A cikk szerzője:

Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár
Széchenyi István Egyetem, Győr

Szálerősített műanyag- kompozit gyaloghidak

A szálerősített műanyag-kompozit anyagú hidak alkalmazása kb. két évtizedes múltra tekint vissza. Több előny között a kedvező szilárdság-tömeg arány, a kialakítható keresztmetszetek változatossága, a könnyű építhetőség, a korrózióállóság vasúti gyaloghidak építésénél jól hasznosítható. A cikk az oroszországi APATEK cégcsoport által gyártott, a gyaloghidak tartószerkezeti elemeinél használt SZPPSZ–240 és SZPPSZ–340 típusú anyagok fizikai-mechanikai tulajdonságaival foglalkozik. Röviden ismerteti a legfontosabb általános tervezési irányelveket is.

1. Bevezetés

A műanyag-kompozitok kiváló egyedi tulajdonságai a járműipartól kezdve a gépiparon át az építőiparig számos területen előnyösen felhasználhatók. A szálerősített műanyag-kompozitok kedvező szilárdság-­tömeg aránya, a kialakítható tartókeresztmetszetek nagy változatossága, a kis térfogatsűrűségből származó egyszerűbb daruzhatóság, a korrózióállóság, az esztétikus megjelenés olyan kedvező lehetőségek, amelyeket gyaloghidak esetében kiválóan lehet kamatoztatni.
A szálerősített műanyag-kompozit ele­mek fejlesztése, gyártása területén az oroszországi APATEK cégcsoport jelentős eredményeket ért el. A cikkben közölt adatok, vizsgálati értékek az általuk készített termékekre vonatkoznak. Számos referenciájuk közül a 2004-ben épült gyaloghíd, amely 13,20 + 15,00 + 13,20 m nyílású, és 3,0 m széles, az 1. ábrán látható.

1. ábra. A Moszkva Csertanovo kerületi gyaloghíd (Forrás: APATEK)
A Koszino vasútállomási gyaloghíd 2005-ben készült el 47 m-es teljes hosszúsággal és 5 m-es szélességgel (2. ábra).

2. ábra. A koszinói gyaloghíd (Forrás: APATEK)


Három vágány felett átívelő szálerősített műanyag-kompozit hidat mutat a 3., és a 4. ábra.

3. ábra. A rácsos hídszerkezet4. ábra. A tartószerkezeti elemek csavarozott kapcsolatai

 

2. A szálerősített műanyag-kompozit szerkezeti elemek gyártása

A műanyag-kompozitok olyan összetett anyagok, amelyek két vagy több, anyagszerkezetükben és méreteikben különböző anyag társításából épülnek fel a hasznos tulajdonságok kiemelése és a káros tulajdonságok csökkentése céljából.
A szerkezeti elemek pultrúziós (áthúzásos) technológiával készülnek. A teljesen automatizált eljárás során az erősítő szálak folyamatosan feszítve, állandó pozícióban vannak. A kötegekké egyesített szálak (rovingok) folyamatosan tekerednek le az orsókról, megfelelő formákon áthaladva alakul ki a keresztmetszet, miközben egy eszköz meleg gyantát sajtol a szálak közé (5. ábra). A keresztmetszet középső részén a szálak a hossztengellyel párhuzamosak, míg a kerület mentén többirányú (0°, 90° és ±45°) szálakból álló fonat helyezkedik el. Kívül egy – szintén többirányú szálakból készült – fátyol akadályozza meg a szálak felszínre kerülését. Ez utóbbi rétegnek az is feladata, hogy védje a szelvényt a felszíni sérülésektől, valamint a nedvességgel, vegyi hatásokkal és UV sugárzással szemben nagyobb ellenállást biztosítson.

5. ábra. A pultrúziós eljárás folyamata

A cikk folytatódik, lapozás:1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©