A cikk szerzője:

Erdei János híd és alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

A kiskörei Tisza-híd 1889–2019

A Mátra térségében kitermelt nyersanyagoknak, valamint a salgótarjáni bánya- és iparvidék termékeinek fő szállítási iránya a Nagykunság volt, ahonnan mezőgazdasági termékek érkeztek az Északi-középhegységbe. A két terület közvetlen összeköttetésére és az áruforgalom lebonyolítására 1888–1890-ben Kisterenye és Kisújszállás között megépült a Mátrai Helyiérdekű Vasút, amely egyszersmind összekötötte a Hatvan–Miskolc és a Szajol–Debrecen közötti vasútvonalakat, azonkívül Pusztataskony és Kisköre között keresztezte a széles árterületű Tiszát.
  • 1974–1975: az ártéri szerkezeteket öszvértartós szerkezetre cserélték;
  • 2018–2019: a teljes híd pályaszerkezetének felújítása, beton acélszerkezet korrózióvédelme (16. ábra), tartozékok felújítása.
  • Mint látható, két beavatkozásra a háborús pusztítás miatt volt szükség.
  • 16. ábra. Állványerdő a korrózióvédelemhez

    A híd életciklusai

    Mederszerkezet:
    1906–1956 (1958) = 50 év
    1958–2018 = 60 év
    Ártéri szerkezet:
    1923–1974 = 51 év
    1974–2018 = 44 év
    Egy híd életében lehetséges a 100 éves élettartam (hiszen ennyire tervezik). Ez a háborús pusztítások nélkül, rendszeres karbantartással, hídgondozással biztosít­ható. A kiskörei Tisza-híd „szépkorú” műtárgy, a most befejezett felújítás után a mára már egyedüli közös vasúti-közúti híd biztonsággal viseli a rajta haladó forgalom terheit. Örülünk, hogy hosszú várakozás és költséges fenntartás után megtörtént a felújítás. A híd üzemeltetőiként továbbra is legjobb tudásunk szerint óvjuk és üzemeltetjük a 130 éves hidat.

    A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

    Irodalomjegyzék

    • [1] Vasúti hidak a Debreceni Igazgatóság területén. Szerk.: Hajós Bence, Vörös József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2003.
    • [2] Papp Tibor: Az épülő kiskörei Tisza-híd pályaszerkezete. Sínek Világa, 1958/1. szám.
    • [3] II. fokú hídvizsgálati jegyzőkönyv, 1993. BME.
    • [4] Rendkívüli hídvizsgálat, 1997. MSc Kft.
    • [5] Teherbírás-vizsgálat, 2008. MSc Kft.
    A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 5. számában.
    Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
    A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
    Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
    http://www.sinekvilaga.hu | ©