A cikk szerzője:

Feczkó Róbert mb. építésvezető
A-Híd Építő Zrt.

Muskovics György ügyvezető igazgató, projektvezető
MKI Mérnök Iroda

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Vác állomás korszerűsítése (2. rész) – Műtárgyépítések

Az állomáskorszerűsítési munkákról a Sínek Világa 2015/3. számában olvashattunk tájékoztatást. Ezúttal a műtárgyépítési feladatokat ismertetjük. A megrendelő NIF Zrt. és a Kőkapu-2012 Konzorcium 2013. április 4-én írta alá a Vállalkozói szerződést. A konzorcium vezető társasága a Közgép Zrt., tagjai a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Strabag Általános Építő Kft. Az A-Híd Zrt. munkáinak megrendelője a Közgép Zrt. volt.

 

A közműalagút 2,00 × 2,00 m keresztmetszetű vízzáró gumigyűrűkkel csatlakozó előregyártott, vasbeton keretelemekből készült. A keretelem oldalfala 25 cm, a felső födém 25-27,5 cm, alaplemeze pedig 25 cm vastagságú (17–18. ábra).

17. ábra. Közműalagút keresztmetszetei az aknánál és a közbenső szakaszon

18. ábra. Az elkészült közműalagút (Fotó: Szeifert Tamás)
A műtárgy főbb mérete és magassági adatai:

  • szabad nyílás: 2,00 m
  • belmagasság: 2,00 m
  • szerkezeti hossz: 1 × 2,15 (váltóelem)+13 × 3,00 + 1 × 2,00 (keretelem) = 43,15 m
  • hosszesés: 0,5% (22 cm)
  • szerkezet alsó éle: 114,33-114,12 mBf
  • fenékszint: 112,33-112,12 mBf

Az alagút megközelítése aknán keresztül hágcsón történhet. Az alagútban belső világítás, és a kábelek szakszerű fektetésére az oldalfalra szerelt kábellétra épült. A keretelemek gyártója a Csomiép Beton és Meliorációs Termékgyártó Kft.
A vízzáró betonból készült keretelemek, és az ugyancsak vízzáró gumitömítés lehetővé tette a közműalagút szigetelés nélküli megépítését, ennek eredménye a gyors szerelhetőség volt.

Homlokrakodó

A műtárgy a vasúti szelvényezés szerint a 322+95,33 szelvénytől a 323+19,33 szelvényig tart. A rakodó ez utóbbi szelvényben csatlakozik a meglévő XIV. rakodóvágányhoz. Teljes hossza 24,00 m, szélessége 5,10 m, magassága 1,54 m. Tengelye egybeesik a csatlakozó vágány tengelyével. A homlokrakodó helyszínrajzilag egyenes, hossz-szelvényi értelemben véve a kezdőszelvénytől 8%-ot emelkedik a 323+11,33 szelvényig, majd a 8,0 m hosszú „vízszintes” szakaszon 1,3%-os esésű tetőszelvényben végződik.
A szerkezet 11-féle előregyártott vasbeton szögtámfal elemből áll, kivitelezését a Közgép Zrt. végezte.
Az elkészült homlokrakodó vágány felőli nézete a 19. ábrán látható.

19. ábra. Az elkészült homlokrakodó (Fotó: Vörös József)

Az építés során felhasznált betonok

A kivitelezésnél célszerű a betonreceptúrák számának minimalizálása a nagyobb szilárdság felé csoportosítva. Ezzel sok energiát, időt és pénzt takaríthatunk meg a kevesebb betonrecept jóváhagyatása, próbakeverése, minősítése következtében, és a tévedés lehetősége is kisebb.
Ennek az új szemléletnek a figyelembevételével a Mérnök szervezettel közösen alakítottuk ki az alábbi recepteket:

  • szerelőbeton C12/15-X0-32-F3
  • kitöltő beton  C20/25-X0-24-F3 (vízelvezető folyókák és gránitburkolat fogadószerkezete, mely 45-55 cm vastagságban épült be az aluljárók alaplemezén)    
  • szerkezeti beton C35/45-XC4-XF1-XV2(H)-XA1-16-F3
  • szigetelést védő beton C20/25-X0-16-F3
  • (5 cm vastagságban készül az alaplemez és szigetelés közé).


A műtárgyakhoz felhasznált főbb anyagok

  • Betonacél: 610 t
  • Szigetelés: 4650 m²
  • Gabion kőrakat: 4430 m³
  • Gránit kőburkolat: 2076 m²
  • Földkiemelés: 35 000 m³
  • Szádfalazás: 1600 m²
  • Beton: 5650 m³
  • Földvisszatöltés: 18 960 m³

Az állomás átépítése során sokszor hallhattunk vonatkésésekről. Az állomáson és nyílt vonalon a vágányok fele le volt zárva, ami önmagában nem okozott volna ilyen mértékű késéseket, de a párhuzamosan folyó biztosítóberendezési munkák és egy esetleg bekövetkező meghibásodás esetén az „érzékeny” menetrend felborult, mivel ez esetben nem volt tartalék.
Fontos megemlíteni, hogy veszélyes munkaterületen dolgoztunk, ahol a meglévő földben, kábelcsatornákban futó vezetékekre kellett vigyázni, ami a vasút érrendszere. Daruzáskor, betonpumpálás­kor, közlekedéskor oda kellett figyelni az építkezés melletti üzemelő vágányokra. A dolgozók külön oktatásban részesültek, belépési engedélyekre és minden esetben védőfelszerelésre volt szükségük.
A műtárgyépítések előtt és azzal párhuzamosan zajló egyéb munkákat és azok összehangolását nem részletezzük, de a konzorcium vezetésének és az egész kivitelezésben a résztvevőknek komoly feladatot jelentett a vonalas létesítmények építésének és az önkormányzati igényeknek az összehangolása, egyidejű kielégítése.
A kivitelezés során az igazi feladatot nem a szerkezetek megépítése jelentette. A kiviteli terveknek a feltárt körülményekhez és a társkivitelezők igényeihez igazítása csak folyamatos egyeztetéssel, egy hosszú folyamat végén volt lehetséges, ami gyakran csak a kivitelezés vége felé vált véglegessé. Minden tevékenység, problémamegoldás mögött emberi kapcsolatok, viszonyok és türelem áll. Úgy véljük, hogy a több mint kétéves tevékenységünk eredménye az utazóközönség igényeinek megfelelő és tetszését elnyerő szép új állomás megszületése méltó folytatása első vasútvonalunk 160 éves történetének.

Köszönetnyilvánítás

A Mérnökszervezet és Projektvezetés ezúton köszöni meg az A-Híd Zrt.-nek a műtárgyépítések terén végzett szakszerű és a Projektvezetés elvárásaihoz maximáli­san igazodó munkáját.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©