A cikk szerzője:

Vólentné Sárvári Piroska pályavasúti üzemeltetési főigazgató
MÁV Zrt.

Bemutatkozik a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatósága

Az utóbbi évek legnagyobb szervezeti változtatása történt 2013-ban, amikor egységes szakmai irányítás alá vonták össze a forgalom, a pályalétesítmény, a távbeszélő, az erősáram, a biztosítóberendezés szervezeteit, és megalakult a MÁV Zrt. Üzemeltetési Főigazgatósága. A több mint egy éve működő új szervezet a területi igazgatóságokkal szorosan együttműködve, összehangolt csapatmunkával végzi a vasúti pálya üzemeltetésének szerteágazó feladatait. Miként lapunkban már korábban is folyamatosan tájékoztattuk olvasóinkat a szervezeti változásokról, és egy-egy bemutatkozó cikk keretében ismertettük a vasúti pályával kapcsolatban munkálkodó szervezeteket, most – bővítve a kört – arra vállalkoztunk, hogy a Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság valamennyi osztályát és szervezeti egységét bemutassuk.

 

Béres Barna
Forgalmi Üzemirányítási Osztály

A MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság forgalmi szakterületén belül két osztály működik:

  • Forgalmi Osztály (FO) 21 fővel
  • Forgalmi Üzemirányítási Osztály (FÜO) 14 fővel.

A két osztályhoz szervesen kapcsolódik, és közösen gyakorolja az elvi irányítási felügyeletet a hálózati feladatokat ellátó, 45 főt foglalkoztató Üzemirányító Központ felett.
A Forgalmi Osztály, a Forgalmi Üzemirányítási Osztály, valamint az Üzemirányító Központ különleges szimbiózisban él, ami azt jelenti, hogy a három szervezeti egység munkavállalói és vezetői ugyanabban az információs közegben kell, hogy működjenek.
A Forgalmi Üzemirányítási Osztálynak az elvi irányításban, a szabályozási környezet kialakításában, továbbá az Üzemirányító Központon keresztül a területi igazgatóságok közötti operatív forgalomirányítási feladatok összehangolásában van meghatározó szerepe. Osztályunk a Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság hét szakmai osztályának egyike.

Főigazgatóságon belüli helyünk

A forgalmi szakterületen belül az üzemirányítás olyan tevékenységet jelent, amelyre – tökéletes technológiai körülmények között – akár nem is lenne szükség, elég lenne csak felügyelni a kialakított üzemviteli rendet. Ám a vasúti közlekedés során a normál üzemi körülmények fenntartása is jelentős számú operatív irányítási intézkedést igényel. Nem múlik el nap, sőt talán óra sem, hogy ne kellene tucatjával meghozni az operatív irányítással kapcsolatos döntések sorozatát.
A Forgalmi Üzemirányítási Osztály fő feladata, hogy e döntések meghozatalához megadja azt a keretet, amelyen belül szabad mozgásterük van az operatív irányítási tevékenységet ellátó munkavállalóknak.

Kapcsolatrendszer

A Forgalmi Üzemirányítási Osztály kap­csolatrendszere szerteágazó. Belső kapcsolatai közül a legfontosabb és legszorosabb az együttműködés a Forgalmi Osztállyal és az Üzemirányító Központtal. További szoros és napi kapcsolatban áll a Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság többi szakmai osztályával, a Működéstámogatással, valamint a területi igazgatóságokkal. Markáns az együttműködés a társaság műszaki szakmai területeinek diszpécserszolgálataival. Az osztály munkavállalóinak ellenőrzési, rendelkezési utasításadási jogosultságuk van a forgalmi szakmai terület több mint 9000 munkavállalója felett. Hálózati szakmai ügyekben jogosultak vizsgálatot folytatni, és a zavartalan munkavégzéshez szükséges intézkedéseket megtenni.
Külső kapcsolatrendszere kiterjed az egykapus rendszert működtető Pályavasúti Ügyfélkapcsolatok és Értékesítés szervezeten keresztül, a vállalkozó vasúti társaságokra, továbbá a Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft. kijelölt munkatársaira.
A határon túli viszonylatok tekintetében kapcsolatot tart a szomszédos társvasutak forgalomirányító szervezeteivel.

Fő feladataink

Elvi szabályozási környezet kialakítása

A FÜO végzi a hálózati üzemirányítás elvi szabályozását, a vonatforgalom lebonyolítása során fellépő rendkívüli helyzetek kezelését, valamint ilyen helyzetek feloldását biztosító hálózati szintű intézkedések kiadását, koordinálását. Az osztály felelős a rendkívüli helyzetek irányítási szintű kezeléséért, az ehhez szükséges koordinációs csatornák működéséért, továbbá a hatáskörébe tartozó szolgáltatásminőségi ügyek kivizsgálásának szakszerűségéért és helyességéért. Elvégzi a pályavasúti informatikai rendszerek üzemeltetésével, kezelésével összefüggő tevékenységek elvi szabályozását. Felel a hatékony szakmai ellenőrzések megvalósulásáért, meghatározza a szakmai szintű fejlesztési irányelveket.

