A cikk szerzője:

Sereg Tamás projektvezető
Közgép Zrt.

A Kerepesi úti „Százlábú” híd átépítése

A Kerepesi úti „Százlábú” híd kiemelt jelentőségű útvonalon helyezkedik el a főváros úthálózatában. Fontos szerepet tölt be a MÁV Zrt. infrastruktúrájában is, hiszen a Keleti pályaudvarból kivezető vágányok felett ível át. A felüljáró a vasutasoktól kapta a „százlábú” becenevet, mert a híd nem masszív pilléreken nyugszik, hanem számos karcsú oszlopból áll. Az 1925-ben épült HÉV-híd számos kisebb-nagyobb felújításon ment keresztül. A megnövekedett forgalmi igények miatt 1948-ban a régi HÉV-híd mellé egy kétnyílású vasbeton takaréküreges híd épült. Jelenlegi formáját 1973-ban nyerte el, amikor a HÉV-hidat kétsávos közúti híddá alakították át. Közel negyven év alatt mindkét híd állapota rendkívül leromlott, sem geometriai kialakításuk, sem pedig teherbírásuk nem felel meg a mai kor igényeinek, ezért elbontásuk időszerűvé vált. Az új átkelő tervezésénél fontos szempont volt a híd alatti vasúti űrszelvény magasságának növelése. Ennek érdekében elengedhetetlen volt az eredeti szerkezeti magasság csökkentése, így az új hídként egy alsópályás ortotróp pályaszerkezetű, rácsos ívfőtartós híd épült.

Betolásához olyan megoldást kellett választani, amely alkalmassá teszi a szerkezetet a keletkező igénybevételek elviselésére, mindeközben lehetővé teszi a szerkezet to­lás közbeni magassági, illetve vízszintes irányú mozgatását.

14. ábra. Gerendákra bontott hídrészek kiemelése 400 t teher­bírású autó­daruval15. ábra. A részben elbontott híd alátámasztása nehézállvánnyal

 

A megoldást egy himbarendszer jelentette, amely az északi hídfelet használva segítette a híd átjutását a túloldalra. A folyamat lényege, hogy az elkészült szerkezet – a szerelőteret elhagyva – folyamatosan az északi hídfélen lévő konzolcsonkra megépített sínpályára terhelve haladt tovább (16. ábra). A híd önmagában nem viselte volna el a tolás közbeni igénybevételeket, ezért a déli főtartó alá ideiglenes alátámasztásokat kellett építeni.

16. ábra. A déli oldali aszimmetrikus hídrész betolása17. ábra. A helyére került déli oldal illesztése a már forgalomba helyezett északi hídhoz

 


A híd déli oldala 2015 júliusában érkezett meg a végleges helyére, ezután kez­dődött meg az északi és a déli oldal összeillesztése (17. ábra). Az illesztés során a híd teljes hosszában a pályalemez és kereszttartók egyesítése történik, egy komplett szerkezetté alakítva a hidat (18. ábra). Mindehhez vágányonként öt­napos vágányzár áll rendelkezésre, ennek során a hegesztési munkákon kívül a korrózióvédelem is elkészül az illesztési zónában. A befejező munkák után a teljes hídszerkezetet 2015 októberében adják át a forgalomnak.
A Kerepesi „Százlábú” híd átépítésével vasúti és közúti szempontból is kiemelt jelentőségű beruházás valósult meg, ennek köszönhetően Budapest egy korszerű, napjaink igényeit kielégítő átkelővel gazdagodott.

18. ábra. Helyszíni illesztésre váró kereszttartók

A projekt ékes példája annak, hogy pontos, precíz szervezéssel és átgondoltsággal hogyan hajtható végre hat, forgalom alatt lévő vasúti vágány felett, hat közúti sávval rendelkező átkelő teljes körű átépítése. Külön köszönet a MÁV Zrt. munkatársainak a projekt megvalósításához nyújtott támogatásért.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©