A cikk szerzője:

Szebényi Gergő hidász területi főmérnök
MÁV Zrt. PÜF

Magyarországi kisvasutak (11. rész) – A Lillafüredi Állami Erdei Vasút műtárgyai

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) Magyarország egyik legszebb vonalvezetésű kisvasútja, valódi hegyi pálya. Vonala meredek hegyoldalakban, különleges völgyhidakon, alagutakon vezet keresztül. Városi környezetből indulva, a diósgyőri vár közeléből juthatunk el vonataival számos látványossághoz, például a Garadna-völgyben a Hámori-tó partján kanyarogva a lillafüredi Palotaszállóhoz, vízeséshez, barlangokhoz, az újmassai őskohóhoz és számos túraútvonal kiindulópontjához.


Az 1960-as évekig fejlődött a LÁEV teherszállítása, aztán a motorizáció előre­törésével a teherszállítás fokozatosan visszaesett, majd 1994-ben meg is szűnt. A te­herforgalom csökkenése miatt a főleg teherszállításra használt szárnyvonalakat felszedték, a LÁEV ettől kezdve csak személyforgalmat bonyolított. A kisvasút népszerűsége azonban folyamatosan nőtt, és évről évre mind többen veszik igénybe a ma már turistalátványosságnak számító hálózatot [1], [2].

3. ábra. Mk48-as hibrid mozdony

4. ábra. A 2006. júniusi árvíz kimosta a töltést5. ábra. 2010-ben, a felhőszakadás miatt bekövetkezett rézsűcsúszás 

A LÁEV fennmaradt vonalai

Jelenleg csak a Miskolc-Dorottya utca–Papírgyár–Lillafüred–Garadna fővonalon van menetrend szerinti forgalom, de a mahócai szárnyvonalon is közlekednek alkalmanként különvonatok. A fővonal hossza meghaladja a 13 km-t, a Papírgyár–Mahóca közti szárnyvonal (a közös 4 km-es szakasz kivételével) több mint 10 km hosszú. Az erdei rész Majláth megálló után kezdődik. A papírgyár előtt elég nagy emelkedésű szakaszon halad a pálya, itt válik le a szárnyvonal, mely a Papírgyár után erősen lejt. A vonalak legfontosabb paramétereit a 2. ábra mutatja. A fővonal télen és nyáron is használatos. Nyáron, a turistaszezonban egyszerre 2 vonatpár közlekedik, a puskaporos kitérőnél találkoznak. A napi indításszám a főszezonban 8 menet.
A LÁEV utasforgalma 2014-ben 221 ezer fő volt (ez a szám nagyobb, mint ahányan Miskolcon laknak).

Az elmúlt években bekövetkezett haváriák

2006. június 2-án árvíz volt a Bükkben, pontosabban a Garadna-völgyben. Négy óra alatt 84 mm (Jávorkút) és 127 mm (Bánkút) csapadék hullott a vízgyűjtő területen. Az egész hét csapadékos volt, azonban péntek délután fél kettő körül szakadni kezdett. Mivel május is esős volt, a talaj telítődött, így a lehullott csapadékot nem tudta befogadni, hamarosan vízfolyások alakultak ki. A Garadna-völgyi vasúti pálya több helyen víz alá került, a pályában komoly károk keletkeztek (4. ábra). A helyreállítás szinte azonnal megkezdődött, és még júniusban visszaadták a pályát a vasúti forgalomnak.
Felhőszakadás következtében 2010. április 15-én a hajnali órákban megcsúszott a papírgyári rézsű (5. ábra). A központi telephelyen ragadt az összes mozdony és személyszállító kocsi. A pálya helyreállítását megelőzően, trélerrel a megcsúszott pályaszakasz elé szállították át a mozdonyokat és a kocsikat, így a menetrendi forgalom Papírgyár és Garadna között május 1-jén el tudott indulni. Nem sokkal később, május 15-én a folyamatos esőzések hatására kiöntött és több helyen elmosta a vasúti pályát a Garadna patak (6. ábra). Az árvíz pusztító erejű volt.

6. ábra. 2010. évi árvíz miatt a pálya víz alá került

A LÁEV műtárgyai

A kisvasút a hídjairól is híres, mivel Magyarországon ritkaságnak számít, hogy ennyi nagyobb híd is legyen egy keskeny nyomközű vasúton.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] http://www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=663&rfa=50 (2015.07.03.)
  • [2] http://www.laev.hu/index.php/a-laev-tortenete (2015.07.03.)
  • [3] https://hu.wikipedia.org/wiki/Lilla­füredi_Állami_Erdei_Vasút (2015.07.03.)
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©