A cikk szerzője:

Orbán Zsolt területi igazgató
MÁV Zrt.

XIII. Vasúti Futástechnikai Konferencia, Pécs

A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) Baranya Megyei Területi Szervezete 2016. október 19–20-án Pécsett rendezte meg a XIII. Vasúti Futástechnikai Konferenciát. Az ötvenéves hagyományoknak megfelelően az előadások a pálya-jármű kölcsönhatás, futásjóság, futásbiztonság fogalomkörhöz kapcsolódtak. Az idei konferenciát két külföldi (svájci és osztrák) szakember is megtisztelte előadásával. Örvendetes, hogy sokévi kihagyás után a mostani rendezvényen nemcsak a pályás, hanem a gépészeti szakma (MÁV-Start) is képviseltette magát mind előadással, mind résztvevőkkel.



Dr. Horvát Ferenc (SZE Győr) Béli János (MÁV KFV Kft.)

Sínfej-hajszálrepedések kialakulása, a hibák mérése és minősítése

A sín futófelületén kialakul a sínacél osztályától függően egy kb. 0,4–1,2 mm vastag, a járműkerekek által hidegen alakított réteg, amelyben a sín anyagának keménysége nagyon jelentősen, az alapszövet keménységének akár másfélszeresére megnövekszik. A felkeményedett kéregben bekövetkezik az anyag alakváltozó képességének kimerülése, amely repedések megjelenéséhez vezet. A felkeményedett kérgen áthatolva a repedés a szemcsék nyúlási irányát követve halad egyre mélyebbre a sínfejbe (2. ábra).

2. ábra. A hajszálrepedések terjedése a sínfejben
Ilyen repedés lehet az egymás alá lapoló repedés, a legyűrődésen elindult több repedés, többször változó irányú repedés, felületi kitöredezést okozó repedés.
Ezeket a repedéseket (HC hibák) több módszerrel lehet vizsgálni:
– Vizuális vizsgálat
– Penetrációs vizsgálat
– Ultrahangos vizsgálat
– Örvényáramos mérések FMK–008 mé­rő­kocsival (3. ábra)

3. ábra. Az FMK–008 típusú mérő­kocsi
A sínfejeken kialakuló hibák a következők lehetnek:
– Head Chek
– Squats
– Repedésfészek (Belgrospi)
– Nyelvképződés
– Benyomódás
– Hullámos kopás
– Kerékmegcsúszási helyek
A hibákat 1–5-ig osztályba sorolták, és osztályonként a szükséges intézkedéseket kötelezően el kell végezni. (Béli János: Sín­fej-haj­szál­re­pe­dé­sek meg­jelenése a MÁV vonalhálózatán 1–3. rész. Sínek Világa, 2010/2., 2010/3., 2011/1.)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©