A cikk szerzője:

Vólentné Sárvári Piroska pályavasúti üzemeltetési főigazgató
MÁV Zrt.

Bemutatkozik a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatósága

Az utóbbi évek legnagyobb szervezeti változtatása történt 2013-ban, amikor egységes szakmai irányítás alá vonták össze a forgalom, a pályalétesítmény, a távbeszélő, az erősáram, a biztosítóberendezés szervezeteit, és megalakult a MÁV Zrt. Üzemeltetési Főigazgatósága. A több mint egy éve működő új szervezet a területi igazgatóságokkal szorosan együttműködve, összehangolt csapatmunkával végzi a vasúti pálya üzemeltetésének szerteágazó feladatait. Miként lapunkban már korábban is folyamatosan tájékoztattuk olvasóinkat a szervezeti változásokról, és egy-egy bemutatkozó cikk keretében ismertettük a vasúti pályával kapcsolatban munkálkodó szervezeteket, most – bővítve a kört – arra vállalkoztunk, hogy a Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság valamennyi osztályát és szervezeti egységét bemutassuk.
 

Pete Gábor
Távközlési Osztály

A MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóságán belül a Távközlési Osztály látja el a vasúti távközlési szakma központi elvi irányítási feladatait. Az osztály tevékenysége a vasúti távközlés és adatátvitel minden területét lefedi. Az osztály létszáma 8 fő.

Az osztály további főbb feladatai

A vasúti infrastruktúrához tartozó veze­té­kes és vezeték nélküli távközlési hálózatok, utastájékoztató eszközök és berendezések felügyeleti, üzemeltetési, karbantartási, hi­­ba­elhárítási és felújítási tevékenységé­nek szakmai szabályozása, felügyelete, va­la­mint a távközlési hálózatok és utas­tá­jé­koz­tató eszközök, berendezések fejlesztéséhez szükséges technológiák és rendszerek meghatározása.

  • Távközlési szakmai felügyelet gyakorlása, valamint az ellenőrzési feladatok irányítása.
  • A szakterületi funkcionális és műszaki feltételek és követelmények rendszerbe foglalása, feltétfüzetek elkészítése, illetve elkészíttetésének elvi irányítása, egyeztetése az illetékes hírközlési és közlekedési hatósággal, majd jóváhagyásuk előkészítése.
  • A távközlési szakterületre vonatkozó építési, szerelési technológiák és normatívák jóváhagyása.
  • Hatáskörébe utalt műszaki tervek, vala­mint a vasúti területen, létesítményen tervezett idegen feles távközlési eszközök telepítésére vonatkozó engedélyezési és kiviteli tervek véleményezése és jóváhagyása.
  • Rendkívüli események következtében szükséges ideiglenes és végleges helyreállítás szabályozása és ellenőrzése.
  • Együttműködés a vasúti nemzetközi szervezetek (UIC, OSZZSD, ERA stb.) vasúti távközléssel kapcsolatos munkájában az egységes, interoperábilis vasúti kommunikációs rendszerek kialakítása érdekében.

Az osztály elvi irányítása alá tartozó távközlési szervezet létszáma mintegy 720 fő, a munkatársak feladata a vasútüzem egyre növekvő és a korszerű technikák megjelenésével folyamatosan változó távközlési, teleinformatikai igényeinek magas szintű kielégítése (13. ábra). Ennek érdekében – a Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság szervezeti felépítéséhez igazodva – végezzük a távközlési hálózatok és tervezett karbantartási, valamint kevéssé tervezhető hiba-, illetve üzemzavar-elhárítási és egyéb járulékos (pl. felügyeleti, nyilvántartási) feladatait. Tevékenységeinket az általános vasúti utasításokon túl mintegy 170-féle különböző speciális, távközlési szakmai utasítás, rendelet, jogszabály, illetve nemzetközi, nemzeti szabvány is szabályozza.
Alaptevékenységünk a vasúti infrastruktúra működtetéséhez szükséges, a vasútvállalatok részére a hálózat hozzá­férési díjban elszámolható alábbi szolgáltatások biztosítása:
– Technológiai jellegű távközlési szolgáltatás: Centralizált, illetve decentralizált (suga­ras, illetve társasvonali) elrendezésű, analóg, illetve digitális rendszerű, üzemviteli célú, vezetékes távbeszélő szolgáltatás (14. ábra).
– Vasúti pontos idő szolgáltatás: Közösségi tájékoztatás céljából létesített pontos idő kijelző szolgáltatások (15. ábra).
– Audio távközlési szolgáltatás: Az audio távközlési szolgáltatás az utazóközönség tájékoztatását és az utaskiszolgálási technológia támogatását teszi lehetővé.

