A cikk szerzője:

Szemerey Ádám diagnosztikai mérnök
MÁV Zrt.

A Hortobágy-halastavi kisvasút története (2. rész) – Iparvasút a halgazdaságon belül

Az első részben a tógazdaságról, Hortobágy vasútállomás kialakulásáról és a vasúti halszállításról olvashattak. Az alábbi írás a hortobágyi Öreg-tavak között épült kisvasút főnix madárhoz hasonló történetét mutatja be, felidézve az elmúlt 100 év eseményeit az eddigi üzemeltetők és a pályahálózat műszaki adatainak felsorolásával.


A munkaszervezést nehezítette és a kivitelezést minden esetben korlátozta, hogy a különböző madárfajok költését védendő, a természetvédelmi hatóság hivatalosan csak augusztus 31-e és február 28-a között engedélyezte a kiviteli munkákat. A beruházó HNPI megkérte a hosszabbítást, mert a Kondás-tavi pallójárda és a kilátó építését is akadályozta a tiltás.
A fejlesztés tervbe vette a szükséges, 1100 m-es vonalbővítést. A Nemzeti Közlekedési Hatóság 2010. április 14-én kiadott, módosított határozatában hagyta jóvá a 39+60 és 50+62 szelvények között a kisvasút meghosszabbítását. Ezzel Európa legnagyobb, darvak által használt pihenőtava, a Kondás-tó kisvonattal is látogatható lett.
Műszaki adatok a határozatból:

  • „A megengedett legnagyobb sebesség 20 km/h, a tengelyterhelés 55 kN.
  • A nyílt vonali ívsugár R=30 m, a mozdony körüljáró vágányban R=50 m.
  • A pálya a teljes szakaszon vízszintes.
  • A felépítmény „C” sín kisvasúti vasbeton aljra és talpfára, aljtávolság 71 cm, nyílt lemezes leerősítéssel, 30 cm vastag zúzottkő ágyazattal.
  • A két kitérő (C/1 [48+95–49+12], C/2 [50+28–50+45]) 34,5-I rendszerű.
  • Az 50+38–50+65 szelvények között sk +15-ös peron épült.”

Végül is az építkezés 2009. október 12-étől – több részletben – 2010. október 25-éig tartott. A hiánypótlások után, a műszaki átadás 2010. november 12-én volt. A pénzügyi elszámolás 2012 tavaszán történt. A megállóhelyek és az állomások adatai a 3. táblázatban láthatók. A jelenlegi pályahálózat nyomvonala a 13. ábrán látható, adatait a 4. táblázatban foglaltam össze.
A projekt ünnepélyes átadására szintén május 30-án került sor, majd ezt követően lassan beindult a látogatóforgalom is. Bár még messze nem érte el a bővítés, átépítés előtti időszak csúcsszámait, ám várható, hogy ismét népszerű lesz a turisták körében.


A kisvasútállomások elnevezési ünnepsége során prof. dr. Festetics Antal és családja személyes jelenléte mellett a Pro Natura, a Lukas Hoffmann, a Peter Scott, a Konrad Lorenz és a Festetics Antal állomások névtábláinak felavatása megtörtént (14. ábra). Ezzel kívántak emléket állítani a Hortobágyi Nemzeti Park létrehozásában nagy szerepet játszott Pro Natura-kiáltványnak és az aláírók leginkább Hortobágyhoz kötődő tagjainak, ezáltal is elévülhetetlen érdemeket szerző nemzetközi hírű szakembereknek.

13. ábra. A kisvasút jelenlegi nyomvonala Google-térképen


A kisvasúti rendezvények közül kiemelkedtek, a már említetteken túl, a Halastavi Kisvasút Napja és a gyereknapi vonatozás, amely napon teljes kihasználtsággal járt a szerelvény. A menetrend szerinti járatokon túl számtalan különjáratot igenyeltek. A kisvonatozás egyaránt kedvelt programja volt iskolás csoportoknak, családosoknak, a kisvasút szerelmeseinek, az újságíróknak, filmforgató stáboknak és turisztikai szakmai csoportoknak.
A kezdeti években komoly feladat volt az érdeklődőkkel megismertetni a kisvasutat. A 2000-es években 10-15 ezer között mozgott az éves utasszám, amely ezután jelentős növekedésnek indult – jellemzően 30-38 ezer utassal –, sőt 2016-ban megközelítette a 41 ezret. A járványhelyzetben a 60%-ára csökkent az utasszám.

14. ábra. Festetics Antal (vég)állomás, ahova a névadó és családja személyesen is ellátogatott. (Fotó: Parragh Péter)
Napjainkban a tavi madárvilág életéhez jól illeszkedően, minden hónapban vannak a madarak megfigyelését célzó kisvasúti programok/madarásztúrák. Ezeket elsősorban a Kondás-tavi tanösvényhez szervezik, amely a kisvasút végállomásától indul, valamint az itt álló 12 m magas kilátóhoz. Az évszaktól függően sasok, kékbegyek, darvak és vadludak seregei mellett a tavaszi és őszi madárvonulásban gyönyörködhetnek az erre vállalkozó kirándulók.
Ezeken felül teliholdas és csillagnéző túrákat is szerveznek, további érdeklődőkkel ismertetve meg a természetes környezetet, a kisvasutat, az Öreg-tavakat és ezen keresztül a Hortobágyot.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

Irodalomjegyzék

  • Dr. Dunka Sándor: A Hortobágy-medence régi vizei és a tógazdálkodás. Vízügyi Történeti Füzetek 14. – Library Hungaricana
  • Halászat című folyóirat különböző számai.
  • MÁV Zrt. levéltárának anyagai.
  • HR-Modell Bt. irattára.
  • Hortobágyi Halgazdaság Rt. irattára.
  • Infraterv 97 BT. irattára.
  • B-S 2001 BT. irattára.
  • Zsuzsi Erdei Vasút NKft. archívuma.
  • Határvíz Bt. irattára.
  • Hortobágy turisztikai fejlesztéseinek eredményei és hatásai. Földrajzi Közlemények 2012;136(3):293-305.
  • Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság iratai, adatai.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©