A cikk szerzője:

Flachner Szilvia okl. építészmérnök
MÁV Zrt.

Megújuló állomás­épületek (2. rész) – Keszthely felvételi épület

A vasútállomás Keszthely város frekventált területén található, közvetlenül az autóbusz-állomás mellett. 2015-ben a közösségi közlekedés fejlesztését célzó projekt keretében új buszállomást adtak át, ami lehetővé teszi, hogy Zala megye helyközi és Keszthely helyi autóbuszai csatlakozzanak a MÁV vonataihoz. A 2017 tavaszán átadott, megújult vasútállomással létrejött egy korszerű, intermodális jellegű csomópont.

Az épületegyüttes története, a fejlesztési irányok

A korábbi MÁV felvételi épület 1903-ban épült típusépületként, melyet azonban a későbbi átalakítások jelentősen átformáltak, eredeti térrendszere mára már nyomokban sem fedezhető fel. Az épület a jelenlegi elrendezését az 1962. évi átépítéskor-felújításkor kapta, az eredeti épület jelentős bővítésével, Könye Árpád építész tervei nyomán (1. kép).
A kétszintes épülethez hozzáépítettek egy földszintes, üzemi funkciókat ellátó épületszárnyat. Az ezzel ellentétes oldalon pedig egy büfé- és egy utasvécé-pavilont alakítottak ki, amelyet az épülethez egy fedett-nyitott térrel kapcsoltak össze. Az eredeti tervek nagyvonalúságát a 2013-as állapot nemigen tükrözte, az üzemeltetési problémák megoldása és a büfépavilon kibővítése mély nyomokat hagyott.
Az állomásrekonstrukció fő célja a külső és belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése volt, a helyiségstruktúra újragondolása a XXI. századi funkcionális igényekhez illeszkedve.
Az épületet egységként kezelve törekedtünk a korszerű, energiatudatos kialakításra, különös tekintettel a hőszigetelés mértékére, innovatív – lehetőleg minél nagyobb arányú megújuló energiákat felhasználó – fűtési és hűtési rendszerek alkalmazására, valamint takarékos rendszerek (vécéöblítés, csapok, LED világítás stb.) és vezérlések felhasználására, a gazdaságos üzemeltethetőségre.
A funkcionális és szerkezeti korszerűsítés mellett célunk volt az épület külső megjelenésének (2. kép) karakteressé tétele a meglévő értékek megőrzésével.
Megtartandó karaktert ad az Észak-­Balaton több MÁV-épületén is megjelenő terméskő anyaghasználata, az oldalanként egy-egy darabból kifaragott, mély mészkő ablakkeretezés, valamint a fedett peron és nyári váró vékony acéloszlopaira (3. kép) könnyeden támaszkodó, a pavilonok felett lebegő födémlemeze.

1. kép. A 2013- as állapot nem tükrözte az eredeti tervek nagyvonalúságát

A rekonstrukció építészeti eszköztára

Az attika megemelésével hoztunk létre kapcsolatot az állomási terület másik jellemző épületének tömegével, megadva a lehetőséget a tetőre kerülő gépészeti berendezések (napkollektor és légkondicionáló kültéri egységének) elrejtésére is.

2. kép. Megemelt attikájú kétszintes tömeg fehér dekor­beton párkányelemmel 3. kép. Átszellőztetett csiszolt JURA mészkőburkolat kőkeretezett nyílásokkal

A cikk folytatódik, lapozás:123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©