A cikk szerzője:

Karvalics László magyarországi képviselő
KRAIBURG STRAIL GmbH & Co. KG.

Nima Tahvildari fejlesztőmérnök, üzletfejlesztési menedzser
KRAIBURG STRAIL GmbH & Co. KG

STRAILway műanyag aljak bemutatása

A hagyományos felépítményben a telített fa-, acél- vagy betonalj és a kapcsolószerek biztosítják a nyomtávolságot és a vágánystabilitást. Felhasználási területtől függően minden anyagnak van előnye és hátránya. Az üzemeltetők részéről világszerte egyre fontosabb szempont a környezetvédelem mind a beruházás, mind a vágány anyagát tekintve. Azért, hogy a környezetre káros összetevőket felválthassa a környezetbarát technológia, széles körű kutatás szükséges a különböző megoldások és anyagok terén. Az új megoldásoknak legalább a régivel megegyező, de inkább jobb tulajdonságokkal kell rendelkeznie, ami esetenként drágább, de az üzemeltetési költség csökkenése miatt előnyös az üzemeltetőknek.


Alkalmazás a hidaknál

Általánosságban a régi nyílt pályás acélhidakon fa hídgerendákat alkalmaztak, az alacsony tömeg, a jó megmunkálhatóság és a viszonylag csendes, rugalmas alátámasztás miatt. Ahogy korábban említettük, a klasszikus faaljat egy környezetre és egészségre ártalmas mérgező és rákkeltő anyaggal, a kreozottal telítették (impregnálták). Az eddigi tapasztalatok és vizsgálatok kimutatták, hogy a telített faalj nemcsak a gyártás során, hanem egész élettartama alatt ártalmas, mivel a telítőanyag a környezetét folyamatosan szennyezi.
Már sok országban betiltották a telített faaljak alkalmazását természetvédelmi területeken, valamint vízfolyások felett. A kezeletlen faaljaknak így sokkal rövidebb az élettartama az olyan környezeti hatásokkal szemben, mint például a nedvesség, páratartalom, napsugárzás, rovarok. A faaljak hátrányainak kiküszöbölésére kiválóan alkalmas a STRAILway hídgerenda, amivel a régi fa hídgerendák lecserélhetők. A méretektől és a helyszíni igényektől függően az aljak a helyszínen könnyen alakíthatók.
2020-ban a GYSEV Zrt. által felújított Hanság-főcsatorna vasúti hidjára épültek be a STRAILway hídgerendák. Környezetvédelmi és gazdaságossági szempontokat figyelembe véve a megrendelő úgy döntött, hogy a korábbi fa hídgerendákat a környezetet kímélő és jelentősen hosszabb élettartammal rendelkező műanyag keresztaljakkal váltja ki (6. és 7. ábra).

6. ábra. Beépítés Hanságligeten

7. ábra. Beépített hídgerenda  Hanságligeten


STRAILway hídgerendák épültek be az utóbbi időben Németországban, Franciaországban (8. ábra), Ausztriában és Magyarországon is.

8. ábra. Hídfalekötés (Crest, Franciaország)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©