A cikk szerzője:

Strak-Takács Orsolya építész vezető tervező
MÁV Zrt.

Tóth Zoltán okleveles építészmérnök
Ideocsoport Kft.

Megújuló állomásépületek (3. rész) – A karcagi vasútállomás rekonstrukciója

A karcagi állomás 1857-ben épült a Tiszavidéki Vasúttársaság középkategóriás méretű felvételi épületeinek egyik jellegzetes darabjaként. A II. világháború után a díszeitől nagyban megfosztott, lecsupaszított állomásépületet 1988-ban felújították, az eltelt idő alatt ám az épület állaga ismét leromlott. A MÁV Zrt. 2012-ben elhatározta, hogy saját erőforrásból korszerűsíti az utasforgalmi területeket, az elhasználódott épületszerkezeti elemeket felújítja, az állomási környezetet rendezi. A munkálatok során megújultak a vizesblokkok, elkészült az épület komplett akadálymentesítése, az utaskiszolgálás és a vasutas dolgozók munkahelyének modernizálása is.


Az 1988-ban végzett átalakítás nem elégítette ki a korszerű állomásépületekkel szemben támasztott igényeket. Törekedtünk arra, hogy a felújítás során a belső teret racionálisan rendezzük vissza. Például visszakerült a felvételi épületbe a melléképületben elhelyezett és teljesen leromlott állapotú mellékhelyiségblokk, amely így közvetlen kapcsolatba került a váróteremmel. Egyúttal az akadálymentesítés szempontjából is kedvezőbb ez a kialakítás. Mivel a mostani felújítás első ütemében a klinkertéglás melléképület fogadta be az üzemi területeket, ezért az állomásépület komolyabb funkcióváltáson nem esett át. Az emelet nagyobb részén megmaradtak az ott kialakított lakások, a kisebb részére irodai és szociális funkciók kerültek (5. kép).

5. kép. Lépcsőrészlet az üzemi területen (Fotó: Strak-Takács Orsolya)6. kép. Felvételi épület, város felőli nézet (Fotó: Virág Barbara)

A földszinten pedig lényegében az utasforgalmi terek és a vasúti dolgozók munkahelyei kaptak racionalizált és esztétikusan megformált helyiségeket.
Az állomás részleteiben is kidolgozott, minőségi elemekkel bővült. A kültérben elhelyezett padok kialakításában is visszaköszön a belső mintázat, alulról pedig érdekes megvilágítást kaptak a nemrég kifejlesztett, azóta késztermékként kap­ható Luminarias fénysortól. Minden ilyen elem jól harmonizál a romantizáló és díszeivel kiegészült homlokzattal (6., 7., 8. kép).

7. kép. A felvételi épület rész­lete a város felőli oldalon (Fotó: Strak-Takács Orsolya)8. kép. A felvételi épület a peron felől (Fotó: Virág Barbara)

A karcagi felújítás során sikerült megvalósítani azt a komplex gondolkodást, hogy miként lehet egy vasútüzemi területet minőségi módon összekapcsolni egy jól funkcionáló, kortárs utasforgalmi résszel (9., 10. kép), és a korhűen megújuló épület miként kaphat modern, de mégis az egésszel jól harmonizáló belsőépítészeti elemeket.

9. kép. A felvételi épület és a Hajnal Zsolt által tervezett előtetők (Fotó: Strak-Takács Orsolya)10. kép. A felvételi épület részlete a város felőli oldalon (Fotó: Strak-Takács Orsolya)

Szakági tervezők:
Építész vezető tervezők: Strak-Takács Orsolya (engedélyezési terv), Tóth Zoltán (kiviteli terv és művezetés).
Építész munkatárs: Ruga Máté, Soós Gergely.
Dizájntervező és kivitelező: Baróthy Anna, Krauth Veronika (S39 Hybrid Design).
Tartószerkezet-tervező: Főző Krisztián.
Épületgépész tervező: Gergely László.
Épületvillamossági tervező: Gálos Zsolt, Turi Ádám.
Tájépítészmérnök: Tóth Renáta Ágnes.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©