A cikk szerzője:

Farkas Tibor ny. mérnök főtanácsos

Legeza István hídépítő mérnök
ny. mérnök főtanácsos

A 80a vasútvonal korszerűsítése, a Rákos–Hatvan állomások közötti hídmunkák

A 2020/4. számunkban bemutattuk a 80-as számú vasútvonal Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) közötti szakasz 2018 elején megkezdett pályakorszerűsítésének előzményeit, az elvégzendő feladatokat és a folyamatban lévő munkákat. Jelen írásunkban ugyanezen a vonalszakaszon a műtárgyakkal kapcsolatos munkákat ismertetjük. Végigkísértük a hidak felújítási, átépítési és építési munkáit, részt vettünk a próbaterhelésekben és a forgalomba helyezések előtti hídszakértői vizsgálatokban is. Bemutatjuk a jelentősebb hídépítéseket hídtípusok szerinti csoportosításban.


A vonalon az utasok korszerű, külön szintű közlekedésére a meglévő állomásokon öt aluljáró készült, egyet pedig a vonalkorszerűsítés során megépült új Akadémiaújtelep megállóhelyen építettek meg. Pécel, Isaszeg, Aszód állomáson és Tura megállóhelyen 4,0 m nyílásúak a vasbeton keretszerkezetek, Gödöllő állomáson a nyílás 6,0 m. A műtárgyak Tura és Akadémiaújtelep megállóhelyek kivételével teljes vágányzárban épültek.
A munkagödrök víztelenítése általában nem okozott különösebb gondot, Aszód állomáson azonban jelentős mennyiségű volt a talajvíz. Az aluljárók szigetelése a helyi viszonyoknak megfelelően tervezett szigetelésekkel készültek.

18. kép. A bal vágányba már beépített keretelemek Akadémia­újtelepnél19. kép. Gödöllő, gyalogos- és utasaluljáró


Az aluljárók közül említést kell tenni az Akadémiaújtelepen létesített utasaluljáró építési technológiájáról. A megvalósítás során, az egyik vágányon folyamatosan biztosítani kellett a vonatközlekedést. Ezért a kivitelezés megkönnyítése érdekében az aluljáró-folyosó a Csomiép Kft. által előregyártott egyedi – 4,0/3,0 m nyílású –, 2,0 m hosszú vasbeton keretelemekből épült meg (18. kép). Aszód állomáson sem volt teljesen kizárva a vasúti forgalom, de az aluljáró építésénél előregyártott elemet nem alkalmaztak.
A műtárgyak közül kiemelkedik a Gödöllőn megépített gyalogos- és utasaluljáró, mind méretében, mind reprezentatív gránit padlóburkolatával, a ragasztott greslap falburkolatával és az üveg mellvédekkel a lépcsőkarok tetején (19. és 20. kép).

20. kép. Gödöllő, utasperon lifttel, lépcsőlejáróval


Az aluljáró közvetlen átszállási lehetőséget biztosít azoknak, akik HÉV-en érkeznek az állomás bal oldalára. Ugyancsak az új műtárgyon át közelíthető meg a vasúti pálya jobb oldalán lévő Szent István Egyetem. (Ide – a nagyobb szintkülönbség miatt – lépcsőn és „szerpentinszerűen” kígyózó lejtős járdán lehet feljutni.)
Az aluljáróknál a lépcsőkarok – az utasáramlási irányok függvényében – 2,80–4,00 m szélességűek. Az oldalfalaikon kétsoros rozsdamentes acélból fogódzkodók vannak felszerelve. A lépcsők egyik szélén vályús kerékpártoló rámpa, a másikon keskeny takarítósáv van a gránitburkolatban kialakítva. A biztonságos közlekedést a térdfalvilágítás rejtett világí­tó­testeivel segítik. Az aluljárók a mozgásukban korlátozottak segítését biztosító tartozékokkal (lift, taktilis sávok, Braille-feliratok) vannak felszerelve.
Az új aluljáróknál (és a bagi felüljárónál is) a liftek gépészeti szerelése már folyamatban van, az üzembe helyezésük várhatóan 2021 nyarán történik meg.

Közúti felüljárók

A vonalkorszerűsítés során jelentős eredmény a közúti útátjárók (szintbeni kereszteződések) számának csökkentése. Öt kiemelt fontosságú helyen korszerű közúti felüljáró létesült. Az új műtárgyakból kettő Budapesten, a többi pedig Pécel, Isaszeg és Gödöllő városok kezdőpont felőli végén épült meg. Bagon és Gödöllőn a vasút feletti hidak különböző mértékben lettek felújítva.
A Budapest, XVII. kerületi Cinkotai útnál megépült új közúti híd mellett a gyalogosok egy 3,60 m széles pedeSTRAIL burkolatú – fénysorompóval és labirintkorláttal biztosított – gyalogátjárón keresztezhetik a vasúti pályát (21. kép).
Gödöllőn, a Köztársaság úti közúti felüljáró vasút feletti átívelése igen impozáns megjelenésű (22. kép).

