A cikk szerzője:

Dr. Zsákai Tibor okl. építőmérnök, c. főiskolai tanár, ny. MÁV főigazgató

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Az Infrastruktúra Albizottság megemlékezése a MÁV História Bizottság 30 éves jubileumi, kibővített emlékülésén

Ha a vasúti közlekedés szóba kerül, az emberek töb­bnyire a vonatokra, vasúti járművekre – szép motorvonatokra, bivalyerős mozdonyokra és kényelmes személykocsikra – gondolnak. Érthető, hiszen az utazók leginkább ezekkel találkoznak, a vasúti közlekedés leglátványosabb eszközei maguk a járművek. Nemcsak a vasútbarátok, de a laikusok szeme is felcsillan, ha valamelyik pályaudvarra begördül a gőzvontatású, a legendás Orient expressz, ha feltűnik az ország legszebb tájain a magyar vasúttörténeti emlékek gyöngyszeme, az úgynevezett 100 éves vonat, vagy felbukkan egy-egy kisvasúton a mesebeli vonat.

 

9. ábra. Az 1858. december 2-án üzembe helyezett szegedi vasúti Tisza-híd

A másik tényező, amiért az albizottság munkája elválaszthatatlan lett a Vasúttörténeti Park létrehozásától, az volt, hogy ekkor adatott meg a lehetőség a meglevő, de rendezetlen emlékek összegyűjtésére. A Közlekedési Múzeum kezelésében működő paksi vasúti skanzenben, illetve a vasút szeretete által vezérelt közösségek jóvoltából az ország területén mindaddig szétszórtan megőrzött infrastruktúra-emlékeket együtt, áttekinthetően, egy telephelyre lehetett szállítani és bemutatni. Mindez, nem kis szervezőmunkát igényelt [2].

10. ábra. A Vasúttörténeti Alapítvány kiadványa, Ívek a Tisza felettAz elmúlt 17 év az Infrastruktúra Albizottság életében kiugró mennyiségű feladatvállalásokkal és megoldásokkal telt el. A rendelkezésre álló tárgyi emlékek feltérképezése, a Vasúttörténeti Park infrastruktúrájának rendbetétele, ápolása, a megőrzendő infrastruktúra tárgyi emlékek elhelyezése, gondozása, a park fejlesztési elképzeléseinek kialakításában és megvalósításában való részvétel, az infrastruktúra tárgyi emlékei bemutatásának továbbfejlesztése képezték a 17 esztendő fő tevékenységét.
A park kerítésén belül váltak igazán megismerhetővé a vasúti infrastruktúra emlékeinek egyes darabjai. Bizottságunk tevékenysége azonban nem ér véget a Vasúttörténeti Park határainál. Kiadványokkal, előadásokkal, szoborállítással mutatjuk be az érdeklődőknek az infrastruktúra emlékeit és a kiemelkedő személyiségeket.
Amikor 1997 elején kijöttünk a felhagyott fűtőházi telephelyre, cuppogtunk az olajsárban, alig láttuk a gaztól a létesítményeket, sárban elsüllyedt vágányokat és omladozó épületeket találtunk (7. ábra). Erős hit, akarat és nem kevés bátorság kellett tehát annak a döntés-előkészítő anyagnak az elkészítéséhez, amelynek elfogadásával zöld utat kapott a Vasúttörténeti Park létrehozása. A több évre ütemezett beruházás legjellemzőbb elemeit kiemelve fogalmat alkothatunk a Vasúttörténeti Park ma látható – szakmailag és esztéti­kailag egyaránt színvonalas – infrastruktúrájának kialakításához szükséges munkák nagyságrendjéről és jelentőségéről.

11. ábra. 150 éves a szegedi vasúti Tisza-híd című kiállítás (Vasúttörténeti Alapítvány, 2008)
A park infrastruktúrájának kialakítása után kerülhetett sor a vasúttörténeti emlékek telepítésére, amelyeket az ország legkülönbözőbb pontjairól kellett ideszállítani, illetve előzetesen kiállítható állapotba hozni, ilyen például a szombathelyi gyalogos-felüljáró (8. ábra), amelyik kifejezetten sikeres darabja az emlékparknak. Az itt felépített gyalogos műtárgy nemcsak egy csonka szegmens alakú rácsos szerkezetet mutat be, amiből ma a vasúthálózaton már nagyon kevés akad, hanem telepítésével mintegy „nézőtérről” tekinthetik meg az érdeklődők a mozdonybemutatókat és egyéb látványosságokat.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Magyar vasúti rekordok. MÁV Rt. 2002.
  • [2] Árva Kálmán, Vörös József: A vasúti infrastruktúra emlékei. Sínek Világa, 2006/3–4.
  • [3] Áy Zoltán: Ívek a Tisza fölött. Vasúttörténeti Alapítvány, Szeged, 2008.
  • [4] Vörös József: Épül az Újpesti Duna-híd emlékmű. Sínek Világa, 2009/3.
  • [5] Vörös József: Az Északi vasúti Duna-híd átépítése 2007–2009. MAGÉSZ, 2011.
  • [6] Szabó Zsolt: Az ország legkisebb Langer-tartós vasúti ívhídja. Sínek Világa, 2010/4.
  • [7] Csilléry Béla, Virág József: Tudósítás az I. Aranycsákány krampácsversenyről. Sínek Világa, 2010/6.
  • [8] Virág József: Aranycsákány krampácsverseny. Sínek Világa, 2011/6.
  • [9] Virág József: III. Aranycsákány krampácsverseny, valamint pályaépítési és -fenntartási eszközök bemutatója. Sínek Világa, 2012/6.
  • [10] Virág József, Fejes Antal: XIII. Közép-európai Gőzmozdony Grand Prix, IV. Aranycsákány krampácsverseny, pályaépítési és fenntartási eszközök bemutatója. Sínek Világa, 2013/6.
  • [11] Halmai Antal: Hajtányok, sínautók. Sínek Világa, 2013/1.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©