A cikk szerzője:

Szebényi Gergő hidász területi főmérnök
MÁV Zrt. PÜF

Magyarországi kisvasutak (11. rész) – A Lillafüredi Állami Erdei Vasút műtárgyai

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) Magyarország egyik legszebb vonalvezetésű kisvasútja, valódi hegyi pálya. Vonala meredek hegyoldalakban, különleges völgyhidakon, alagutakon vezet keresztül. Városi környezetből indulva, a diósgyőri vár közeléből juthatunk el vonataival számos látványossághoz, például a Garadna-völgyben a Hámori-tó partján kanyarogva a lillafüredi Palotaszállóhoz, vízeséshez, barlangokhoz, az újmassai őskohóhoz és számos túraútvonal kiindulópontjához.


2002-ben a híd alépítményi részeit (hídfők, pillérek) köpenyezéssel megerősítették, és a szerkezet korrózióvédelmi bevonatát is felújították négy réteg vastagságban (16–17. ábra).

14. ábra. A befüggesztett rész mozgó saruja15. ábra. A Görbe híd (78+66,35 hm szelv.)16. ábra. A Görbe híd pillérének megerősítése, 2002
A vonalon még két acélhíd is van. Az egyik Majláth állomástól nem messze, a Miskolc területén lévő „Szinva-híd” (18. ábra). A hídtípus ebben az esetben is felsőpályás, gerinclemezes, kéttámaszú, szegecselt acélszerkezet, keresztkötésekkel és felső szélrácsozással. A műtárgy alátámasztása csúszósarukon történik. A hidat legutóbb 2002-ben próbaterhelték 1 db Mk48-as mozdonnyal. A mért elmozdulások ebben az esetben is a számított értékek alatt maradtak. 2005-ben a híd alépítményének – erősen károsodott – felső részét (párhuzamos szárnyfalak, mellvédfalak) elbontották, majd új, merőleges szárny­falakat, mellvédfalat, szerkezeti gerendát és saruzsámolyt építettek. A hídfákra recéslemez burkolatok kerültek, és a szerkezet korrózióvédelmi bevonatát is felújították három réteg vastagságban.

17. ábra. A Görbe híd felújítása, 200218. ábra. A miskolci Szinva-híd (26+69 hm szelv.)19. ábra. A Savós-völgyi híd (90+70 hm szelv.)
A már említett másik híd a Savós-völgyi híd. Ez a műtárgy 15,10 m nyílású felsőpályás, gerinclemezes, kéttámaszú, szegecselt acélszerkezet, szegmens alsó öv­vel (19. ábra). A főtartó gerinclemezén háborús sérülések, lőtt golyónyomok is láthatók. A szerkezet alátámasztását acélöntvény lemezes csúszó-billenő és fix saruk biztosítják. Az 1990-es években a hídfőket köpenyezéssel megerősítették, a híd korrózióvédelmi bevonatát 2004-ben felújították egy réteg vastagságban (az előzőekben ismertetett hídfelújításokkal ellentétben, itt csak egy „sima” mázolásra került sor, felület-előkészítés nélkül). A köpenyezéskor a fix sarut bebetonozták, amit mára már részben kibontottak. A megerősítés után az acéltartók végei felültek a falazatra (a híd végén be is betonozták a főtartók alsó övét), ezért a falazatokat a tartók alatt vissza kellett vésni, hogy a szerkezet szabad mozgását biztosítsák. A kezdőponti oldalon a visszavésés nem elég mélyen történt, ezért a főtartók végeinek szögelfordulása a mai napig gátolva van.

20. ábra. A fővonalban lévő boltozat (73+48 hm szelv.)21. ábra. A deltavágányban lévő boltozat22. ábra. A Lillafüred állomás előtti alagút a kezdőpont felől (72+02,10–73+15 hm szelv.)
Lillafüreden a Szinva patakot két, 6,0 m nyílású boltozott betonhíd is keresztezi. Mindkettő az állomás közelében található, az egyik a fővonalban, a másik pedig a deltavágány része (20–21. ábra).

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] http://www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=663&rfa=50 (2015.07.03.)
  • [2] http://www.laev.hu/index.php/a-laev-tortenete (2015.07.03.)
  • [3] https://hu.wikipedia.org/wiki/Lilla­füredi_Állami_Erdei_Vasút (2015.07.03.)
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©