21. kép. Budapest, Cinkotai úti közúti felüljáró22. kép. Gödöllő, Köztársaság úti közúti felüljáró

Összefoglalás

A Rákos–Hatvan-vasútvonal korszerűsítése során jelentős hídfelújítási és hídépítési munkák történtek. Ezek közül egy-egy szerkezet külön részletes ismertetést is megérdemelne.
A hídmunkák összegzése:

  • A leírásból nem derül ki, de eredménynek könyveljük el két áteresz pótlás nélküli megszüntetését.
  • Számos átereszt sikerült jó karba helyezni, eredményesnek mondhatjuk az előregyártott vasbeton elemek használatát. Egyedi mérettel még aluljáró építéséhez is alkalmazták.
  • Meg kell említenünk, hogy az átereszekhez csatlakozó medrek vízelvezetéseit a befogadóhoz nem minden esteben sikerült megnyugtatóan rendezni.
  • Esztétikus műtárgyak épültek. Az átépített hidak közül – környezetével is – kitűnik Máriabesnyő megállóhely gyalogos- és utasaluljárója. Az új, 11,0 és 17,10 méteres nyílású vasbeton lemezhidak korszerű vasútkeresztezést biztosítanak.
  • A Rákos-patakot három helyen is áthidaló boltívekről a külső szemlélő nem is tudja, hogy a vasútnál egy elsőként alkalmazott szerkezeti megoldást lát. Előregyártott vasbeton héjelemekből épültek a hidak, cölöpalapozással. (Mivel a támaszok vízszintesen össze vannak kötve, erőtani rendszere: álív.)
  • A kivitelezők, a hídépítők méltán büszkélkedhetnek az új, több szempontból korszerű kialakítású, 15,55 m támaszközű Galga-híd felszerkezeteivel.
  • A vonalszakasz korszerűsítésének látványos és szembeötlő létesítményei az újonnan megépült aluljárók. Korszerű kialakításukkal akadálymentes és biztonságos közlekedést biztosítanak a gyalogosoknak és utasoknak.
  • Külső szemlélő számára talán a leglátványosabb a felújított vasúti pálya felett átívelő közúti hidak képe. Nem is sejtik, milyen fontos a szerepük a biztonságban, ami a külön szintű közlekedést teszi lehetővé.
  • Valamennyi műtárgy helyszínén még a környezetet rendezni kell, a közforgalmú létesítményeknél a csinosításokat be kell fejezni.

A hidakon, átereszeken elvégzett beavatkozásokat és az átépítési munkák eredményeként elért új műtárgyösszetételt – a kiindulási állapottal összehasonlíthatóan – a 2. táblázat mutatja. A hídállomány megfiatalodott, a vonalszakasz műtárgyainak átlagéletkora 2020-ban 40 év lett.
A vonalszakasz rekonstrukciója több évtizedre biztosítja a megnövelt pályaparamétereket. Az elkészült hídfelújítások, hídépítések nagyban hozzájárulnak a tervezett tengelyterhelés- és sebességemeléshez, a korszerű utaskiszolgáláshoz, valamint a vasúti pálya biztonságos külön szintű keresztezéséhez.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

Irodalomjegyzék

  • [1] Nagy Tibor. 150 éve nyílt meg a Hatvan–Miskolc-vasútvonal (1. rész). A vasútvonal építésének előzményei. Sínek Világa 2020;1:27.
  • [2] Nagy Tibor. 150 éve nyílt meg a Hatvan–Miskolc-vasútvonal (1. rész). A vasútvonal építésének körülményei. Sínek Világa 2020;2:1.
  • [3] Török Gergely, Gregovszki Ágnes. A területi igazgatóságok bemutatása (6. rész). Sínek Világa 2018;1:9.
  • [4] Apró Andor. A 80a vasútvonal korszerűsítése Rákos–Hatvan állomások között. Sínek Világa 2020;4:7-16.
  • [5] Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) beruházás engedélyezési és kiviteli hídtervei.
  • [6] Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) hidak vizsgálati és próbaterhelési jegyzőkönyvei.
  • [7] CON/SPAN Előregyártott elemekből álló hídszerkezet – Viacon Hungary Kft. Edition 07/2016.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©