A cikk szerzője:

Köller László osztályvezető
Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

A Budapest–Kelebia–ország­határ vasútvonal története

A Budapest–Belgrád vasúti kapcsolat projektjének előkészítése magyar–szerb–kínai együttműködés keretében történik. A hazai szakasz, valamint a Belgrád és a magyar határ közötti vonalszakasz Megvalósíthatósági tanulmánya elkészült. 2015. november 24-én Szucsouban a kínai kormányfői csúcstalálkozón Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter aláírta a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztéséről és annak finanszírozásáról szóló magyar–kínai kormányközi egyezményt. A tervek szerint a Budapest-Ferencváros és Kelebia közötti 159,4 km-es vasúti szakaszt kétvágányúsítják, és 160 km/h sebességre, valamint 225 kN tengelyterhelésre építik át, újabb fejleményként figyelembe véve a fővárosi bevezető szakaszon a tervezett 2024-es olimpiai helyszín miatti korrekciót. Szerbia a Belgrád és Kelebia közötti szakaszt hasonló paraméterekkel kívánja fejleszteni.

Műtárgyak

A síkvidéki jellegű fővonal következtében viszonylag kevés műtárgy épült, ezek egy része csak a vonal megnyitása után valósult meg. A nagyobb vasúti hidak adatait a táblázatban foglaltuk össze, az építési évnél az utolsó szerkezetépítés éve szerepel.
A hidak közül két műtárggyal érdemes részletesebben foglalkozni. Az egyik a Soroksári úti híd (7. ábra), amely a vonal legnagyobb vasúti hídja, valamint a Duna–Tisza-csatorna-híd, itt ma is provizóriumon halad a forgalom (8. ábra).

7. ábra. A vonal legnagyobb vasúti hídja a Soroksári úti felüljáró (Fotó: Pulisch József)

8. ábra. A provizóriumként üzemelő Duna–Tisza-csatorna-híd keresztmetszete
A jelenlegi Soroksári úti híd elődjét a II. világháborúban felrobbantották. A híd új alapjai a ferencvárosi és a kelebiai oldalon is síkalapozással, vasbetonból készültek. A közbenső alátámasztás (ingaoszlopok) alapjai az út tengelyében vascső cölöpökre épültek. A cölöpözést nehezítette az alátámasztás közvetlen közelében levő betonból készült szennyvízcsatorna épségének megóvása. Az ellenfalak burkolatát és a szárnyfalakat a budakalászi Jura-bánya édesvízi mészkövéből építették. A hídon a vasúti pálya Rj = 304, Rb = 300, m sugarú ívekkel halad. A híd a Soroksári utat mintegy 54 fok ferdeséggel keresztezi [5].
A Duna–Tisza-csatorna-híd II. világháborúban sérült felszerkezetét a jobb vágányban 1987-ben elbontották, és helyette 80 km sebességre alkalmas provizóriumot építettek be a bal vágányba. A forgalom húsz éve ezen a provizóriumon halad.

Állomásépületek

Az állomásépületek legtöbbje a kor szoká­sainak és színvonalának megfelelő mintatervek alapján készült. Közülük a Balotaszállás (9. ábra) és Tass állomásépületeit (10. ábra) érdemes bemutatni, amelyek ma is őrzik a vonal 135 éves emlékét.

9. ábra. Balotaszállás állomásépülete 10. ábra. Tass állomás­épülete
A vasútállomások elengedhetetlen kelléke volt a ma már feledésbe merült állatrakodó. Ennek segítségével jutottak el az élő állatok a vonal kezdőpontján, Ferencvárosban kiépített marhavásártérre és a közvágóhídra. Az állatrakodó – akkori nevén baromrakodó – szabványterve a 11. ábrán látható.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Köller László: A Budapest–Belgrád vas­úti kapcsolat fejlesztése. Hatástanulmány. MÁV Zrt., Budapest, 2010.
  • [2] Mezei István: MÁV vontatójármű album 1868–1993. MÁV Vezérigaz­gatóság, 1993.
  • [3] Szécsey István, Villányi György: Ganz vasúti járművek 1868–1919. INDÓHÁZ Kiadó, Budapest, 2015.
  • [4] https://hu.wikipedia.org/wiki/Budapest%E2%80%93Kunszentmikl%C3%B3s- Tass%E2%80%93Kelebia-vas%C3%BAtvonal
  • [5] Vasúti hidak a Budapesti Igazgatóság területén. Szerkesztő: Vörös József, Legeza István, Kis Sándor. Vasúti Hidak Alapítvány, 2006.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©