13. ábra. A MÁV–GYSEV távközlési szervezete

14. ábra. Technológiai jellegű távközlési szolgáltatás

15. ábra. Vasúti pontos idő szolgáltatás központi berendezése16. ábra. Vasúti kapcsolt vezetékes szolgáltatás központi berendezése
– Vizuális utastájékoztatás: A vizuális utas­tá­jé­koztatáshoz és digitális tartalomszolgáltatáshoz távközlési és informatikai rendszerek üzemeltetése szükséges. A vasútüzem részére biztosított vizuális utastájékoztatás lehetővé teszi az utazó közönség részére elsősorban a vonatközlekedéssel kapcsolatos adatok (érkezés vagy indulás ideje, késés mértéke, vágány száma, vonat neme stb.) képi megjelenítését, továbbá az utastájékoztatástól fizikailag elkülönülő monitorokon marketing célú digitális tartalom megjeleníttetésének tech­nológiai biztosítását.
Ezenkívül – a 3/2010. EVIG sz. utasítás értelmében – az alábbi távközlési szolgáltatások nyújtására kötünk szolgáltatási szerződéseket, illetve megállapodásokat:
– Vasúti általános célú kapcsolt vezetékes távbeszélő szolgáltatás: A MÁV szolgálati helyein dolgozók, valamint az alábbiak szerint szerződést kötött külső szervezetek távbeszélési igényeit kiszolgáló távbeszélő központokból (16. ábra), és az azokat összekapcsoló összeköttetésekből álló országos távbeszélő hálózat igénybevételével nyújtott beszédszolgáltatás.
– Adatátviteli szolgáltatások: A MÁV Zrt. IP-MPLS protokoll szerint működő csomagkapcsolt adathálózatán nyújtott végponti adatátviteli szolgáltatások.
– Bérelt vonali szolgáltatások: A MÁV fém-, illetve fényvezetőjű távközlési hálózatán fizikai vagy hangfrekvenciás alapáramkörök és/vagy tartozékaik, illetve optikai hullámhossz-tartomány hozzáférési szolgáltatás.
– Menedzselt bérelt vonali szolgáltatások: A MÁV digitális átviteltechnikai hálózatán működő, központi felügyeleti rendszerbe kapcsolt, különféle adatsebességű és csatlakozási felületű hozzáférési szolgáltatások.
– Ablakátbeszélő audio távközlési szolgáltatás: Az audio távközlő szolgáltatás az utazóközönség tájékoztatását és az utas­kiszolgálási technológia támogatását teszi lehetővé.
– Vezeték nélküli távközlési szolgáltatás: A vasútüzem részére kijelölt frekvencia­tartományban működő, fix telepítésű, mobil vagy járműbe telepített (17. ábra) és/vagy kézi (hordozható) URH rádióállomások és készülékek igénybevételével létesített távbeszélő és/vagy kis sebességű adatátviteli szolgáltatás, illetve a MÁV rádiórendszerek tartozékainak használatba adása.

17. ábra. Vezeték nélküli távközlési szolgáltatás
– Egyéb távközlési szolgáltatások: Az egyéb távközlési szolgáltatások kategóriába a vasútüzem részére a távközlési szolgál­tató által nyújtott speciális szolgáltatások, rendszerüzemeltetési feladatok tar­toznak, amelyek kiterjednek az ese­mény­megfigyelő, kép- és hangrögzítő berendezések, rendszerek, továbbá a vas­út-technológiai célú videomegfigyelő rendszerek műszaki üzemeltetésére.
Természetesen e szolgáltatások biztosítása a felsorolt szolgáltatásoknál lényegesen összetettebb, sokrétű „háttér”-tevékenységet igényel és feltételez (pl. több ezer kilométernyi hagyományos és optikai kábelhálózat, ezeken üzemelő, szintén több ezer analóg és digitális átviteltechnikai berendezés, telefon- és adatközpontok több tízezer felhasználói végponttal, sok ezer végkészülékkel működő technológiai távbeszélő és utastájékoztató rendszerek, áramellátó, tűz- és vagyonvédelmi, illetve klímaberendezések üzemeltetése, karbantartása, javítása). Emellett egyre növekszik az egyéb, nehezen tervezhető tevékenységek aránya, mint például:

