A cikk szerzője:

Karvalics László magyarországi képviselő
KRAIBURG STRAIL GmbH & Co. KG.

STRAILastic_RAIL zajcsökkentő rendszerek

A KRAIBURG STRAIL GmbH & Co. KG 1976 óta gyárt újrahasznosított gumiőrleményből és újgumiból kiselemes útátjáró rendszereket. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a cég termékeit mostanáig a világ több mint 50 országában építették be. A cég termékeinek fejlődését folyóiratunk folyamatosan nyomon követte. Most a legújabb fejlesztésű új termékeket mutatjuk be, amelyek a környezetvédelem zajcsökkentés területén alkalmazhatók.

A STRAILastic IP korlátra szerelhető zajvédő panel (4. kép) elsősorban műtárgyakon és támfalakon alkalmazható. Az egyszerű és gyors felszerelését a gumiba vulkanizált rögzítősínek biztosítják. Előnyei:

  • tartószerkezetként használható a már meglévő korlát;
  • hornyos (nút/féder) kapcsolat az elemek között, növeli az állékonyságot;
  • egyszerű és gyors beépítés;
  • zajvisszaverés a zajforrásra;
  • alapozás nélkül építhető, így német vasutaknál nem szükséges tervjóváhagyás;
  • törésálló a szálerősítéses gumikeveréknek köszönhetően, az újgumi-bevonat jóvoltából pedig UV- és ózonálló;
  • vibráció, nyomó- és húzóerő hatásaira sem jelentkezik anyagfáradás.

4. kép. STRAILastic_IP

A STRAILastic_RAIL termékek egymást kiegészítve is alkalmazhatók. Erre jó példa az Észak-németországi Nord­hornban megvalósult projekt, ahol egy vonalszakaszon mindhárom terméket használták. A sínek rezgésétől keletkező zajok ellen a STRAILastic_A inox 2.0 sínkamraelem épült be. A töltésen haladó vasút esetében a töltés kiszélesítése és a töltéstestbe történő beavatkozás nélkül az Y keresztaljas vágányhoz rögzítették a STRAILastic_mSW mini zajvédő falat. A vasút keresztezte a Nordhorn–Almelo-csatornát, ahol a csatorna feletti híd korlátjára STRAILastic_IP korlátra szerelhető zajvédő panel épült, így biztosították a zajvédelem folytonosságát (5. kép).

5. kép. Nordhorni projekt

STRAILway műanyag alj

A nagyvasút, a városi vasút és a földalatti vasút tradicionálisan fa, beton vagy acél keresztaljakat használ. Mindegyik alapanyagnak megvannak az előnyei és a hátrányai. Az aljak élettartama különböző, de behatárolt. Az Európai Unió 528/2012/EU rendelete a faaljak telítésére használt kreozot vegyi anyagnak a betiltásáról rendelkezett. Előreláthatólag 2020 októbere után tilos lesz az ilyen vagy azonos hatású anyagokkal telített faaljak beépítése. Ezáltal a faaljak élettartama jelentősen csökken. A STRAILway műanyag alj (6. kép) a faaljak kiváltására tervezett üvegszál-erő­sítésű műanyag keresztalj. Mechanikai tulajdonságai és megmunkálhatósága hasonló a faaljhoz, és zajvédelmi szempontból is kedvező. Ugyanazokkal a kézi és gépi szerszámokkal megmunkálható, így nem szükséges a meglévő eszközpark cseréje. Az extrudálási gyártástechnológiá­nak kö­szönhetően „tetszőleges” hosszban gyárt­ha­tó hagyományos vágányalj (160 × 260 mm) és hídgerenda (260 × 240 mm és 220 × 240 mm) keresztmetszetekben.

6. kép. STRAILway műanyag alj Hód­me­ző­vá­sár­helyen
A MÁV Zrt. vágányhálózatán először 2016 júniusában Hódmezővásárhelyen, az 1542 szelvényben található útátjáró alá épült be a STRAILway műanyag alj. Az elmúlt két évben történt folyamatos ellenőrzések során az aljakon semmilyen káros elváltozás nem volt tapasztalható.
Napjainkban a környezetvédelem és ezen belül is a zajvédelem egyre nagyobb hangsúlyt kap. A KRAIBURG STRAIL GmbH & Co. KG fejlesztései új megoldási lehetőségeket kínálnak a vasutak számára olyan területeken is, ahol korábban nehezen vagy egyáltalán nem volt megoldható a zajvédelem, mindezt úgy, hogy a meglévő infrastruktúrát felhasználva rugalmasan és gyorsan beépíthetők.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©