A cikk szerzője:

Kisteleki Mihály gépészmérnök, ny. igazgató

Varga Jenő 1939–2019

Varga Jenő Mikó Imre-díjas, aranydiplomás gépészmérnök, a MÁV Fejlesztési és Kísérleti Intézete (FKI) Járműdinamikai Osztályának vezetője Békéscsabán született.
A Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Karát 1962-ben végezte el, 2012-ben aranydiplomát kapott.
A Ganz-MÁVAG vasúti járműgyár motorvonat üzembehelyezési osztályán eltöltött gyakornoki idő után 1963-ban a gyár járműkutatási osztályán helyezkedett el kutatómérnökként. Motorvonatok és motorkocsik mérésekre alapozott elemző vizsgálatával foglalkozott, túlnyomórészt a jármű futás- és hajtás­dinamikájára kiterjedően. 1970-ben a Vasúti Tudományos Kutatóintézet (VTKI) felkérésére az Intézet Járműkísérleti Osztályára került.
Munkásságának középpontjában a vasúti közlekedés biztonsága állt, amellyel kapcsolatban az volt a határozott véleménye, hogy az csak a vasúti pálya-jármű rendszer egységes szemléletű leírása, vizsgálata révén teremthető meg.
Meggyőződése szerint a vasúti pályaminősítés során a járműdinamikai jellemzékeket (a siklással és a maradó keresztirányú vágányeltolódással szembeni biztonságot, a pálya-többletterheléseket, az utazási komfortot) – mint a pályagerjesztés által kiváltott okozatokat, eseményeket – kell alapul venni. Beavatkozásra okot adó járműdinamikai eseménykor az azt generáló okot, tehát a pályahibá(ka)t kell beazonosítani, és megszüntetni a járműterhelés alatt történő vágánygeometriai mérés alapján. Erre az elvre, tehát a pályaállapot dinamikai elvű megítélésére támaszkodva komoly sikere volt az általa vezetett csapatnak a pályasebesség lehetséges emelése a kis tengelyterhelésű motorvonatos közlekedés esetén.
Munkatársával, Béres Istvánnal kidolgozott és megvalósított egy olyan egyszerű, inerciális elven működő pályageometria-mérő rendszert, amelynek legfőbb előnye, hogy könnyen felszerelhető az éppen futásdinamikai vizsgálat alá vont vasúti járműre. A közösen végzett kutatás eredménye „Mérési eljárás és berendezés vasúti pályák állapotának minősítésére” címen szabadalmi védettséget kapott. A módszer alapelvének felhasználásával és a MÁV támogatásával az 1990-es évek végén valósult meg a geometriamérő rendszer is a 001-es mérőkocsin.
Varga Jenő az 1980-as években a MÁV képviseletében öt évig részt vett a Nemzetközi Vasútegylet, az UIC Kutatási és Kísérleti Hivatala (ORE) szakértőbizottságának munkájában. Rendszeresen publikált folyóiratokban, az intézeti évkönyvben, előadásokat tartott futástechnikai és pálya-jármű kölcsönhatás témájú konferenciákon. A VTKI évente kiadott bibliográfiájában 66 VTKI kutatási jelentést, 3 szaklapban megjelent cikket, valamint 24 könyvet, illetve könyvekben és évkönyvekben megjelent publikációt találhatunk tőle.
Munkássága elismeréseként a MÁV-tól A vasút szolgálatáért kitüntetés arany fokozatát vehette át, a gazdasági és közlekedési miniszter A Közlekedésért érdeméremmel tüntette ki.
Nyugdíjazása után is aktív maradt, a digitális jelfeldolgozásban is elmélyült, ekkor dolgozta ki a vasúti pálya dinamikai és geometriai alapú együttes statisztikai ki­értékelésének módszerét, melyet a 2008-as tudományos munkájában igen részletesen ismertetett.
Varga Jenő február 6-án, váratlanul elhunyt.

Kisteleki Mihály

A cikk folytatódik, lapozás:1
A teljes cikket megtalálja a folyóirat ában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©