Operatív üzemirányítási feladatok

A FÜO közvetlen irányítása alá tartozik az Üzemirányító Központ (ÜK), melynek alapvető feladata a MÁV vasúti hálózatán a vonatközlekedés forgalmi-üzemirányítási feladatainak ellátása a pályaműködtetési szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítése érdekében.
Az osztály az Üzemirányító Központon keresztül ellátja a hálózatirányítási feladatokat, elvégzi a társaság hálózatán közlekedő különleges szabályozást igénylő küldemények és katonai szállítmányok tervezését, irányítását, elvi szabályozását.
Az osztály munkavállalóinak a vasúti pályahálózaton a vonatforgalom lebonyolításával kapcsolatos valamennyi kérdésben rendelkezési jogosultságuk van. A vonatközlekedési zavarok feloldása érdekében jogosultak a szükséges operatív intézkedések megtételére.
Rendkívüli események bekövetkezése­kor az illetékes irányítónak értesítési kötelezettsége van a vezetők és – szükség szerint – a hatóságok felé. Indokolt esetben kerülő útirányokat jelölnek ki, illetve intézkednek a feltartóztatott vonatok továbbítására.

Felügyeleti, ellenőrzési tevékenység

A Forgalmi Üzemirányítási Osztály felügyeli a vonatforgalom lebonyolítását támogató informatikai rendszereket.Meg­határozza a fejlesztésekre vonatkozó szakmai javaslatokat, igényeket, közvetíti a technológiai elvárásokat a fejlesztőknek, szolgáltatóknak. Az osztály a forgalmi informatikai, szolgáltatásminőségi rendszerben nyilvántartott adatokat feldolgozza, és statisztikai elemzések készítésével vezetői döntéstámogató rendszert üzemeltet. Az elemzésből nyert információkat továbbítja a társszervezeteknek, valamint elemzi a személyszállító és tehervonatok menetrendszerűségét.
A Forgalmi Osztállyal közösen közreműködik a Pályavasúti Üzemeltetési Fő­igazgatóság szakmai ellenőrzési rendszerének kialakításában, az ellenőrzési tevékenység végrehajtásában és hatékonyságának vizsgálatában.

Kapcsolattartás

A határátmenetek zökkenőmentes lebo­nyolítása érdekében kapcsolatot tart a szom­szédos társvasutak üzemirányító szer­vezeteivel.
A határátmenetet érintő fejlesztésekhez, tervezhető karbantartásokhoz kapcsolódó magyarországi és határon túli információ­kat összegyűjti, feldolgozza és továbbítja az érintett szervezetekhez.
Az osztály ellátja a határforgalmi technológiák szakmai felügyeletét és koordinálását, ezek alapján illeszti, illetve harmonizálja a vállalkozó vasúti társaságok határforgalmi technológiáit a forgalmi technológiákhoz. Felügyeli a határállomási tartózkodási időket, együttműködve a határőrizeti szervekkel, illetve ezek alapján megteszi a szükséges intézkedéseket a határállomási torlódások megszüntetésére.
Közreműködik az ukrán–magyar határforgalomban a záhonyi területen végzett kereskedelmi, műszaki, elszámolási és technológiai folyamatok felügyeletében. Részt vesz az Ukrán Vasutak felé a határforgalmi megállapodás előkészítésében, megkötésében.
A Forgalmi Üzemirányítási Osztály ön­állóan, és az Üzemirányító Központon keresztül is képviseli a MÁV Zrt.-t, illetve hatékony munkát végez a szomszédos vasutakkal együttműködve a kétoldalú, vasúti állandó munkacsoportok tevékenységében, melyek a vonatközlekedés gördülékenyebb lebonyolítását kezelik prioritásként. Ezek mellett részt veszünk az európai szintű vasúti szervezetek (UIC, CER, RNE) projektjeiben is, illetve képviseljük a forgalmi szakszolgálat és a pályahálózat-működtető érdekeit.
Az elkövetkező időszak legfőbb feladatai között szerepel a vállalati információs rendszer részét képező informatikai háttér megteremtése. Gőzerővel folynak az informatikai fejlesztések – FOR, PTB, azaz a PASS2 technológiai bővítés, hogy csak a két legjelentősebbet említsem –, melyek várhatóan lényeges változásokat is hoznak, valamint új szemléletet is szükségessé tesznek, hiszen tovább bővül a rendszerbe bevont szolgálati helyek köre, s ezzel változik, kis túlzással, új alapokra kerül a forgalomszabályozás rendszere is. 
Végezetül a MÁV-csoport válságkezelési és válságkommunikációs feladatairól szóló utasítás sorait idézve érzékeltetem a hálózati szintű üzemirányítás jelentőségét, fontosságát:
„A hálózati fő-üzemirányító MÁV-társaságok menedzsmentjeinek általános nappali munkaidején kívül, mint a MÁV-csoport vezetőügyeletese, az elnök-vezérigazgató ne­vében jár el, rendelkezéseinek végrehajtása szervezeti egységtől és vasúti társasági hovatartozástól függetlenül, valamennyi szervezeti egység számára kötelező.”

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456789Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©