A cikk szerzője:

Németh Attila okleveles infrastruktúra-építőmérnök
Széchenyi István Egyetem

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Dr. habil. Fischer Szabolcs egyetemi docens
SZE

A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (3. rész) – Véges elemes modellezések

A Sínek Világa folyóiratban megjelent korábbi, 2016-os [1] és 2018-as [2] cikkeinkben már tárgyaltuk a polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínillesztések laboratóriumi és vasúti pályás vizsgálatait. Jelen cikkünkben a laboratóriumi méréssorozataink eredményeit alapul véve egy kalibrált-validált véges elemes modellt (FEM-modell) mutatunk be, amely alkalmas nem kizárólag kéttámaszú, hanem folytatólagos, többtámaszú, kétdimenziós gerendaként figyelembe vett rugalmas-süllyedő alátámasztású vasúti vágányok alakváltozásainak – valamint igénybevételeinek és feszültségeinek – kalkulációjára is.


A 3. ábra alapján a 3,5 millió ciklusú fárasztásra kalkulált (extrapolált) értékeket a 2. táblázatban közöljük.
A félmerev csukló elfordulási merevségét beállítottuk a 2. táblázatban szereplő értékre, és a 600…1490 mm támaszköz intervallumra ismételten lefuttattuk a szá­mí­tá­sokat az Axis VM szoftverben. Az eredményeket a 3. táblázatban lehet látni, ami egyben a validáció 1. esetének eredménye is.


A 3. táblázatban jelölt magas eltérésértékek (például –18,44%) főként a kis támaszközök esetén adódtak (600…850 mm). (Megjegyzés: A 3. táblázatban külön nem közöljük az egyes értékeket [összesen 19 adatról van szó, amiből a feltüntetett paramétereket számoltuk], a laboratóriumi vizsgálatokból kiadódó [mért] maximális támaszközépi lehajlásértékekhez viszonyítottuk a kalkulált lehajlásokat a 3,5 milliós fárasztási ciklusra vonatkozóan.)
A 2. eset (validálási eset) kalibrációs és validációs eredményeit a 4–5. táblázatok tartalmazzák.
(Az 5. táblázattal kapcsolatosan is megjegyzendő a 3. táblázatnál is írt kiegészítés. Ebben az esetben az 1. validálási esettől eltérően a 19 darab adat helyett 8 darab volt.)
Az 1–5. táblázatokban és az 1–3. ábrákon bemutatott FEM-modell kalibrációs és validációs eredményeinél tapasztalható relatív széles „pontossági tartomány” (körülbelül 20%-os értékig) az alkalmazott polimer-kompozit anyagú heveder, a ragasztóanyag, valamint a kötések összeszerelése miatt adódhatott. Az eredmények alapján a későbbi számításokhoz az 1. táb­lá­zatban feltüntetett átlagértékek so­rát javasoljuk.


A kalibráció és a validáció mellett egyéb kiegészítő eredményeket is kaptunk a FEM-modellezésből.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Németh A, Fischer Sz. A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (1. rész) – Laboratóriumi vizsgálatok. Sínek Világa 2016;6:2-6.
  • [2] Németh A, Fischer Sz. A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (2. rész) – Vasúti pályás vizsgálatok. Sínek Világa 2018;6:12-17.
  • [3] Németh A, Major Z, Fischer Sz. FEM modelling possibilities of glued insulated rail joints for CWR tracks. Acta Technica Jaurinensis 2020;13(1):42-84.
  • [4] Németh A, Fischer Sz. Laboratory test results of glued insulated rail joints assembled with traditional steel and fibre-glass reinforced resin-bonded fishplates. Nauka ta Progres Transportu 2019;81(3):65-86.
  • [5] Németh A, Fekete I, Szalai Sz, Fischer Sz. Supplementary laboratory investigations of modern plastic-polymer fishplates for rail joints. Nauka ta Progres Transportu 2019;84(6):86-102.
  • [6] Németh A, Fischer Sz. Field tests of glued insulated rail joints with usage of special plastic and steel fishplates.
  • Nauka ta Progres Transportu 2019;80(2):60-76.
  • [7] https://www.researchgate.net/profile/Attila_Nemeth6/research
  • [8] https://www.researchgate.net/profile/Szabolcs_Fischer/research
  • [9] https://mmtdi.sze.hu/nemeth-attila
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©