Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vágányzárak tervezése
A MÁV Zrt. hálózatán zajló jelentős pályafelújítások, átépítések és karbantartások a tervezési folyamatok újragondolását követelték meg annak érdekében, hogy biztosított legyen a vasút közszolgáltatásban betöltött szerepe, valamint a vállalkozó vasúti társaságok elvárásainak is eleget lehessen tenni.
A tervezésnél kiemelkedő szerepet kapott a törzshálózaton folyó egyidejű beruházások összehangolása a vágányzári menetrenddel, továbbá a kisebb felújítások és karbantartások vágányzári menetrendbe illesztése.
A tervezési folyamat újragondolásával a rövid távú (operatív) vágányzári tervezésben pozitív eredményeket értünk el annak ellenére, hogy a vágányzárak száma növekszik. A hosszú távú cél, hogy 3-5 év távlatában tudjunk előre tervezni. A hosszú távú tervezés megvalósításán nemcsak a Hálózati Üzletszabályzatban (továbbiakban HÜSZ) előre meghirdetett pályaműködtetői kapacitásigényeket kell érteni, hanem az egyéb okok miatt az ott meg nem hirdethető vágányzárakat is. A HÜSZ-ben meghirdetett pályaműködtetői kapacitásigényekkel csak abban az esetben indokolt élni, ha a tervezett vágányzár megtartásának valamennyi feltétele biztosított. A kapcsolódó műszaki tervezéssel olyan mértékben és minőségben kell felzárkózni, hogy előre meg kell tudni határozni a kapacitáskorlátozás ideje alatti egyéb zavartatásokat, mint például felsővezetéki kikapcsolásokat, munkavédelmi és technológiai lassúmeneteket, biztosítóberendezési kikapcsolásokat stb., melyek a vágányzári menetrendre kihatnak. A HÜSZ-ben meg nem hirdetett, minden kiutalt menetvonal-zavartatással járó vágányzárat – a meghirdetett vágányzárakra ráépítve – előre el kell tudni helyezni a rendszerben valamennyi jogszabályi előírás figyelembevételével és betartásával.
2014 tavaszán új módszert vezettünk be az operatív vágányzári tervezésnél az év második felére vonatkozóan. Az eddigi gyakorlattól eltérően, igazgatóságonként külön-külön történő tervezés helyett a menetrendileg összefüggő törzshálózati vonalakat együtt kezelve, igazgatósági határok nélkül terveztük be az év második felére a menetrend-módosítással járó vágányzári igényeket a területi vágányzári ügyintézők közreműködésével úgy, hogy az egyeztetésbe bevontuk az üzemeltetőket, kivitelezőket, az érintett vasútvállalatokat és a VPE Kft. munkatársait is.
Megkezdtük a 2015. évi vágányzári egyeztetéseket az 1. sz. vasútvonallal, és ez év október végéig bezárólag az egész törzshálózatot le kívánjuk fedni.
Ezt a tervezési folyamatot kell felgyorsítani úgy, hogy 3-5 évre előre ezzel a módszerrel a teljes hálózatot lefedjük. A hosszú távú tervezés feltétele, hogy a tervezett időszakra a források is előre ismertek és biztosítottak legyenek.
A vágányzári tervezés csak abban az esetben éri el célját, ha a vágányzárak a tervezett időben és tartalommal valósulnak meg, továbbá az utasok, valamint a vállalkozó vasúttársaságok részére kiszámíthatóságot tudunk biztosítani.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.