  • Szakfelügyelet biztosítása.
  • Idegen szervezet munkavégzéséhez be­jutás biztosítása.
  • Beruházások, felújítások során tervezési adatközlés, egyeztetés, bejárás, véleményezés, jóváhagyás.
  • Beruházások, felújítások kapcsán végzendő kábelnyomvonalak kitűzése.
  • Beruházások, felújítások koordinációs egyeztetésein, konzultációin részvétel, szakszolgálati képviselet.
  • Beruházások, felújítások figyelemmel kísérése, károkozás helyének behatárolása, részvétel a helyreállításban.
  • A beruházások, felújítások kapcsán a távközlési rendszerekben okozott zavarok felszámolása, a közlekedésbiztonságot veszélyeztető esetek kezelése.
  • Megrendelőlevélre végzendő áthelyezési, vonalkiépítési munkák.
  • Az Invitel Zrt.-vel közös fényvezető kábel javítása (7/24 órában).
  • Saját kivitelezésű beruházások.
  • Rendezvények, sajtótájékoztatók hangosítása, hangrögzítése.
  • Statisztikai adatközlések elkészítése.
  • Tevékenységeink széles körű adminisz­­t­rációja (TIR/KIR tel­je­sít­mény­el­szá­mo­lás, munkalapok, felügyeleti naplók, hiba-előjegyzési könyvek, hibanaplók, üzemnaplók, diszpécsernaplók, oktatási naplók, szerszámvizsgálati könyvek, anyagfelhasználási kimutatások, jelenléti ívek, eltávozási könyvek, leltári nyilvántartások vezetése, elvégzett munkák elismertetése, TTR/TSRM hibakezelési rendszer működtetése stb.).
  • Műszaki nyilvántartások naprakészen tartása (pl. TTR/Netinv rendszerben és egyéb helyi rendszerekben rögzített adatok változáskezelése, telefonkönyvek, szolgáltatói adatállományok, technológiai célú távbeszélő, általános célú táv­beszélő, hangos és vizuális utastájékoztató, adatátviteli és IP hálózatok hálózati térképeinek aktualizálása, állomási és vonali helyszínrajzok, kábel nyomvonalrajzok javítása, módosítása).
  • Részvétel külső és belső projektfeladatokban, például:

   – GSM-R,
   – Menetjegy-értékesítő,
   – Tűzfal,
   – MÁV-Start Call Center.
Tevékenységünket szigorúan szabályozott minőségirányítási rendszerben, utasításokkal jól szabályozott környezetben, azonban közel sem ideális feltételrendszer közepette végezzük, igyekszünk külső és belső megrendelőink igényeinek mindenben megfelelni. Ennek érdekében – az em­­lített 3/2010. EVIG sz. utasítás szerint – központi, Távközlési Ügyfélszolgálatot (megrendelőink változtatási igényeinek, reklamációinak, észrevételeinek kezelésére – 2013-ban 1628 ügyet kezeltünk) és diszpécserszolgálatot (hiba, zavar vagy rendellenes működés észlelésének bejelentésére) működtetünk.
A munkáltatás rendje a központi, fordulószolgálatos diszpécserek, adatfelügye­le­ti rendszermérnökök és néhány munka­helyi készenlétes mellett jellemzően nor­mál nappalos munkarendben történik, munkaidőn kívül (több szakaszon összevont) lakáson töltött készenléttel biztosítjuk a folyamatos rendelkezésre állást. Kiértesítést és a hibahelyre eljutást követően készenlétes dolgozóink végzik a hibaelhárítást. Szakaszaink esetenként részt vesznek más szakaszok tevékenységében is (nagyobb volumenű munkák, pl. légkábel-oszlopbontás).

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456789Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©