A cikk szerzője:

Madácsi Gábor osztályvezető
MÁV Zrt.

A MÁV Zrt. építészeti arculatának öröksége, fejlesztési irányai és jövőképe

Az arculat nem más, mint egy cég különböző megjelenési formáinak összessége. Legegyszerűbben úgy képzelhető el, mint egy kirakós játék. A puzzle egyes darabkái az arculati elemek, a kirakott kép pedig maga az egységes arculat, mindaz, amit a cég mutat magáról. Ez a kép akkor lesz tökéletes, ha összeillenek az egyes darabkái. Ha nincs egységes koncepció, nincsenek jól egymásba illeszthető elemek, az arculat nem lesz összefüggő, így a szolgáltatást igénybe vevők fejében, érzelmeiben sem alakul ki teljes bizalom a cég iránt. A jó arculat hozzátesz a céghez, segíti stratégiai üzenetének befogadását, támogatja marketingkommunikációját. Mindezek mellett egy arculat bizonyítványul szolgál a cég igényességéről, hozzáállásáról, megnyilvánulásáról.

120a számú vasútvonal

A Budapest–Újszász–Szolnok, 120a vasútvonalon végzett, MÁV Zrt. saját forrású magasépítményi beruházások megmutatták, hogy a MÁV Zrt. is képes vonali szintű átfogó ingatlanfejlesztés sikeres elvégzésére [3]. Ezzel mintegy méltó módon nyúlt vissza az egységes építészeti arculat és tipizálás évszázados és mintaértékű magasépítményi hagyományához mind a korhű, mind a modern épületek esetében (7., 8. ábra).

6. ábra. Vác vasútállomás, felvételi épület, váróterem7. ábra. Tápiógyörgye vasútállomás, felvételi épület

 

8. ábra. Maglódi nyaraló megállóhely, felvételi épület

Békéscsaba vasútállomás felújítása

A projekt – a váci beruházáshoz hasonlóan – szintén európai uniós forrásból, a NIF Zrt. bonyolításában valósulhatott meg. Az átfogó műszaki tartalmú projekt része volt egyebek között a műemlék felvételi épület (9. ábra) és környezetének felújítása [4], [5]. Az épület külsejét, műemlékek esetében elvárt módon, egyedi, kutatási munkán alapuló tervek szerint újították fel. A tervezéskor szükséges feladat volt a korszerű funkciójú egységek, berendezések igényes beillesztése a korhű környezetbe. Az épület belső része is műemléki felújításon esett át, a mai kornak megfelelő berendezések, termékek beillesztése, mint egységes arculatteremtő elemek, itt is elvárás volt (10. ábra).

9. ábra. Békéscsaba vasútállomás, felvételi épület a település felől10. ábra. Békéscsaba vasútállomás, felvételi épület, utascsarnok

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Vörös Tibor: Vasúti építészet. Budapest, MÁV Zrt., 2009.
  • [2] Hartmann Erik: Vác állomás korszerűsítése (3. rész). A felvételi épület.
  • Sínek Világa, 2016/4.
  • [3] Madácsi Gábor: Magasépítményi beruházások a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalon. Az egységes építészeti arculat. Sínek Világa, 2016/5.
  • [4] B. Terbe Erzsébet: Hipotézismentes rekonstrukció Békéscsabán (1. rész) A „régi” romantikus indóház.
  • Sínek Világa, 2017/2.
  • [5] Bánszky Szabolcs: Hipotézismentes rekonstrukció Békéscsabán (2. rész)
  • Az „új” felvételi épület felújítása.
  • Sínek Világa, 2017/2.
  • [6] Pálinkás Ferenc: A XIX. századi indóház újjászületése. A Déli Vasút utolsó I. osztályú felvételi épületének teljes rekonstrukciója. Sínek Világa, 2017/3.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©