A cikk szerzője:

Szabó István építészmérnök, építészeti fejlesztési szakértő
MÁV Zrt.

Dományi Bálint építészmérnök, urbanisztikai vezető
Budapest Fejlesztési Központ

A Déli Körvasút építészete

Az uniós csatlakozásunk óta a vasútfejlesztések jobbára ágazati logikával, a közlekedésfejlesztés hierarchikus szemléletébe és tervezési módszertanába ágyazva mentek végbe. Az elsődleges célra, a vasúti infrastruktúra műszaki jellemzőinek javítására fókuszálva az épített környezet, a városkép, az össztársadalmi hasznosság tekintetében nem születtek komplex eredmények. A településszerkezeti vonatkozások sokszor kimerültek egy-egy közúti átjáró külön szintű átépítésében, új, biztonságosabb gyalogosátjárók és a településkép szempontjából vitatható zajárnyékoló falak építésében. Az urbanisztikai, építészeti szempontok csak a felvételi épületek, megállóperonok közvetlen környezetére koncentrálódtak, és kimerült P+R, B+R parkolók és némi burkolt és zöldfelület létesítésében.



Nádorkert megállóhely

A megálló Újbuda egyik legjobban fejlődő városrészében létesül, célja a fontos ingázási célpontnak számító Infopark és környéke, az itt létrejött és bővülő oktatási, rekreációs, irodai és lakáscélú ingatlanfejlesztési területek kiszolgálása. E lokális szerepe mellett az 1-es és a várhatóan 2024 körül megépülő dél-budai fonódó villamosra történő átszállást is biztosítja (4. ábra).

4. ábra. A Nádorkert megállóhely közlekedési kapcsolatai 5. ábra. A keretrendszer keresztmetszete a peronoknál
Az egységes tartószerkezeti rendszer az eredeti elképzeléseknél még a statikai szempontból roppant előnyös kosárgörbéből kiindulva később a valós funkcionális és méretbeli igényekhez lett szerkesztve. Igyekezett megtalálni egy olyan keretrendszert, ami hasonló elemekből építkezve mind a nyíltvonali, mind a felbővülő állomási méretrendhez igazodni tud, s egyszerre szolgálja a már korábban ismertetettek szerint a zajvédelmet, a peronok fedését, a vasútüzemi technológia és felsővezeték tartószerkezetét, s egyfajta erős városképi elemként jeleníti meg a vasútvonalat (5. ábra).
A megfelelő utaskomfort és akadálymentesség biztosítása érdekében a peronok megközelítése minden közlekedőmagban mozgólépcsőkkel, liftekkel épül az elengedhetetlen lépcsők mellett, a szolgáltatási szegmensnek pedig fontos elemei lesznek a megfelelő minőségű átszállási és köztérkapcsolatok, az utasforgalmi mosdók, illetve az utasszámhoz és funkcióhoz méretezett bérleményi területek is (6. ábra).

6. ábra. A Nádorkert megállóhely látványtervei

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • BFK – https://delikorvasut.hu/
  • Építészfórum – https://epiteszforum.hu/a-hangzatos-szlogeneken-tul
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©