A cikk szerzője:

Giczi Katalin kiemelt beruházási projekt­­koordinátor
MÁV Zrt.

A Segesdi-Rinya-ág-híd helyreállítása műszaki ellenőri szemmel (1. rész) – Vasúti pályaépítés

A 41. számú vasútvonal Beleg–Somogyszob közötti térségében 2020. július 25-én olyan jelentős mennyiségű eső esett, hogy a 650+35 szelvényben lévő Segesdi-Rinya-ág 10,5 m nyílású vasúti teknőhídját megrongálta, a vasúti pályát járhatatlanná tette. A helyreállítás előkészítése 2020-ban megtörtént, 2021-ben elkészült az új létesítmény tartozékaival együtt. A híd helyreállításáról Simon Ilona hidász területi főmérnök tollából a Sínek Világa 2021/4-5. számában már jelent meg cikk. Jelen írásunk a vasúti pálya helyreállítását, a hídmunkákkal kapcsolatos közös feladatokat mutatja be.

A terelősín véglezárását a MÁVSZ 2919-1993. szabvány szerint alakították ki. Szintén üzemeltetői kérésre a véglezárónál lévő csavarkapocs-emelő úgy lett kialakítva, hogy funkcióját a külső és belső oldalon egyaránt betöltse (12. ábra).
A padkaszint és provizórium üzemi gyalogjárda szintjének áthidalására padkalépcső-szerkezetet kellett tervezni. Ezzel egy időben az ágyazat megtámasztásának igénye is felmerült. A szárnyfal utáni részen a zúzottkő ágyazatot ágyazatmegtámasztó acéllemez beépítésével lehetett biztosítani. A lemez párhuzamosan helyezkedik el a vágánytengellyel az acéllépcsők belső oldalain, a szárnyfalhoz rögzítve. A padkalépcsők használhatósága mellett cél volt az is, hogy az ágyazatot oldalról megtámasztva hatékonyabb tömörödés jöjjön létre a provizórium utáni hat aljközben, stabil fekszintállapotokat létrehozva (13. ábra).

12. ábra. Terelősín-véglezáró belső ütésgátlóval. (Fotó: Giczi Katalin)13. ábra. Padkalépcső és ágyazatmegtámasztó lemez felszerelve. (Fotó: Giczi Katalin)

Összefoglalás

Az új létesítmény forgalomba helyezése 2021. május 14-én megtörtént, a vasúti forgalom 2021. május 16-án 23:59-től megindult a Beleg–Somogyszob állomásközben 60 km/h sebességgel. A jótállási vágányszabályozás után 2021 augusztusától újra 80 km/h sebességgel közlekedhettek a vonatok. A MÁV FKG Kft. az előírt megvalósulási terveket, átadási dokumentációt elkészítette és átadta. A műszaki átadási eljárás 2021. október 28-án hiánymentesen megtörtént. A pálya-helyreállítás során az előkészítés és kivitelezés teljes odafigyeléssel és összhangban, a résztvevők közötti folyamatos egyeztetéssel valósult meg. A MÁV FKG. Kft. Gyékényesi Főépítésvezetősége kiváló munkát végzett (14. és 15. ábra).

14. ábra. Az elkészült pálya 2021. szeptemberben. (Fotó: Giczi Katalin)15. ábra. Az elkészült műtárgy. (Fotó: Giczi Katalin)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

Irodalomjegyzék

  • [1] Dombóvár-Gyékényes vv. 650+35 hm szelvényben lévő Segesdi-Rinya-ág hídjának helyreállítása. Provizórium beépítése. Kiviteli Terv Vasúti pálya MÁV BLI Műszaki Tervezési Osztály.
  • [2] PFT Főnökség Dombóvár fényképgyűjteménye.
  • [3] Ferenczi Zoltán. MÁV FKG Kft. fényképgyűjteménye.
  • [4] MÁV FKG Kft. Pécsi Divízió. Kiss Lajos tervezőmérnök hídfamegmunkálási terve.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©