Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Közúti vasúti felépítményszerkezetek vágánygeometriai avulásának elemzése
A közösségi közlekedés fejlődésében óriási fordulatot hozott a villamos áram feltalálása. Budapesten 1887-ben jelent meg az első villamos vasút, mindössze 1 kilométer hosszon, majd a millenniumi évforduló alkalmából a világon először épült elektromos üzemű földalatti vasút, amely a Vörösmarty teret és a Városligetet kötötte össze a felszíni forgalom csökkentése és a városkép megőrzése érdekében. 1918-ban már 1072 villamos vasúti jármű közlekedett a fővárosban, több mint 382 millió utast szállítva évente. A Budapesti Közlekedési Vállalat 1968-as létrejötte óta foglalkozik a pályaépítési, -fenntartási, valamint hálózatfejlesztési tevékenységekkel, alkalmazva a legújabb technológiai megoldásokat, korszerűsítéseket [1, 2].
Jelenleg a városi vasúti pályáknál hétféle felépítményt különböztetünk meg, amelyek a munkaterület, a vágányzár ideje és a geometriai jellemzők függvényében minden esetben más-más módon valósulnak meg. Ezek a felépítményszerkezeti típusok az alábbiak:
- zúzottkő ágyazatú (1. ábra),
- bebetonozott ágyazatú (2. ábra),
- betonlemezes (3. ábra),
- RAFS I. (4. ábra),
- RAFS II. (5. ábra),
- RAFS III. (6. ábra),
- nagypaneles (7. ábra) [3].
![1. ábra. Zúzottkő ágyazatú felépítmény elvi keresztmetszeti elrendezése Vignol sínnel (a [3] alapján)](/php_images/fisch_01-bra_20200325-600x282.jpg)
![2. ábra. Bebetonozott ágyazatú felépítmény elvi keresztmetszeti elrendezése vályús sínnel (a [3] alapján)](/php_images/fishe_02-a-bra_20200330-600x369.jpg)
Irodalomjegyzék
- [1] Merczi Miklós: Sárga villamos. A városi közlekedés története. Budapest, 1990. https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_KOZL_Ok_03_Sarga/?pg=2&layout=s. Hozzáférve: 2020.03.17.
- [2] 120 éves a budapesti villamos vasúti közlekedés. https://www.bkv.hu/hu/kiadvanyaink 120_eves_a_budapesti_villamos_vasuti_kozlekedes Hozzáférve: 2020.03.17.
- [3] BKV Zrt.: Közúti vasúti infrastruktúra tervezési irányelvek, 2019.
- [4] Metalelektro Méréstechnika Kft. https://www.metalelektro.eu/track-geometry?lang=hu
- [5] Jóvér Vivien: Közúti vasúti pályák komplex elemzése, MSc diplomamunka, Széchenyi István Egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar, Közlekedésépítési és Vízmérnöki Tanszék, 2020, 82. p.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
![3. ábra. Betonlemezes felépítmény elvi keresztmetszeti elrendezése Vignol sínnel (a [3] alapján)](/php_images/fishe_3-a-bra_20200325-600x429.jpg)
![4. ábra. RAFS I. felépítmény – korlátozott szorítóhatású leerősítéssel – elvi keresztmetszeti elrendezése (a [3] alapján)](/php_images/fishe_04-a-bra_20200325-600x388.jpg)
![5. ábra. RAFS II. felépítmény elvi keresztmetszeti elrendezése (a [3] alapján)](/php_images/fishe_05-a-bra_20200325-600x399.jpg)
![6. ábra. RAFS III. felépítmény elvi keresztmetszeti elrendezése vályús sínnel (a [3] alapján)](/php_images/fishe_06-a-bra_20200325-600x383.jpg)
![7. ábra. Nagypaneles tömbsínes felépítmény (a [3] alapján)](/php_images/fishe_07-a-bra_20200325-600x341.jpg)