A cikk szerzője:

Bánszky Szabolcs okl. építészmérnök
Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft.

Hipotézismentes rekonstrukció Békéscsabán (2. rész) – Az „új” felvételi épület felújítása

Békéscsaba állomáson két felvételi épület áll. Az úgynevezett „régi” épület az 1870-es években, az „új” pedig az 1930-as évek elején épült. A felvételi épületek 2009 óta műemléki védettség alatt állnak. Az üzemeltetővel egyetértésben a feladat az épületek eredeti állapotának megfelelő helyreállítás volt, a felkutatható dokumentumok és analógiák alapján elvárható hitelességgel. A tervezési program az épületeknek megfelelően kétfelé vált: a „régi” épületbe (jellemzően a korábbi állapotnak megfelelően) a vasút-üzemeltetési funkciók (biztosítóberendezés, forgalomirányítás), az „új” épületbe az utasforgalmi és a csatlakozó szolgáltatások (váróterem, MÁV-Start) kerültek.

A csarnok műkő falburkolatát a rákerült festékrétegtől megtisztítva, a szükséges helyeken pótolva állítottuk helyre. A nagycsarnokba visszakerültek a korabeli csillárok utángyártott példányai. A modern utastájékoztatás eszközeit (kijelzők) a tér adottságait és a projekt lehetőségeit kényszerűen tudomásul véve helyeztük el.

6. kép. Az elkészült csarnok az aluljáróba vezető lépcsővel
A négy munkahelyes pénztárblokk önálló helyiségcsoportot alkot, teljes belső infrastrukturális ellátottsággal (öltöző, mosdó, WC, teakonyha, pihenő), a MÁV-Start előírásai szerint.
Bérleményi területeket alakítottunk ki az északi pavilonban a kormányablak, illetve egyéb területeken más bérlők számára.
A homlokzatra az állomásépület építési idejéhez hasonló kialakítású felirati táblákat terveztünk, LED-es háttér-megvilágítással.

7., 8. kép. Ilyen volt 2013-ban – ilyen lett 2015-ben az utascsarnok a vágányok felől
Az állomáson épült perontetőket (két szigetperon) a felvételi épülethez tartozó előtető arányainak, forma- és anyaghasználatának leképezésével terveztük (acélpillérek, betonlemez-lefedés). Az ennek jegyében kialakított megoldás illeszkedik az állomásépület által meghatározott, a korabeli hangulatot idéző stílusjegyekhez.
Összefoglalva, és a rekonstrukció előtt, illetve után készült fotókat összevetve (7., 8. kép) megállapítható, hogy a projekt eredményeként egységes, a mai kor műszaki és utasforgalmi elvárásait teljesítő környezet jött létre, az elődök által megalkotott építészeti értékeket megőrizve, egyúttal felidézve azok hangulatát. Mindez a közreműködők közötti folyamatos, kölcsönösen jó együttműködésnek, a generálkivitelező Svábbau Kft. és munkatársai (Szathmáry Béla projektvezető, Szabó Mihály felelős műszaki vezető) konstruktív és igényes hozzáállásának volt köszönhető.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123

Irodalomjegyzék

  • [1] www.vasutallomasok.hu
  • [2] Dr. Czétényi Piroska: Békéscsaba vasútállomás rekonstrukciója. Műemléki tudományos dokumentáció és műemléki értékvizsgálat. Budapest, 2010.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©