A cikk szerzője:

Dr. Zsákai Tibor okl. építőmérnök, c. főiskolai tanár, ny. MÁV főigazgató

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Az Infrastruktúra Albizottság megemlékezése a MÁV História Bizottság 30 éves jubileumi, kibővített emlékülésén

Ha a vasúti közlekedés szóba kerül, az emberek töb­bnyire a vonatokra, vasúti járművekre – szép motorvonatokra, bivalyerős mozdonyokra és kényelmes személykocsikra – gondolnak. Érthető, hiszen az utazók leginkább ezekkel találkoznak, a vasúti közlekedés leglátványosabb eszközei maguk a járművek. Nemcsak a vasútbarátok, de a laikusok szeme is felcsillan, ha valamelyik pályaudvarra begördül a gőzvontatású, a legendás Orient expressz, ha feltűnik az ország legszebb tájain a magyar vasúttörténeti emlékek gyöngyszeme, az úgynevezett 100 éves vonat, vagy felbukkan egy-egy kisvasúton a mesebeli vonat.

 

 5. ábra. A Vác–Diósjenő vasútvonal 1850-ben épült berkenyei hídja

6. ábra. A Nyíregyháza–Dombrád vasútvonal 1905-ben épült vasbeton hídja

 7. ábra. Talajcsere, az olajszennyezett talaj eltávolítása, 1996

8. ábra. A Szombathelyről áttelepített gyalogos-felüljáró a parkban

Az albizottság munkája megalakulásának pillanatától összefonódott az ünnepi emlékülésünknek is otthont adó Vasúttörténeti Park létrehozásával. Elsősorban azért, mert a közlekedési kormányzat és a MÁV Zrt. komoly áldozatvállalása mellett számos, vasúti infrastruktúrával foglalkozó kolléga is szakmai tudásának legjavát nyújtva vállalt részt abban a munkában, amely lehetővé tette, hogy az üzemkörből kivont Északi Fűtőház erősen lepusztult állapotú körfűtőháza, épületei, fordító­korongjai, vágányhálózata, valamint egyéb műszaki berendezései felújítva a mai Vasúttörténeti Park infrastruktúrájaként méltó keretet biztosítanak a felbecsülhetetlen értékű vasúti relikviák életszerű bemutatásához. A nagyszámú lelkes közreműködő szervezet munkájával teljesedett ki George Stephenson örök érvényű gondolata, miszerint „a lokomotív és a vasúti pálya gépészetileg egy egység, vizsgálatuk csak együttesen lehetséges”.
A park kialakításában és fejlesztésében részt vett szervezetek nevét a főépület homlokzatán elhelyezett emléktáblákon örökítették meg.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Magyar vasúti rekordok. MÁV Rt. 2002.
  • [2] Árva Kálmán, Vörös József: A vasúti infrastruktúra emlékei. Sínek Világa, 2006/3–4.
  • [3] Áy Zoltán: Ívek a Tisza fölött. Vasúttörténeti Alapítvány, Szeged, 2008.
  • [4] Vörös József: Épül az Újpesti Duna-híd emlékmű. Sínek Világa, 2009/3.
  • [5] Vörös József: Az Északi vasúti Duna-híd átépítése 2007–2009. MAGÉSZ, 2011.
  • [6] Szabó Zsolt: Az ország legkisebb Langer-tartós vasúti ívhídja. Sínek Világa, 2010/4.
  • [7] Csilléry Béla, Virág József: Tudósítás az I. Aranycsákány krampácsversenyről. Sínek Világa, 2010/6.
  • [8] Virág József: Aranycsákány krampácsverseny. Sínek Világa, 2011/6.
  • [9] Virág József: III. Aranycsákány krampácsverseny, valamint pályaépítési és -fenntartási eszközök bemutatója. Sínek Világa, 2012/6.
  • [10] Virág József, Fejes Antal: XIII. Közép-európai Gőzmozdony Grand Prix, IV. Aranycsákány krampácsverseny, pályaépítési és fenntartási eszközök bemutatója. Sínek Világa, 2013/6.
  • [11] Halmai Antal: Hajtányok, sínautók. Sínek Világa, 2013/1.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©