A cikk szerzője:

Csépke Róbert műszaki főmunkatárs
BKV Zrt.

Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (2. rész) – Nyitott, zúzottkő ágyazású közúti vasúti vágányrendszerek

A sorozat 1. részében a burkolt vágányrendszerekkel kapcsolatos új felépítményi megoldásokat ismertettük. Ebben a részben a BKV zúzottköves ágyazatú közúti-vasúti vágányokban végrehajtott pályatechnológiai fejlesztéseit mutatjuk be, ahol az elmúlt 20-25 éves időszakban a nyitott közúti, vasúti vágányokban főként a MÁV-tól átvett szerkezeti elemek és megoldások konzerválódtak.


A szóban forgó beruházás során (a BKV hálózatát tekintve) újdonság volt, hogy alágyazati védőrétegként XPS (extrudált polisztirol) lapokat építettek be 6 cm vastagságban, közvetlenül az alépítményi koronára fektetve, geotextília-takarással (11. ábra).

11. ábra. XPS védőréteg beépítés közben
A technológia alkalmazását sok problémát okozó körülmény együttes megoldásának igénye indokolta. Az említett szakaszhoz hasonló építési szituáció, a nyitott, zúzottköves vágány és a mellette fekvő, szegélyekkel elválasztott, burkolt közút Budapesten sok helyszínen jellemző. Ez a kialakítás azért nem szerencsés, mert a szegélyek közötti („szekrényes”) vágány vízelvezetése szinte sehol sem megoldott. Legtöbbször sem szivárgórendszer, sem más, alépítményt védő egyéb rendszer nincs kiépítve ezeken a helyeken. A problémát tovább súlyosbítja a városi környezetben oly jellemző útátjárók nagy száma. Ezekből az átjárókból a burkolt közútról jelentős mennyiségű csapadék folyik a nyitott vágányba, további többletterhelést okozva a zúzottkő ágyazat és alépítmény vízháztartásában. Ezeken a helyeken a vágányok fekszintjének folyamatos romlása és a vízzsákok tömeges kialakulása jellemző. A komplex átépítések során ez a problémahalmaz a szintén komplex megoldást nyújtó, de egyszerű és költséghatékony, városi körülmények között alkalmazható technológiák felé terelték a gondolkodást.
Ilyen technológia tehát (a külföldön már sikerrel alkalmazott) XPS védőrétegként való alkalmazása. 

Az XPS réteg előnyei röviden: 

  • Nincs szükség nagy tömegű földmunkára, depóniákra, szállításra.
  • A földmunka elmaradásával a kivitelezési idő is jelentősen csökken.
  • Az anyag multifunkciós tulajdonságú, terheléselosztó, rezgéscsillapító, vízzáró, de páraáteresztő, hőszigetelési hatásai egyszerre egy csupán 4-6 cm-es rétegben jelentkeznek.
  • Legfőbb tulajdonsága az, hogy az ágyazatot képező kavicsszemek csúcsai a habanyagba nyomódnak, nem a talajba mélyednek, így nem alakulnak ki lokális alépítményi felpuhulások, deformációk. Ez a vízzsákképződés, geometriai leromlás megakadályozásának legfontosabb kezdeti körülménye.
  • Akár 6 cm-es vastagságban alkalmazva is kisebb a létesítésének költsége a 20 cm vastag, szemcsés anyagú védőréteg építési költségénél.

A fenti előnyök okán tört lándzsát szolgálatunk a technológia alkalmazása mellett. Az azóta eltelt időben, az átadás óta kitűnően működő vasúti szakasz a korábban kétkedőket is meggyőzte az anyag műszaki, gazdaságossági megfelelőségéről. Igaz, ehhez a kivitelező, a Vasúttechnika Kft. dolgozóinak szakértelmére, lelkiismeretességére is szükség volt.
Az előzőekben már utaltam rá, hogy a vasbeton anyagú, acélanyagú sínleerősítésekkel szerelt LX és LM aljakat nagy számban, főképp a megállók környezetében ki kellett cserélni. Az ok a korrózió, mely az egyenáramú vontatási rendszer hatására kialakuló elektrokorrózió és a megállókból, de a közútról is a vágányra kerülő útszóró sók kémiai korrózióként jelentkező, acélanyagra káros, romboló hatásaiban érhető tetten. Talán nem kell külön bizonyítani, hogy – a nyitott vágányok esetén is – az LCC elemzések által mutatott, az elvártnál közel 50%-kal rövidebb élettartam évi százmilliós nagyságrendű károkat okoz a BKV vonalaiban is. A 12. ábra egy ilyen, erősen korrodált sínleerősítést mutat.
A nyitott vágányok kapcsolószereinek védelme tehát jelentős szerepet kell, hogy kapjon már a beépített anyagok, azok műszaki alkalmassága vonatkozásában is. Szolgálatunk az építőipar egyéb területein már bevált megoldásokat és új technoló­giákat is vizsgál a problémakör megoldására. Az egyik ilyen a horganyzott anyagok bevezetése, a másik az újabban jelentkező, nem festett, horganyszerű, de „beégetett” bevonati rendszerek kísérleti megfigyelése.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Antal Árpád: Betonacélok korrózió elleni védelme tűzihorganyzással. Beton Szakmai Folyóirat, 2006. november, XIV. évf. 11. szám, 6. o.
  • [2] www.schwihag.com
  • [3] www.relumat.de
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©