A cikk szerzője:

Virág István pályaműködtetési vezérigazgató-helyettes
MÁV Zrt.

A hídszolgálat elmúlt három éve, a jövő feladatai

Minden visszatekintés, összegzés keres, és jó esetben talál egy vezérfonalat, mely alapján értelmezi helyzetét, és reális célokat fogalmaz meg a jövő feladataként. Jelen helyzetkép a hídszolgálat történéseit, céljait a humán kérdéskör köré kívánja illeszteni, annak tudatában, hogy megfelelő szak­tudás és emberi erőforrás nélkül képtelenek lennénk feladatainkat magas szinten ellátni. Ehhez ismerni kell az eddigi tendenciákat, és erre alapozva fogalmazhatjuk meg céljainkat. Hídszolgálatunk az új és meglévő hídjait a megújult munkafilozófiával kívánja üzemeltetni, és ehhez folyamatosan fejleszti önmagát tudásban, szemléletben és a gondolkodás minőségében.

 

A folyamat közvetlenül nyilván nem megállítható, de előrelátható, és ezért hatása tervezhető.
További statisztikai megállapítások:

  • A 100 év feletti korosságú hídjaink száma összesen 88 db, ezen belül az A vonalkategóriájú vonalainkon 27 db;
  • A 81–100 év korossági sávban ugyanez az eloszlás 64, illetve 18 db hidat jelent;
  • Összesen tehát az A vonalkategóriájú vonalainkon 45 db min. 80 éves híd található – ezek építési éve 1932–1941!
  • Az 51–70 év korossági sávban 543 db, ezen belül az A vonalkategóriájú vona­lainkon 231 db híd található.

Humánerőforrásaink

Adódik a kérdés, ha ez a feladattömeg érzékelhetően közeledik felénk, melyek az üzemeltetői oldal humánerőforrásra vonatkozó válaszai?

4. ábra. 5 m nyílás feletti acél hídszerkezetek korossága vonal­kategóriák szerint (db)

5. ábra. 5 m nyílás feletti acél hídszerkezetek korossága  vonalkategóriák szerint (db) 15 év múlva
Elkészítettük a hídszolgálat (207 fő) szolgálati idő és életkor szerinti megoszlását, melyeket a 6. és 7. ábrákon mutatunk be:
Az ábrákból két lényeges dolog azonnal leszűrhető: a magas szolgálati idő nyilván magas átlagéletkorral párosítható. Az elkövetkező 12-15 évben az állományunk fele eltávozik a munka világából, azonban sajnálatosan a végrehajtási szint az, amelyik ebben a körben túlreprezentált. Ez jelen esetben a 2-3 szakmás, helyismerettel és a szakma különféle fogásainak ismeretével rendelkező munkavállalói kört jelenti!

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©