A cikk szerzője:

Török Gergely műszaki igazgató­helyettes
MÁV Zrt.

Budapest Nyugati pályaudvar (2. rész) – Az infrastruktúra-felújítási munkák

Budapest pályaudvarai közül a Nyugati pályaudvar épült meg elsőként a Pest–Vác-vasútvonal 1846. évi megnyitására. Az ezt követő évtizedekben, a magyar vasúthálózat fokozatos kiépülésével, további jelentős vonalak és viszonylatok kezdőpontja lett, mind a távolsági, mind az elővárosi személyszállítás területén. A második világháborút követő újjáépítés és az erőltetett ütemű iparosítás munkaerőigénye, majd az agglomerációs övezet – főleg a rendszerváltás utáni – robbanásszerű lakosságnövekedése az utazási igények folyamatos növekedését eredményezte. A pályahálózat avulása és a bekövetkezett változások miatt a pályaudvar vágányhálózatának teljes felújítását kellett elvégezni.



Nyugati pályaudvar munkái

  • Kitérőcserék az I. és II. kitérőkörzetben, 48 rendszerű, talpfás kitérő helyett B54 rendszerű egyszerű, illetve átszelési kitérők beépítésével, összesen 14 csoport (4. ábra).
  • A 70. vonalra vezető „hideg” bal-jobb, „szobi” bal-jobb vágányok átépítése 48 rendszerű, talpfás, hevederes felépítményről 54 rendszerű, hézagnélküli, betonaljas kivitelűre, összesen 4757 vm (5. és 6. ábra).
  • A Dózsa György úti vasúti felüljáró vasbeton hídszerkezetének vágányok alatti szigetelése és a hídszerkezet károsodásainak javítása 1535 m2 (7. ábra).
  • Az aszfaltburkolatú peronok újraaszfaltozása teljes felületen a vágányok között és a vágánycsarnokban, összesen 16 403 m2 (8. ábra).
  • Taktilis, „okosbottal” is érzékelhető vakvezető sávok elhelyezése az összes utasperonon.
  • Kitérőalkatrész-csere: 16 csoport.
  • Szórványos talpfa-, kitérőfa-, betonaljcsere összesen 1065 darab.
  • Síncsere: 196 fm.
  • Vasbetonaljfurat-javítás: 516 furat.

4. ábra. Betonaljas kitérő beépítése

5. ábra. Hagyományos 48 rendszerű talpfás vágány bontása

6. ábra. Hézagnélküli 54 rendszerű vasbetonaljas vágány építése

7. ábra. Vasúti felüljáró vasbeton szerkezetének szigetelése

8. ábra. Peron újraaszfaltozása

A X–XI. vágányok közötti, a vágánycsarnok folytatásában lévő acélszerkezetű perontető teljes felújítása: új fedés, vízelvezetés, világítás, korróziós tartószerkezeti problémák javítása (9. ábra).

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©