídnál is alkalmazott, rugalmas átmenetet biztosító bordás kiegyenlítőlemezzel és a rajta fekvő FFU szintetikus keresztaljakkal, valamint a csatlakozópályába beépített, a Tisza-hídnál már bemutatott B60 VM ±100 típusú dilatációs készülékkel a fix sarunál, a mozgó sarunál pedig B60 VM-D 2 × ±100 típusú iker dilatációs készülékkel alakítottuk ki. A dilatációs készülékek beállítását külön szakértői számítás segítségével végeztük. Az Edilon rendszerű felépítmény kivitelezése ideális időjárási körülmények között – az ütemterveknek megfelelően – valósult meg.

5. ábra. A régi Zagyva-híd a felújítás előtt

6. ábra. Az új pályalemez szerelés közben
Az 5. ábrán a régi híd látható, a 6. ábra az ortotróp lemez beépítését és a közben folyó korrózióvédelmi munkákat, a 7. ábra pedig az egyik vágányon már elkészült Edilon rendszerű vágányleerősítést mutatja.

7. ábra. A felújított bal vágány

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©