A cikk szerzője:

Szabó István építészmérnök, építészeti fejlesztési szakértő
MÁV Zrt.

Dományi Bálint építészmérnök, urbanisztikai vezető
Budapest Fejlesztési Központ

A Déli Körvasút építészete

Az uniós csatlakozásunk óta a vasútfejlesztések jobbára ágazati logikával, a közlekedésfejlesztés hierarchikus szemléletébe és tervezési módszertanába ágyazva mentek végbe. Az elsődleges célra, a vasúti infrastruktúra műszaki jellemzőinek javítására fókuszálva az épített környezet, a városkép, az össztársadalmi hasznosság tekintetében nem születtek komplex eredmények. A településszerkezeti vonatkozások sokszor kimerültek egy-egy közúti átjáró külön szintű átépítésében, új, biztonságosabb gyalogosátjárók és a településkép szempontjából vitatható zajárnyékoló falak építésében. Az urbanisztikai, építészeti szempontok csak a felvételi épületek, megállóperonok közvetlen környezetére koncentrálódtak, és kimerült P+R, B+R parkolók és némi burkolt és zöldfelület létesítésében.

Közvágóhíd vasútállomás

A Soroksári út metszésében épülő Közvágóhíd állomás legfontosabb funkciója az átszállókapcsolat megteremtése a fővárosi metróhálózatba integrálódó, első ütemben a Kálvin térig bevezetendő H6/H7 HÉV-vel (a későbbi M5-ös metróval), valamint az itt közlekedő villamosjáratokkal (7. ábra).

7. ábra. A Közvágóhíd állomás funkcionális rendje (hosszmetszet, alaprajz, keresztmetszet)A Közvágóhíd, illetve a Millenniumi Városközpont önmagában is jelentős ingatlanfejlesztések színhelye, illetve közintézmények országos jelentőségű csoportosulása, de egyben a tágabb belváros déli kapuja is. Utóbbinak köszönhető, hogy az új Közvágóhíd állomás nemcsak az elővárosi, hanem a távolsági, sőt nemzetközi utasok számára is vonzó célponttá válik. Átadásával megszűnik a kedvezőtlen helyen lévő Ferencváros vasútállomás utasforgalmi kiszolgálása.

8. ábra. Közvágóhíd állomás közlekedőmagja
A mozgólépcsős és lépcsős közlekedő a földszinten egy helyre koncentrált feljárati pontról egy közbeiktatott galériaszinten keresztül vezeti fel az utasokat szigetperonokra (8. ábra). A galériaszintre támaszkodnak le a földszintről induló lépcsők, illetve a mozgólépcsők is, a liftmagok önhordó rendszerűek. A körítő üveg függönyfal-szerkezet acél pillérvázra épül, ami független a felette húzódó hídszerkezettől.
A hídszerkezet alatti utasforgalmi terek üveg falszerkezetei 6 m magas konzolban kialakított önálló keretszerkezetek sorozataként létrejövő Vierendel-tartó portálszerkezetek (9. ábra). E terek temperált, klimatizált és fűtött terek az eltérő funkciók szerint, a hídlábaknál vasútüzemi és gépészeti terek találhatók, míg az utasforgalomhoz csatlakozó frontfelületeken bérleményi és szolgáltatási terek találhatók (például utasmosdó). A híd alatti zárt terület a környezeti hatásoktól védett várócsarnok.

9. ábra. A Közvágóhíd állomás látványtervei

Népliget-Ecseri út megállóhely

A Déli Körvasút és az Üllői út metszéspontja szintén városi jelentőségű átszállóhellyé válhat, hiszen itt kereszteződik az ország legforgalmasabb nagyvasúti vonala és legforgalmasabb gyorsvasútja, az M3 metróvonal. Legfontosabb funkciója természetesen az optimális metrókapcsolat, de ugyanígy fontos a Népliget buszpályaudvarhoz, a szomszédos sportlétesítményekhez, valamint magához a ma alulhasznosított népligeti közparkhoz való kapcsolódás is. Az új megállóhely két szigetperonja az Üllői út fölötti hidakon, illetve azoktól északkelet felé elhúzva épül meg, két végfeljáróval. Az Ecseri úti metróállomás délebbre tolt helyzete nehezíti a kényelmes átszállókapcsolatok kialakítását, ezért a projekt keretében átlós vonalú gyalogossétány épül az Üllői út–Bihari út kereszteződésétől a Népligetig, feljáratot biztosítva a megállóperonokra (10. ábra). Az utasforgalmi létesítmények tervezési folyamata három építésziroda – Bright Field Studios, Építész Stúdió és Sporaarchitects – versenyeztetésével kezdődött; a színvonalas tervek közül a zsűri a Sporaarchitects pályaművét javasolta továbbtervezésre. E munka 2021 során készül el, így a Népliget-Ecseri út megállóhely a Déli Körvasút többi elemével egy időben megépülhet.

10. ábra. A Népliget-Ecseri út megállóhely látványtervei

Összefoglalás

A fejlesztés a vasúttal párhuzamosan a Kopaszi-gáttól a Budaörsi útig végig egy olyan komplex, városi léptékű környezetrendezési, urbanisztikai és építészeti programot is kínál, amelynek keretében valamennyi új vasúti megálló és átépülő híd tervezésében nagy jelentőséget kap az építészeti minőség és a városképi illeszkedés. A vasút melletti közterületek megújulhatnak, és új gyalogos-, kerékpáros-, rekreációs zöldfolyosó jön létre.
Érdemes kihangsúlyozni, hogy az építészeti arculat a vonalszakasz különböző állomásain különböző építészeti gesztusokra, viszont egységes finomstruktúrákra épül. Az egyediséget nyújtó koncepciók mellett az egységes peronbútorzat, burkolatok, utastájékoztatás és arculat egyéb elemei biztosítják a Déli Körvasút egységességét – ennek érdekében a kiviteli tervezés egy egységes, a jövőben a teljes budapesti elővárosi vasúthálózaton alkalmazható arculati kézikönyvön alapul.
Tervezők:
Pesti oldal: FŐMTERV, Speciálterv és építészirodaként a Bright Field Studio (BFS);
Budai oldal: RING Mérnökiroda és Kontúr Csoport, építészirodaként a Veszprémterv;
Népliget-Ecseri út: FŐMTERV, építésziroda a Sporaarchitects.

Fényképek:
https://delikorvasut.hu/galeria/
BFS építészstúdió- http://www.brightfieldstudios.co.uk/kozvagohid-railway-station-budapest
engedélyes tervek - https://delikorvasut.hu/szakmai-anyagok/

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123

Irodalomjegyzék

  • BFK – https://delikorvasut.hu/
  • Építészfórum – https://epiteszforum.hu/a-hangzatos-szlogeneken-tul
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©